Sjukdomar, ett HETT ÄMNE för troende som kan känna skuld…och andra som vill döma människor, m m. BIBELORD, GT och NT.

Ja den eviga o svåra frågan om VEM och VILKA som blir friska och VARFÖR man INTE blir helad? JAG kan INTE svara på frågan men skall först lämna dessa bibelord att studera och senare försöka ställa samman mer i ämnet. Människor är SNARA till ATT DÖMA sjuka människor. Det spelar INGEN roll om de är troende eller inte, MÅNGA får sin släng med sleven angående ‘sin sjukdom’. Jag är själv väldigt sjuk och ber jämt om att få bli frisk. Blir kallad att jag INTE har tro. Hmmm, det stämmer ju ej. Hmm.

GT

2 Mos 23:25 Ni ska tjäna Herren er Gud, och han ska välsigna din mat och din dryck och ta bort sjukdom från dig.
3 Mos 14:54 Detta är lagen om allt slags spetälskesjukdom och spetälske skorv,
3 Mos 26:16 då ska också jag handla på samma sätt mot er. Jag ska straffa er med skräck, med tärande sjukdom och feber, så att era ögon försmäktar och er själ tynar bort. Och ni ska så er säd förgäves, för era fiender ska äta den.
5 Mos 7:15 Herren ska låta varje sjukdom vika från dig. Ingen av Egyptens alla svåra sjukdomar som du känner till ska han lägga på dig, men han ska lägga dem på alla som hatar dig.
5 Mos 28:22 Herren ska slå dig med tärande sjukdom, feber och hetta, med brand och svärd, med sot och rost. Det ska förfölja dig tills du förgås.
5 Mos 28:59 då ska Herren sända mycket svåra plågor över dig och dina efterkommande, stora och långvariga plågor, elakartade och långvariga sjukdomar.
5 Mos 28:61 Också många andra sjukdomar och plågor, som inte är nerskrivna i denna lagbok, ska Herren låta komma över dig tills du går under.
5 Mos 29:21 Det kommande släktet, era barn som växer upp efter er, och främlingen som kommer från ett avlägset land ska se detta lands plågor och de sjukdomar som Herren slagit landet med.

2 Krön 21:18 Sedan slog Herren honom med en obotlig sjukdom i inälvorna.
2 Krön 21:19 Och efter en tid, när två år hade gått, föll hans inälvor ut till följd av sjukdomen och han dog i svåra plågor. Hans folk tände inte något bål till hans ära, så som de hade gjort efter hans fäder.
Job 18:13 Sjukdom förtär hans hud, dödens förstfödde slukar hans lemmar.
Ps 41:4 Herren stöder honom vid sjukbädden, under hans sjukdom förvandlar du helt hans läge.
Ps 91:6 inte pesten som smyger i mörkret eller sjukdomen som härjar mitt på dagen.
Ps 103:3 han förlåter dig alla dina synder och botar alla dina sjukdomar,
Ps 106:15 Han gav dem vad de begärde, men sände tärande sjukdom i deras själ.
Ord 18:14 Mod håller människan uppe under sjukdom, men vem kan bära ett brutet mod?

Pred 5:16 I alla sina dagar äter han i mörker med mycket oro, sjukdom och besvikelse.
Jes 10:16 Därför ska Herren Gud Sebaot sända en tärande sjukdom bland hans feta män, och under hans härlighet ska det brinna en brand som en brinnande eld.
Jes 38:9 En sång skriven av Juda kung Hiskia, när han hade varit sjuk och blivit frisk från sin sjukdom igen:
Jes 53:4 Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi såg honom som hemsökt, slagen av Gud och pinad.
Jer 16:4 De ska dö av svåra sjukdomar. Man ska inte sörja dem eller begrava dem, utan de ska bli gödsel på marken. Genom svärd och svält ska de gå under, och deras döda kroppar ska bli mat åt himlens fåglar och markens djur.
Hosea 5:13 När Efraim såg sin sjukdom och Juda sitt sår, gick Efraim till Assur och sände bud till den store kungen. Men han kan inte hela er, ert sår kommer inte att läkas,

