Ett Guds barn /Grand design/ Renewed. Förnyad

 

Grand Design.
Man kan göra ett grand design-arbete med ett hus, jag brukar se ett sådant program på tv, och det är verkligen givande.
Att arbeta från grund till topp med ett hus, kanske blåsa ut allt gammalt och renovera allt…och sedan få till något vackert, gjort med kunskap och kärlek.
Grand design….

Men..det är ju faktiskt ett av sätten som Gud arbetar med oss då vi blir frälsta och ska börja göras om till Guds avbild. Allt det gamla skall bort och något nytt kommer istället.
Gud arbetar på den gamla människan och slipar och formar efter sitt eget tycke, han är mer än en stor konstnär.

Att ligga på drejskivan eller att designas om på annat vis, det är tveklöst det bästa sättet att förändras på, om man nu vill det. Jag vill det. Jag vill ju fortfarande förändras, formas, slipas, av Gud.

Det kan ses som ett livsverk med ett hus av okänd storlek och man kan ge det “all kärlek i världen”. Och det blir mycket bra. Tålamod   respekt   kärlek….Hur mycket större kärlek har då inte Gud till oss?

När Gud gör samma sak, fast med en människa, då har vi ett levande objekt, som skall kunna gå ut och göra Guds vilja, en människa av kött och blod, formad efter Guds vilja. Den är förnyad, den har fått nytt liv- tack vare Jesus Kristus och frälsningsverket./Maria

**

 

English: Grand Design.
One can make a grand design work on a house, I usually see a program on TV, and it’s really rewarding.
Working from the base to the top of a house, maybe blow out everything old and renovate everything … and then get into something beautifully done with knowledge and love.
Grand Design ….

But .. it’s actually one of the ways that God works with us when we are saved and will start be made into the image of God. Everything old is away and something new will come/be instead.
God works on the old man and grinds and shapes according to his own liking, he is more than a great artist.

Lying on the potter’s wheel or redesigned otherwise, it is undoubtedly the best way to change to, if we want it. I want it. I’m still changing, shaped, sanded, by God.

It can be seen as a life’s work with a house of unknown size and you can give it “all the love in the world.” And it will be very good.

When God does the same thing, but with a human being, then we have a living object, to be able to go out and do the will of God, a man of flesh and blood, shaped by the will of God. It is renewed, it has gained new life through Jesus Christ and salvation. /Maria

 

 

6 thoughts on “Ett Guds barn /Grand design/ Renewed. Förnyad

  1. Hej
    I Romarbrevet kapitel 10 talas om Israels historia, nuvarande situation och framtid, och visst är det mycket värt att ta reda på så mycket man kan för att vara påläst och av intresse för tron.Det är mycket man inte vet.Romarbrevet är så speciellt.
    Ja vi är räddade av tro, verkligen!
    Vissa saker vinklas vissa saker man säger tas inte emot och det finns många ömma punkter, åt olika håll, brännbart.
    Jag skall titta in på artikeln, jag tittar just nu på en video ang det hemska som skedde i USA då en? (eller flera) sköt ihjäl barnen i USA för en månad sedan… Skickar den till dig.
    /Maria

  2. Förtydligande

    I artikel om inympning av grenar talas det om exemplet när apelsiner växer på ett citrusträd, det går tydligen!

    I exemplet i Romarbrevet kap 11 talas det om att vildoliver kan inympas i olivträdet Israel, dvs “vildingar” (fd barbarer) kan tillhöra Guds folk!

    Vi är räddade av tro (inte av goda gärningar).

    Jag gillar judisk kultur och GT jättemycket och tror att Gud kan rädda Israel, det måste tilläggas, eftersom allt man säger i detta ämne snart kallas antisemitiskt.

    Självklart ska vi intressera oss för judisk kultur och seder och lära känna GT bättre, det är ju jätteintressant!

    Artikeln:

    http://joyfullygrowingingrace.wordpress.com/2011/09/02/hebrew-roots-movement-believers-are-grafted-into-and-become-israel-um-no/#comment-5352

  3. Hoppsan mitt svar försvann….
    Vi tillhör Kristus och vi ska bära frukt, god frukt. Och vi får lära oss att leva det liv som Gud säger att vi ska leva.Att vara fäst vid Kristus och att tillhöra honom är det bästa för en människa. Tänk vad Gud är god som gett oss detta vi har.
    Visst ansar Gud och klipper av det som inte ger något, och det är ju så viktigt att vi hela tiden är måna om att vilja utvecklas, till hans ära, för att han är Gud.

    *****En inympad gren från ett apelsinträd bär inte oliver. De blir apelsiner, fast grenen sitter på olivträdet.

    Jag tycker den här tanken är alldeles fascinerande, för det förklarar ju vad vi troende är och inte är: Vi är inympade i Israel genom tron på Jesus Kristus, men vi är inte judar (dvs omskurna att hålla GT) för det.******

    Vi är i NT och vi är Guds barn, tacka Herren! Vi har fått detta stora eviga, det nya livet.
    /Maria

  4. Olivträdet

    Jag läste en artikel om hur man beskär och inympar grenar på olivträd som det talas om i Romarbrevet 11.

    Man klipper ner det mesta och låter roten vara kvar.

    Så sägs det i Rom kap 11: att vi kristna hedningar är inympade på trädet Israel och att de grenar som höggs av (dvs otroende Israel), lätt kan inympas igen (genom att erkänna Jesus Kristus och få försoning).

    Bär då en inympad gren oliver? Dvs blir alla kristna “Israel” för att vi tror på Kristus?

    Här är svaret (enligt artikeln):

    En inympad gren från ett apelsinträd bär inte oliver. De blir apelsiner, fast grenen sitter på olivträdet.

    Jag tycker den här tanken är alldeles fascinerande, för det förklarar ju vad vi troende är och inte är: Vi är inympade i Israel genom tron på Jesus Kristus, men vi är inte judar (dvs omskurna att hålla GT) för det.

    Alltså är vi en del av Guds folk, men vi är inte omskurna att hålla hela lagen.

    Olivträdet (Livets träd) är Kristus. Om vi inte är fästa i honom bär vi ingen frukt.

    Tänk vad mycket missförstånd det blivit om denna fråga!

    Det går till precis som Jesus säger i Johannes kap 15, där han säger att Fadern ansar och klipper ner de grenar som inte bär frukt, så att de som är kvar ska ge mer frukt.

    Det i oss som inte tillhör Gud, kan inte heller ge Guds frukt.

    Vi kan inte lyda Gud i köttet, tvärtemot. Vi kan lyda Gud genom att ge vika och låta Gud göra det han bestämt! Anden vittnar för oss att vi är Guds barn! (Rom 8:16)

  5. hej Marie,
    Tack. ja det är goda nyheter, jag har nu fått sådana bra läkare här på jorden, de hjälper mig och de är från Gud, så tror jag.
    HA DET HÄRLIGT på resan! Gud välsigne dig. /KRAM Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.