Tag Archive | Gudsfruktan

Lyft blicken- /Sök först Guds rike

Världen och VI frälsta stämmer inte ihop- VI är GUDS BARN- Skaka stoftet av Er. ….. /Predikan. Kapitel 4 Jesus och den samariska kvinnan. / 1 Tim 6 Men gudsfruktan förenad med förnöjsamhet är verkligen en stor vinst. 7 Vi har ju inte fört något med oss in i världen, och inte heller kan vi ta med oss något härifrån. 8 Har vi mat och kläder ska vi vara nöjda med det.

Matteus kap 21:88  Den stora folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde på vägen. 9 Och folket, både de som gick före honom och de som följde efter, ropade: Hosianna, Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden10 När han drog in i Jerusalem kom hela staden i rörelse, och man frågade: ”Vem är han?” 11 Folket svarade: ”Det är Profeten, Jesus från Nasaret i Galileen.”Jesus i templet

12 Jesus kom in på tempelplatsen och drev ut alla som sålde och köpte där i templet. Han välte växlarnas bord och duv-försäljarnas stolar 13 och sade till dem: ”Det står skrivet: Mitt hus ska kallas ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste! – Matteus kap 6:19 Skatter i himlen:

19 Samla er inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. 20 Samla era skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. 21 För där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

Världen,lögnerna och sorgerna. Sverige, Påven, Corona ….

Vi är på väg emot slutet, och det kommer fler och fler händelser som konfirmerar de orden, ja orden kommer från många människor som kan se vad som sker, och en del ser inget annan än sig själva, de ger ORDER, -men man ser inte på JESUS. Jag vill visa dig på TRE Videos som handlar just om det som är och det som kommer. Kaos kommer på kaos och vi troende har JESUS att ty oss till- HAN ÄR HERRE. MEN VAD skall de andra göra som INTE KÄNNER HONOM??? Det är en fråga som är mycket angelägen, vi kommer att befinna oss på olika steg och i olika ’världar’, i världen. Man varken ser eller hör vad som är rätt eller fel.. Sverige sviker sitt land, Påven tycker det är ok med homosexualitet, och ’Corona’ är här IGEN, NYSTART!! Se videos nedan!

https://www.youtube.com/watch?v=CIY7JkhCWKY corona


Sverige o kyrkan https://www.youtube.com/watch?v=nhe2reLA-nU

Bisp Mar Mari Emmanuel’s Message to Pope Francis on Same-Sex Blessings ’Corona’, som nu börjat igen!! I KINA!

DET är s k nyheter som kommer att eskalera och göra ont framöver! Last days? They are Here NOW.

Maria:  Lyssna och lär om den tiden som kommer, och som inte är ett dugg normal. Det gamla och det kända för dig och mig, kommer aldrig att komma tillbaka. NU och framöver är det nya lagar och ändringar som gäller. Vi som skriver om detta, vi är många, och vi har ‘tjatat’, och pratat om dessa händelser i MÅNGA ÅR. NU kan du se det komma- det som inte kunde ske! HERE IT IS!!!

Har du TID med Gud? Tiden är kort! Sök Honom.

Det finns faktiskt  ro och frid och evigt liv att få. Om man inte har Jesus hur ska man då klara sig, då har man faktiskt inte en chans att klara sig då slutet kommer.

Han är vårt fasta ankare, vår kärlek, vår Frälsare. Det kommer tider som inte kommer att vara särskilt humana även om man tror på humanismen- glöm den- och förstå att ta reda på nu om vad man skall ta sig till utan Jesus- låt det klarna i hjärtat och låt Jesus flytta in! Frälst eller O-frälst- det är den viktigaste frågan!

”Om mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land.” 2 Krön 7:14. /OBS!! Sverige behöver verkligen vända sig om ifrån synd.

Vi troende är alla på olika nivåer i vårt växande och i kunnandeen del har fel, en del har rätt, då det gäller Gudsordet. MEN om vi alla tar GUDS ORD på allvar så får vi nåden att kämpa oss igenom livet som sådant och vi får nåden att bli använda. Den stora kärleken från Gud ger oss kraft och styrka att gå vidare även om vi som människor kan känna att man kanske ’inte orkar en dag till’. Där har jag varit många gånger.

DÄR, i sådana situationer, har många personer i tiden varit och det behövs stor tro på Gud och erfarenhet av att bibelordet håller, för att ORKA LEVA i olika omständigheter som kan vara mycket mycket svåra. Det märkliga är att det glättiga och roliga skall ta överhanden, istället för att hjälpen i en svår tid borde överväga med tröst och hjälp, det sker inte alltid. Gud är god och tar oss över hindren och det är gott att VETA att han är GOD och RÄTTVIS i ALLA Omständigheter.