________________________________________________

NT

Matt 4:23 Jesus vandrade omkring i hela Galileen, och han undervisade i deras synagogor och förkunnade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor bland folket.
Matt 4:24 Ryktet om honom spred sig över hela Syrien, och man kom till honom med alla som led av olika sjukdomar och plågor – besatta, månadssjuka och lama – och han botade dem.
Matt 8:17 för att det som var sagt genom profeten Jesaja skulle uppfyllas: Han tog på sig våra svagheter och bar våra sjukdomar.
Matt 9:35 Jesus gick omkring i alla städerna och byarna, och han undervisade i deras synagogor och förkunnade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor.

Matt 10:1 Jesus kallade till sig sina tolv lärjungar och gav dem makt att driva ut orena andar och att bota alla slags sjukdomar och krämpor.
Mark 1:34 Han botade många som led av olika sjukdomar och drev ut många onda andar. Men han tillät dem inte att tala, eftersom de visste vem han var.
Luk 5:15 Men ryktet om Jesus spreds ännu mer, och stora skaror samlades för att lyssna till honom och bli botade från sina sjukdomar.
Luk 6:18 De hade kommit för att höra honom och bli botade från sina sjukdomar. Även de som plågades av orena andar blev botade.
Luk 7:21 Just då botade Jesus många från sjukdomar, plågor och onda andar och gav många blinda synen tillbaka.
Luk 8:2 och även några kvinnor som hade blivit botade från onda andar och sjukdomar: Maria som kallades Magdalena – från henne hade sju onda andar farit ut –
Luk 9:1 Jesus kallade samman de tolv och gav dem makt över alla onda andar och kraft att bota sjukdomar.
Luk 13:11 Där fanns en kvinna som hade haft en sjukdoms-ande i arton år. Hon var krokryggig och kunde inte räta på sig.
Luk 13:12 När Jesus såg henne, kallade han fram henne och sade till henne: “Kvinna, du är fri från din sjukdom”,
Joh 11:4 När Jesus hörde det, sade han: “Den sjukdomen slutar inte med döden. Den är till Guds ära, för att Guds Son ska bli förhärligad genom den.”
Apg 19:12 Man tog till och med dukar och plagg som rört vid hans hud och lade på de sjuka, och sjukdomarna lämnade dem och de onda andarna for ut.
1 Tim 5:23 Drick inte längre bara vatten, utan använd lite vin för din mage och dina återkommande sjukdomar. /Alkoholfritt skulle jag tro/ Maria

Jaha, vad säger DU nu om dessa bibelord? Ser du att s k BÖNEDUK hade rört vid JESUS? Har bönedukar i dag rört vid Jesus? NEJ, de kan vara FARLIGA. Det råkade jag ut för, för många år sedan, LÄRJUNGARNA FICK MAKT att driva ut onda andar och att Hela. JA just det de fick MAKT! VEM får MAKT IDAG AV JESUS att göra mirakel??? Tror du på att alla predikanter kan bota, för att de fått MAKT av JESUS? Knappast. Människor TRODDE verkligen på att JESUS kunde BOTA! TROR man det till 100% idag? En del vill inte bli friska och känner heller inte Jesus. SE Joh 11:4 här sker ett annat slags MIRAKEL: Sjukdomen skulle bort FÖR ATT det var ett annat slags mirakel som skulle ÄRA GUDs SON. Det finns mycket att fundera över här i texterna. Gör gärna det. Människor går verkligen vilse som får idag! Skadade människor får inte ro och blir hånade, m m. JESUS gick verkligen OMKRING på den tiden! HAN FANNS där hos människorna på ett annat sätt än i denna tid som varit och som är NU. /// Jag var en gång, 2003, livsfarligt sjuk i blödningar och fick blodtransfusioner och var LIVRÄDD att göra en operation. MEN JESUS förde mig dit och mirakel fick jag, på sjukhuset var de otroligt förvånade över hur bra allt gått och hur BRA såren läktes och jag fick inte vara kvar utan jag skulle hem fort…. m m. Kvällen innan hade jag varit föremål för förbön. Kram f Maria!

