Vad är sorg och vad är glädje…Bibelverser

 

366Bilderfoto Maria

 

Vad är sorg? Det är många som inte har någon sorg alls, och det finns de som har för mycket av den. Du kan läsa några bibelord här nedan som berättar lite om vad sorg är och är du sorgsen så känner du igen dig, och läs gärna hela sammanhanget i bibeln så att du förstår versen. Har man eller har man haft en stor eller mindre sorg i sitt liv så kan man ärligt säga att man vet något om sorg. Alla är INTE glada, jag tillhör den kategorin som haft för många sorger och inte skrattar jämt eller för ofta. Sorg gör mycket mycket ont och Gud vet om vad som orsakat den, och han ger oss också glädje mitt i sorgen. Gud vet allt om vår inre människa och han tillåter sorg att komma in i den troendes liv för att luttra oss inför en framtid som bara han vet något om. Vad är sorg? ….den gör ont.

*

Ps 31:10
Var mig nådig, Herre ,ty jag är i nöd.
Av sorg förtärs mitt öga, min själ och min kropp.

Ords 14:13
Mitt under skratt kan hjärtat värka, och glädje kan sluta i sorg.

Ords 17:25
En dåraktig son är sin fars grämelse och bitter sorg för den mor som fött honom.

Pred 7:4
Bättre sorg än skratt, av plågat ansikte mår hjärtat väl.

Jer 45:3  Du säger: “Ve mig, Herren har lagt ny sorg till min förra plåga! Jag är trött av allt suckande och jag får ingen ro.”

Joh 16:20 Jag säger er sanningen: Ni kommer att gråta och jämra er, men världen ska glädja sig. Ni kommer att sörja, men er sorg ska vändas i glädje.

Rom 9:2  att jag har stor sorg och ständig vånda i mitt hjärta.

2 Kor 7:10 En sorg efter Guds vilja ger en ånger som man inte ångrar och som leder till frälsning. Men världens sorg leder till död.

Fil 2:27 Och han var verkligen sjuk, nära döden. Men Gud förbarmade sig över honom, och inte bara över honom utan också över mig så att jag inte skulle få sorg på sorg.

Jak 4:9 Klaga, sörj och gråt! Vänd ert skratt i sorg och er glädje i bedrövelse.

Upp 21:4 Och han ska torka alla tårar från deras ögon. Döden ska inte finnas mer, och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga, för det som förr var är borta.”

NamnlösMaria

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.