För min egen del vill jag säga att det finns många aspekter och saker att tänka på, att veta, som man inte vet då man är en troende i början av sin tro och inte ens då man trott väldigt länge är det inte säkert att man förstår vad man ska göra och vad Gud kommer att göra. Växande, växande, lärdomarRESPEKT och RÄTTVISA är A och O.

Låt oss fara över till andra stranden
— icke ut på sjön för att förgås.
Går färden genom djupa vatten,
o, se med tröst dock upp till Gud!
Hans öga vakar än i natten,
och stormen tystnar på Hans bud.

Så frukta ej — Han skall dig föra
till säker hamn, och skulle du
för stormens gny Hans röst ej höra,
Han hör likväl din röst ännu.

L. S.
Från ”Källor i öknen” av Mrs. Chas. E. Cowman.

Kunskapen om Gud. Visheten. Gudsfruktan.

I dagens värld lever de flesta som de själva vill, och man skapar sig sina ’egna’ liv, för det mesta utan att Gud är den ledande. Man leder ofta sig själv in i fördärvet och man vill INTE höra talas om Gud eller Jesus. Det leder till fördärvet. Vi ser det så tydligt nu, vad som sker i samhället, i världen. Man bryter med Gud eller bryr sig inte om dem som varnar för att gå fel. Vad är att gå fel då? Det är att vara utanför GUDS VILJA och kärlek, utanför hans beskydd och underbara råd. I dessa kapitel 2 och kap 3 i Ordspråksboken finns det att läsa om just FÖRDÄRV, att ha missat Gud. Ärlighet, Hederlighet, Klokhet, VISHET. VISHET får man i livet och framför allt i EN GEMENSKAP med Gud. Det ONDA lurar på VARJE MÄNNISKA och det vill till KUNSKAP för att INTE gå vilse! Vi är inte får, vi är människor som ALLA borde gå HERRENS Väg. Men- man vill inte. SÅ många unga går idag helt fel väg och att ha ’sexualundervisning’ för DAGIS-barn är helt vansinnigt galet! Homosexualiteten är ännu mer elak än tidigare och jag har inga ord kvar!! Sodom och Gomorra är här igen, precis som Gud sagt. Det har gått för långt nu (sedan länge) och det spårar ur mer och mer. Vi lever i en otroligt otäck värld. De flesta idag tror att de är gudfruktiga FAST de inte TROR på HERREN. Så många tror att de kan leva som de vill och att LIVET skall levas på deras premisser. Ojoj, de vet inget om vad Gud säger, de har inte hört hans röst eller förstått att HAN FINNS! Men Gud har varnat oss alla i ALLA TIDER. Men man bryr sig ej!

Kapitel 2

Visheten bevarar från fördärv

1 Min son,om du tar emot mina ord och bevarar mina bud inom dig 2 så att ditt öra lyssnar till visheten och du böjer ditt hjärta till klokheten,3 ja, om du ropar efter insikten och höjer din röst efter klokheten,4 om du söker den som silver och letar efter den som efter skatter,5 då ska du förstå vad det är att vörda Herren och finna kunskapen om Gud.6 För det är Herren som ger vishet,från hans mun kommer kunskap och klokhet.7 Han har visa rådi förvar åt de ärliga,han är en sköld för dem som lever hederligt,8 han beskyddar det rättas stigar och bevarar sina frommas väg.9 Då ska du förstå vad som är rättfärdigt, rättvist och rätt,det godas alla vägar.10 För vishet ska komma in i ditt hjärta och kunskap bli ljuvlig för din själ,11 omdöme ska bevara dig och klokhet beskydda dig.12 Visheten ska rädda dig från det ondas väg,från dem som talar det som är förvridet,13 som överger det rättas stigar för att vandra på mörkrets vägar,14 som gläds över att göra det onda och fröjdar sig över ondskans förvrängningar,15 som följer krokiga stigar och går på villovägar.16 Visheten ska rädda dig från den främmande kvinnan,från din nästas hustru som talar hala ord,17 hon som har övergett sin ungdoms vän och glömt sin Guds förbund.18 Hennes hus sjunker ner i döden,hennes vägar går till skuggornas boning.19 De som går in till henne kommer aldrig tillbaka,de når inte livets stigar.20 Därför ska du vandra på de godas väg och hålla dig på de rättfärdigas stigar,21 för de ärliga får bo i landet och de hederliga stanna där.22 Men de gudlösa ska utrotas ur landet,de trolösa ryckas bort därifrån.