/Maria

7 thoughts on “Sjukdomar, ett HETT ÄMNE för troende som kan känna skuld…och andra som vill döma människor, m m. BIBELORD, GT och NT.

  1. Hej Är det inte du Ulrika som skriver på experimentlandet som skriver här nu? Jag är noga, Ja jag heter Maria och jag behöver inga andra som svarar på mina kommentarer, det kan jag klara själv. Vi har redan rett ut det där om shalom m m, det är färdigdiskuterat och det har du inget med att göra, du vet att jag inte är jude och nu får du sluta att vara dryg.Prövningar har vi alla eller hur? och vi tacklar dem så gott vi kan. Använder du denna sidan för att skriva av dig din ilska eller vad sker här???/Maria

  2. Vem är Ulrika? Är det någon som heter Ulrika och som har lagt in en kommentar? Om man inte är noga i det lilla hur kan man då vara det i det stora? Men var så säker Maria (du skriver på din blogg att du heter så, att du heter Maria, eller har jag fel?) att det snart kommer hjälp från andra som kommenterar, och med den “Aronitiska välsignelsen igen och kanske följt av ett “Shalom” utan att du talar om att du är en kristen och inte en jude. Handlar det om PRÖVNINGAR eller vad handlar det om?

  3. Hej Ulrika, Det handlar inte i första hand om att vara kompis med människor, alla gör nog så gott de kan inför Gud. Många som vandrar i Ande och Sanning kan bli sjuka och t o m dö utan att de gjort några fel som säges här. Sådant vet bara Gud och vi kan inte döma sådant vi inte vet o spekulera. Det finns ont o det finns gott, och den som vet Guds ord o hur det fungerar går ju till honom. Det finns mycket elaka människor som vill förstöra för den troende, på många olika vis, det kallas för t ex prövningar och prövningar kan Gud tillåta för att få oss att mogna. Predikanter är vääldigt noga med att sälja sina böcker till dyra priser och berätta lääänge varför man skall följa hans råd och han kan verkligen vara en villolärare. DÄR bland dem borde man rensa. Hälsn Maria

  4. Jesus/Gud, apostlarna och bibeln lär att den/de som inte bär frukt i HANS, i Jesus/Guds rike, och frukt för honom och inte för människor som man vill hålla sig väl med, vara kompis med, skall bli borttagen som GREN från hans sanna träd/olivträd. Jesus/Gud har inget behov av människor som kompromissar och samarbetar och är snälla mot allt och mot alla och som leker kristna för att få vara eller bli någon för andra människor. Det handlar om att vandra i Ande och i Sanning i hans ande och i hans sanningar och inte i några andra sanningar eller med någon annan ande. Det handlar inte om att vad duktig du är eller vad fint och bra du skriver och sedan om att bemöta kommentarer på sin blogg och om att vara öppen för alla möjliga tolkningar som människor/läsare kan ha. Det som är sant är sant och det som är falskt är falskt. Kompromisser och samarbeten med lögn och lögnare har inget med Jesus/Guds rike att göra och sådana som står upp för det kan han inte använda sig av. Inte konstigt att de blir sjuka eller känner sig sjuka och aldrig blir friska om han inte kan använda sig av dem och de inte vågar tala klarspråk om det nu är så att de påstår att de vandrar i Ande och i Sanning med Jesus/Gud. Det bästa vore att vara ärlig och säga att jag inte är intresserad av att vandra i Ande och i Sanning med dig utan bryr mig mer om att få läsare på min blogg eller om att sälja böcker få donationer/pengar eller annat vilket intresserar mig mer än dig.

  5. Vinet för magen på Jesus tid hade en alkoholhalt på ca 1-1,5%> beroende på kryddningen med kanel eller peppar. Romarriket hade andra recept.
    Det var snarare kryddorna än alkohol-halten som påskyndade läkningen. Alkoholen hade en sammanbindande effekt.
    Ungefär som propylene-glykol som är ett modernt medel som används vid tex hudkräm,rakvatten,handdesinfektion,deo mm.
    Kanske inte det allra bästa exemplet men ändå en liten fingervisning.
    Det var antagligen samma vin som Timotheus bör ha haft. Ungefär en lättöl med andra ord.

