Profetiska budskap/Matt 24:4 Framtiden

 

 

 

Jesus talar om framtiden: /läs vad han säger:/

Matt 24:4  Jesus svarade dem: “Se till att ingen bedrar er. 5 Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse. 6 Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit. 7 Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. 8 Men allt detta är bara början på ‘födslovåndorna’.*

9 Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull. 10 Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra. 11 Många falska profeter skall träda fram och bedra många. 12 Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta. 13 Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. 14 Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.

*

Slapp moral, nedbrytande åkommor, brist på kärlek till Gud och medmänniskor. Ser man att det är precis så som det är idag och har varit sedan Jesus gick på jorden och predikade om hur det skulle bli.

Slapp moral, kärlekslöshet styr vårt samhälle. Det är en synd och synden bryter ner vårt samhälle, och människor blir mer och mer själviska.

Jesus predikar i Matteus kap 24 om framtiden, d v s vi kan se vad som skett sedan dess och var vi är nu. Falska profeter finns det gott om och själviskheten flödar. Jesus förbereder sina efterföljare på att förföljelse kommer att komma, och det är sant att den har hållit på länge men kommer att bli mer allvarlig framöver.

Många har redan vänt Jesus ryggen och frågan är hur många som kommer att bli kvar till slutet, beroende på själviskhet, feghet m m.  Jesus sade att före hans återkomst så skulle de goda nyheterna om riket ( budskapet om frälsning) predikas över hela världen. Detta var lärjungarna uppdrag, och det är vårt uppdrag idag. Jesus talade om den sista tiden och den yttersta domen för att visa sina efterföljare hur viktigt det är att de goda nyheterna om frälsningen når fram till alla.

Idag har vi internet som har många sätt att visa budskap på och inte alltid är det rätt människor som predikar där, det finns många falska profeter. Vedermöda eller födslovåndor–  man har många olika uppfattningar om vad som är vad, faktum är att det blir värre och värre av katastrofer, vad kan det betyda tror du? Jag anser att bibeln är klar över de frågorna och att jorden inte kommer att bestå så länge till, var beredd på det.

*

Matt 24:4 Jesus svarade dem: “Se till att ingen bedrar er. 5 Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse. 6 Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit. 7 Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. 8 Men allt detta är bara början på ‘födslovåndorna’.*

9 Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull. 10 Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra. 11 Många falska profeter skall träda fram och bedra många. 12 Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta. 13 Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. 14 Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.
*

*Trofast är Herren, han frälste min själ Och tog mig ur bojornas tvång. Trofast är Herren, han allt gjorde väl Och fyllde mitt hjärta med sång.* /G A/

/Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.