Kapitel 3

Vishet och gudsfruktan hör ihop

1 Min son,glöm inte min undervisning,bevara mina bud i ditt hjärta,2 för de ska ge dig långt liv och många levnadsår och frid.3 Låt inte godhet och sanning lämna dig.Bind dem runt din hals,skriv dem på ditt hjärtas tavla,4 så finner du nåd och gott förstånd i Guds och människors ögon.5 Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta,förlita dig inte på ditt förstånd.6 Räkna med honom på alla dina vägar,så ska han jämna dina stigar.7 Var inte vis i dina egna ögon,vörda Herren och undvik det onda.8 Det ska ge hälsa åt din kropp,kraft åt alla dess ben.9 Ära Herren med vad du äger och med det första av all din gröda.10 Då ska dina lador fyllas av rika skördar och dina pressar flöda över av vin.11 Min son,förakta inte Herrens fostran och förarga dig inte när han tuktar dig,12 för den Herren älskar tuktar han likt en far den son han har kär.

Vishetens välsignelser

13 Lycklig den människa som funnit visheten,den människa som får förstånd,14 för vishetens värde är bättre än silvrets och vinsten hon ger är bättre än guld.15 Hon är dyrbarare än pärlor,ingen av dina skatterkan jämföras med henne.16 Långt liv har hon i sin högra hand,i sin vänstra rikedom och ära.17 Hennes vägar är ljuvliga vägar,alla hennes stigar är trygga.18 Hon är ett livets trädför dem som får tag i henne,lyckliga är de som håller fast vid henne.19 Genom visheten har Herren lagt jordens grund,med förstånd har han berett himlen.20 Genom hans kunskap bröt djupets vattenmassor fram och molnen droppade av fukt.21 Min son,bevara klokhet och omdöme,låt dem inte vika från din blick.22 De ska ge liv åt din själ och bli ett smycke för din hals.23 Då ska du vandra trygg på din väg,din fot ska inte slinta.24 När du lägger dig ska inget skrämma dig,och när du lagt dig ska du sova gott.25 Du behöver inte vara rädd för plötslig fara eller för stormen som drabbar de gudlösa,26 för Herren ska vara din trygghet och bevara din fot för snaran.

Gör gott mot din nästa

27 Neka inte en behövande något gott när det står i din makt att hjälpa.28 Säg inte till din nästa:”Kom tillbaka senare,i morgon ska jag ge dig”,när du har något nu.29 Tänk inte ut något ont mot din nästa som bor trygg i din närhet.30 Gräla inte med någon utan orsak när han inte har gjort dig något ont.31 Avundas inte en våldsam man och välj inte någon av hans vägar,32 för Herren avskyr den som är falsk men är förtrolig med de ärliga.33 Herrens förbannelse vilar över den gudlöses hus,men han välsignar de rättfärdigas hem.34 Föraktare föraktar han,men ger nåd åt de ödmjuka.35 De visa får ära till arvedel,de dåraktiga får skam.

—-KOM TILL JESUS!!—-

/

LÖN? -För vad får vi/de Guds lön sedan?

Människors arbetes lön kommer att försvinna, åtminstone den lönen de får för sitt arbete hos staten m fl…
Det gäller både fattiga och rika, och det gäller också den o-’vaccinerade’ och den s k ’vaccinerade’.
Det är ju inget vaccin, nej det är ju ett gift, se föregående inlägg i ämnet! Här nedanför finns olika bibelord om LÖN, d v s sådana pengar man får om man arbetar åt någon eller några eller är ensam arbetstagare.

MEN DEN VIKTIGASTE LÖNEN NÅGONSIN KOMMER ATT VARA DEN SOM HERREN GUD SJÄLV GER OSS i den tiden som kommer/ Sluttiden.
OM detta läser du i bibelorden
nedan.

VAD läser du i bibelorden? Rom 8:35 Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller svält, nakenhet, fara eller svärd? 36 Det står ju skrivet: För din skull dödas vi dagen lång, vi räknas som slakt-får. Romarbrevet 8:37 Men i allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss. 38 För jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som ska komma, varken makter, 39 höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.