  6. Hej! Jag tycker du har så rätt i det du säger. Gud är helig, helande är såå stort.
    Varför skall Gud ösa sådant över människor som både slutar tro för att de inte får som De Vill?
    Varför skall han vara stor o Helig framför någon som inte bryr sig.
    Helandet/Helbrägdagörelse är något som är så stort att det verkligen skal häpnas över.
    I och på Jesu tid var det helt annorlunda, en annan tid, mirakeltider.
    Vi fick lära känna detta genom hans ord men vi/Man tog inte vara på detta man gjorde ofta en show av det.
    De som inte vill tro idag vill nog inte se mirakel heller, för då hade de varit mer ödmjuka, men så är det inte idag,
    det är ett hårt samhälle med så mycket smuts, att man inte ens talar om mirakel.
    Det är verkligen hårda svåra tider.
    Guds namn och ord skall inte smutsas ner, men så är det idag, Tyvärr!
    Både du och jag och många på sidan vet vad mirakel i livet är men det är så synd att inte fler vill veta eller fråga om…
    Vi får tacka Gud att vi har fått så mycket som vi fått och att vi fortsätter att tro på honom som har all makt.
    Gud välsigne dig.J a det finns verkligen bönesvar./ Hälsn Maria

  7. Det är många som har funderingar kring detta, även Troende. Visst blir många hånade för sjukdom och även fattigdom. Det som står också, är ju att (Jesus) skall komma tillbaka med Änglarna, talar då i Matteus 25, att han var sjuk, hemlös fängslad…och somliga kommer säga. “När såg vi dig sjuk hemlös, eller satt i fängelse…”
    Sedan kommer en tanke hos mig,
    Kan det just vara så, att Gud är så mån om sitt Heliga Namn, att Gud självmant håller igen Helandes gåvor, därför att Gud själv ser redan innan, han sätter dessa i rörelser, att det finns så mycket Synd.
    Gud kallar ju inte tillbaka sina gåvor, men måste pröva, om människor har rent hjärta, och när Synd är så påfallande hos människor, så Tillbaka hålls det, därför Gud är så Helig, och kan inte giva, det till människor som är så vända mot världen “Egot”, av Politisk Kristet spel, Girighet, religiöst spel, otukt m.m. Och då blir det som kollektiv Synd, och då botas inte Folk, utan får lida för dess Kollektiva Synd hos församling, tillhörighet. oftast är gåvorna tungomål, eller profetiska aktioner, men gåvan att hela, verkar mer sällsynt. och den gåvan kan man inte bara efterlikna, eller göra kopior av, eftersom det kommer synas på Läkar journaler också.
    Så tankarna är att vi ser mindre av Helande och Kraftgärningar, med det menar jag, att Bibeln talar för sig själv, där vi kan läsa själva i texterna, att Jesus botar människor, där folk kom till tro, därför de såg, det Heliga botandet av Jesus framför sina egna ögon, och blev häpna av förundran, liksom även Apostlagärningarna, botas folk, framför otroende människor, så till den milda grad, att man började bära bårar av sjuka dit. så, man undrar varför, är dessa så, långt borta, jämfört med själva Bibelns texter. Där otroende kunde se, vad Gud gjorde, och undra vad är detta för (Lära)?.
    Då kommer förstås tanken dit, håller Gud igen sina Heliga gåvor, därför att det är sådan Synd, att Gud är så mån och rädd om sitt egen Härliga Namn.
    vi skall ju också komma ihåg, att David Wilkerssons fru var väl sjuk, och själv undkom han inte döden, även om han var en Guds tjänare, och just talade om synd i Guds församlingar. Tankar, ja, det är gott, att höra din berättelse, om helande, av böner Maria, för det vittnar ju om Bönernas funktion att Jesus lever just, som din sida kallas. Guds välsignelse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.