Att se på../Sätter du ditt hopp till Jesus? Profetia. Jes 12

 

Matteus 12:18    Just den här profetian visar att Messias inte skulle vara den typ av ledare som judarna förväntade sig. Han skulle komma som en TJÄNARE för att hjälpa och bota, inte som en ledare för väpnad kamp.

Det finns många många som genom tiderna misstagit sig på vem Jesus är och det fortsätter att vara tvivel runt hans existens, och att han skall komma tillbaka, det är dags att läsa bibeln och inte tolka den hur som helst. Läser man den som den skall läsas, med den helige Andes hjälp, så öppnas ens ögon och hjärta och man förstår innebörden av vad som sagts av t ex Jesaja (Jes 42-1-4) Matteus bevisar att det faktist är JESUS som profeterna i GT talar om.

*

Herrens tjänare:

 

Många följde honom, och han botade dem alla. 16 Han förbjöd dem strängt att avslöja vem han var, 17 för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten Jesaja:

18 Se min tjänare, som jag har utvalt,
min älskade, i vilken min själ har sin glädje.

Jag skall låta min Ande komma över honom,
och han skall förkunna rätten för folken.

19 Han skall inte tvista eller skrika.
Hans röst skall ingen höra på gatorna.

20 Ett brutet strå skall han inte krossa,
och en rykande veke skall han inte släcka,
förrän han har fört rätten till seger.

21 Och till hans namn
skall folken sätta sitt hopp.

*

Sätter du ditt hopp till Jesus Kristus?

/Maria

 

6 thoughts on “Att se på../Sätter du ditt hopp till Jesus? Profetia. Jes 12

  1. Vilken jättebra kommentar du ger här! Vad härligt att följa med i din text som förklarar vad olika brev säger och vilka Jesus och Paulus är.
    “”””Romarbrevet och Galaterbrevet; Apostlagärningarna mfl förklarar saker som idag plötsligt blivit stora problem på kristna nätbloggar!”””Ovanstående mening tycker jag är en bra beskrivning av vad som finns att läsa på nätet där man går in i de hebreiska rötterna mer än vad man lyssnar till Jesus idag och gör hans vilja.
    Jesus är vår Herre, vår lärare, vår läkare, ja han är allt. Tänk om man ville inse det. Av honom, bara av att umgås med honom och vara hans så lär man sig undan för undan att förstå och tänka efter vad han säger och vill.Ja bibeln är vad vi ska studera och lära oss av, det står ingen annanstans vad tro är och hur Gud vill ha det.Helhjärtad tro och inget annat- det är våra liv i Kristus.
    /Maria

  2. Rabbiner i Bibeln

    De flesta Bibelgestalter var/är judar och vi har som kristna tagit emot (inte ersatt) den judiska religionen i Nya Testamentet!

    För att ta emot den judiska religionen i Gamla Testamentet måste man omskäras och vara av judisk släkt (det fanns utomstående i vissa fall).

    Det finurliga i Nya Testamentet är att vi har en rabbin som frälsare (Jesus) och en farisee (Paulus) som förste apostel till oss hedningar.

    Egendomliga ideer

    Istället för att lyssna till egendomliga ideer om judiskt och kristet idag (när alla kulturer flyter ihop), är det bättre att lyssna till Jesus och apostlarna om frågorna om judiskt och ickejudiskt: Bibeln förklarar vilken vår relation till Israel och Israels relation till Jesus är.

    Splittring mellan folken

    Paulus vet precis vilka ideer som kunde leda till splittring och strid mellan folk som är kristna (hednakristna och judekristna) och han spenderar brev efter brev på att ge Guds lösning på de mänskliga svårigheterna!

    Romarbrevet och Galaterbrevet; Apostlagärningarna mfl förklarar saker som idag plötsligt blivit stora problem på kristna nätbloggar!

    I början av Matteusevangeliet finns Jesu släkttavla, som börjar med Abraham (den förste person som omskars, som tecken på tro).

    Både judar och ickejudar kommer rätt med Gud av att helhjärtat TRO, inte av (goda) laggärningar (Se: Romarbrevet kap 4:11-13).

  3. Hej Stefan Ja Thessalonikibrevet är/ligger i tiden. Jo Jesus är jude. Hans egna tog inte emot honom. De tyckte det var märkligt att snickaren Josefs son skulle vara Messias. Josef var Jesus “jordiske” pappa eftersom han var gift med Maria, som var Jesus mamma, som födde honom. Det finns många som fortfarande inte kan tåla Jesus Kristus, för de vill inte, men göra sig lustig över honom, som är världens frälsare, det kan de.

    Läs Romarbevet om hur Paulus (Saul) förföljde Jesus och fick möta honom o bli frälst, brevet förklarar väldigt många saker.Paulus var också jude, men farisé, som blev omvänd.
    /Maria

  4. Läste 2:a Thessalonikerbrevet idag. Känns mer aktuell än nånsin.
    Läste också att judiska museet har en utställning som de kallar för “Juden Jesus”. Men Jesus var väl inte jude?
    Googlade sedan fram en häcklande och idiotisk artikel av juden Harry Amster på SVD Kultur “Juden Jesus och Jag”. Hädisk, ignorant, göra sig lustig, okunnig, sprida lögner. Kallar Josef för pappa …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.