Job 17:5 Den som förråder vänner mot belöning, på hans barn ska ögonen tyna bort.
2 Sam 22:21 Herren var god mot mig efter min rättfärdighet, han lönade mig efter mina händers renhet,
Ps 18:25 Därför har Herren lönat mig efter min rättfärdighet, efter mina händers renhet inför hans ögon.
Ps 35:12 De lönar mig med ont mot gott, min själ är övergiven.
Ps 38:21 De lönar gott med ont, de är emot mig för att jag strävar efter det goda.
Ps 58:12 och människor ska säga: ”Den rättfärdige får sin lön. Det finns en Gud som dömer på jorden.”
Ps 62:13 och hos dig, Herre, finns nåd. Du ska löna var och en efter hans gärningar.
Ord 13:21 Syndare förföljs av olycka, de rättfärdigas lön blir lycka.
Ord 17:13 Om någon lönar gott med ont lämnar ondskan aldrig hans hus.
Upp 11:18 Folken vredgades, och din vrede har kommit, tiden när de döda ska dömas och du ska löna dina tjänare profeterna
och de heliga och dem som vördar ditt namn, små och stora, och fördärva dem som fördärvar jorden.”
Upp 22:1 ”Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar.

VANDRA I GUDS KÄRLEK:

1 Joh 4:9Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom.
Judas 1:21Håll er kvar i Guds kärlek, medan ni väntar på att vår Herre Jesus Kristus i sin barmhärtighet ska ge er evigt liv.
/Maria

I ALLA Psyops/stormar, som är nu så är det.. GUD vill visa sin väg för DIG.. Sök Honom!

Man fördärvar för människor, ja. I denna tid som är nu, är det inte bättre än förr, för det är samma AGENDA, nu heter den 2030 och NWO m m. FÖRR var det lika illa och har alltid varit! JESUS säger vi ska vara uthålliga och kämpa trons kamp, HELA VÄGEN till Himmelrik. DÅ gör vi det, eller hur!?? Var noga, GUD VILL VISA VÄGEN!

Upp 2:26Den som segrar och håller fast vid mina gärningar ända till slutet, honom ska jag ge makt över folken.
Upp 11:18Folken vredgades, och din vrede har kommit, tiden när de döda ska dömas och du ska löna dina tjänare profeterna och de heliga och dem som vördar ditt namn, små och stora, och fördärva dem som fördärvar jorden.”
Upp 15:3och sjunger Guds tjänare Moses sång och Lammets sång: ”Stora och underbara är dina gärningar, Herre Gud Allsmäktig. Rätta och sanna är dina vägar, du folkens Kung.
Upp 16:19Den stora staden rämnade i tre delar, och folkens städer störtade samman. Gud kom ihåg det stora Babylon och räckte det bägaren med sin stränga vredes vin.
Upp 19:15Ur hans mun kom ett skarpt svärd som han ska slå folken med, och han ska styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress.
Upp 20:3Sedan kastade ängeln honom i avgrunden och stängde och förseglade den över honom, för att han inte mer skulle förleda folken förrän de tusen åren nått sitt slut. Därefter ska han släppas lös för en kort tid.
Upp 20:8Och han ska gå ut för att förleda folken vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till striden. Deras antal är som havets sand.
Upp 21:24Och folken ska vandra i dess ljus, och jordens kungar ska föra in sin härlighet i den.
Upp 21:26och folkens härlighet och ära ska föras in i staden.
Upp 22:2Mitt på stadens gata, på båda sidor om floden, står livets träd. Det bär frukt tolv gånger, varje månad ger det sin frukt, och trädets löv ger läkedom åt folken.
Låt oss fara över till andra stranden.” 
Mark 4:35
ICKE ens då vi gått ut på Kristi befallning, skola vi undgå stormarna. Lärjungarna hade i lydnad för Herren lagt ut från stranden, då de överraskades av den våldsamma stormen. Då de voro nära att förgås, måste de, i sin nöd ropa till Herren om hjälp.Ibland synes det oss, som om Herren dröjde alltför länge, men Han vill härigenom endast pröva och stärka vår tro och lära oss att bedja med större allvar. Vår längtan efter ett Guds ingripande måste fördjupas, så att vi, då stunden för detsamma är inne, må kunna värdesätta det desto mera. — Jesus gav sina lärjungar en mild förebråelse: ”Haven I ännu ingen tro?” Varför höjden I icke segerropet mitt i stormens raseri? Varför saden I icke till de vreda vindarna och svallande vågorna: ”I kunnen icke göra oss något ont, ty Kristus, vår mäktige Frälsare, är ombord?”Det är vida lättare att förtrösta på Gud i solskenet än i stormen. Men vi ha ingen kännedom om, hur mycket verklig tro vi äga, förrän den prövas i den hårda stormen. Det är därför Mästaren är ombord. I stormen fostras du till att bli stark i Herren och i Hans väldiga kraft.”Med Kristus i båten åt stormen jag ler.”Jesus sade:

Låt oss fara över till andra stranden
— icke ut på sjön för att förgås.
Går färden genom djupa vatten,
o, se med tröst dock upp till Gud!
Hans öga vakar än i natten,
och stormen tystnar på Hans bud.

