Jesus /I sin död på korset..Jesus dog för människorna

 

Vissa singlar slant, men det gör inte Gud, han är ingen människa utan han är Skapare. Man säger ibland att ett mynt har två sidor. Man kan också säga att människors liv kan vara mycket olika varandras liv. En del blir frälsta för att Gud vill och väljer ut dem, och en del blir inte frälsta, för de vill inte veta av Gud, utan stannar där de är i livet och går inte vidare i att vilja möta Gud vare sig i livet eller efter livets slut.

Det är hemskt att veta att så många kommer att gå förlorade. Jag är innerligt tacksam för att jag blev frälst och fått denna glädjen i Jesus.  Här nedan kan du läsa i korthet/i några bibelord, om vad Jesus gjort för alla människor i sin död på korset.Du kan läsa fler artiklar här på sidan i detta ämne.

*
1Jn 1:2  Ty livet uppenbarades, och vi hava sett det; och vi vittna därom och förkunna för eder livet, det eviga, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.

*

Col 1:20  och att genom honom försona allt med sig, sedan han genom blodet på hans kors hade berett frid. Ja, genom honom skulle så ske med allt vad på jorden och i himmelen är.

*

Rom 6:22  Men nu, då I haven gjorts fria ifrån synden och blivit Guds tjänare, nu skörden I frukten av detta: I varden helgade; och änden bliver att I undfån evigt liv.

*

Rev 1:5  och från Jesus Kristus, det trovärdiga vittnet, den förstfödde bland de döda, den som är härskaren över konungarna på jorden. Honom som älskar oss, och som har löst oss från våra synder med sitt blod

*

Heb 10:19  Eftersom vi nu, mina bröder, hava en fast tillförsikt att få gå in i det allraheligaste i och genom Jesu blod,
Heb 10:20  i det att han åt oss har invigt en ny och levande väg ditin genom förlåten – det är genom sitt kött –

*

Isa 53:5  Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull; näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår bliva vi helade.

*

1Jn 4:10  Icke däri består kärleken, att vi hava älskat Gud, utan däri, att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.

*

1Pe 1:18  I veten ju att det icke är med förgängliga ting, med silver eller guld, som I haven blivit “lösköpta” från den vandel I förden i fåfänglighet, efter fädernas sätt,
1Pe 1:19  utan med Kristi dyra blod, såsom med blodet av ett felfritt lamm utan fläck.

 /Maria

2 thoughts on “Jesus /I sin död på korset..Jesus dog för människorna

  1. Det är inte lätt att förstå allt detta på en gång, när man t ex är nyfrälst och varför man bör fatta det, men det kommer bara man anstränger sig att leva nära Jesus.
    Jesus är den ende som kan frälsa och den ende som vi får försonig genom och hade vi inte fått det hade vi varit olyckliga i världen. Nu är det skillnad, nu lver vi för Gud och vi lever i denna världen, men gillar den inte särskilt mycket. Himmelen syns tydligare och tydligare och mer underbar.

    När Jesus träder in med kraft i ens liv- då börjar man leva! /Maria

  2. Länge förstod jag inte varför Jesus måste dö för oss. Det verkade som om det var ngt slags magisk över det, tyckte jag. men Bibeln förklarar det tydligt att straffet för överträdelser mot lagen är döden.

    Jesus led som ett offerlamm, som skulle sona synderna på GT:s vis, på samma plats utanför lägret som man offrade djur, och tog över tjänsten som överstepräst, offer, tempel och också som lagens fullgörare. Den symboliken kan egentligen inte missförstås.

    Däremot är inte Guds lag (Tio Guds bud och de 613 mosebuden) upphävd för det. Och när man ska få försoning måste man gå till Jesus. Detta är vad Gud vill att vi ska göra!

    Sen tycker inte vi i allmänhet inte att vi gjort sådan överträdelser att vi förtjänar döden för det, och då blir det svårt att se varför vi ska komma till Jesus. Vi behöver ju ingen försoning och klarar oss bra utan den.

    Så tänker inte Gud!

    Vi kan inte vara “goda människor” och vara OK med Gud, utan försoning med honom i hans Sons död.

    Vi kan inte heller hålla lagen om vi skulle vilja det, eftersom det inte längre finns något tempel i Jerusalem, ingen offertjänst, inget levitiskt prästerskap.

    När man böjer sig för Guds väg, får man ett nytt liv hos Honom och kan lämna mycket av sorgerna bakom sig.

    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.