Så frukta ej — Han skall dig föra
till säker hamn, och skulle du
för stormens gny Hans röst ej höra,
Han hör likväl din röst ännu.

L. S.
Från ”Källor i öknen” av Mrs. Chas. E. Cowman.

https://www.youtube.com/channel/UCOWexdM7wlrOg4_vC9v_v0A Se videos/Maria

Ge ditt liv till JESUS. /

Var medveten om NWO.

Foto Rosor 27/2

Gudsfruktan /Video

Video: Paulus Eliasson

Låt Gudsfruktan forma DITT LIV, ERA LIV.
Öva dig, träna dig i Gudsfruktan.
Lyssna på Gud, läs hans ord om VAD HAN VILL för DIG.

*******

Jag vet, att min Jesus skall hjälpa mig än;
ty bidar jag stilla och nöjd.
I kärlek Han agar men tröstar igen
och byter min klagan i fröjd.

Han går vid min sida, Han vakar alltjämt,
Han tröttnar ej, Han, såsom jag;
och riket jag ärver, så har Han bestämt,
och så är min Faders behag.

Jag fruktar ej mera för avgrundens makt,
mitt fäste är Israels Gud;
Han skall mig bevara, ty så har Han sagt,
Han kan ej förgäta sin brud.

Så reser jag trygg till det härliga land,
fast vågorna skyhöga gå.
Om Frälsaren sover i skeppet ibland,
Han är ju i skeppet ändå.

N. Frykman.

Tillhör du Satan? /Emot Kristus?

Synden? Vad är det? Denna världen är inte lätt att leva i, och så har det alltid varit. Antingen tillhör man Gud eller också gör man det INTE. Synden lurar på oss varje dag och stund. Lyssna på vad synd är och läs bibelorden. Gudsfruktan borde alla ha, det hade man förr, men inte de senaste 50 åren…

1 Mos 4:7Är det inte så att om du gör det som är gott, ser du frimodigt upp, men om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den har begär till dig, men du ska råda över den.”
Ps 104:35Må syndare försvinna från jorden och inga gudlösa mer finnas till. Lova Herren, min själ! Halleluja!
Ps 106:6Vi har syndat som våra fäder, vi har gjort fel, vi har varit ogudaktiga.
Ps 106:43Han räddade dem gång på gång, men de var upproriska i sina planer och sjönk allt djupare genom sin synd.
Ps 107:17De blev dårar genom sitt uppror och fick lida för sina synder,
Hes 23:49Man ska låta er skamlöshet komma över er, och ni ska få bära på de synder ni begått med era avgudar. Och ni ska inse att jag är Herren Gud.”
Ps 145:19Han gör vad de gudfruktiga begär, han hör deras rop och frälser dem.

1 Tim kap 6 Sann och falsk gudsfruktan

3 Om någon sprider andra läror och inte håller sig till vår Herre Jesu Kristi sunda ord och den lära som hör till gudsfruktan, 4 så är han högmodig och okunnig och har en sjuklig lust att diskutera och strida om ord. Sådant leder till avund, bråk, förtal, misstankar 5 och ständiga strider mellan människor med fördärvat sinne som har tappat bort sanningen när de menar att gudsfruktan ska ge vinst.

6 Men gudsfruktan förenad med förnöjsamhet är verkligen en stor vinst. 7 Vi har ju inte fört något med oss in i världen, och inte heller kan vi ta med oss något härifrån. 8 Har vi mat och kläder ska vi vara nöjda med det.

Ef 5:9för ljusets frukt består i allt vad godhet, rättfärdighet och sanning heter.
/Maria

Val att leva rätt eller orätt. Psalm 36

Kapitel 36

Syndarens ondska och Guds godhet

1 För körledaren. Av Herrens tjänare David.2 I mitt hjärta hör jag vad synden viskar till den gudlöse.Han har ingen gudsfruktan för ögonen,3 han intalar sig att ingen ska upptäcka och hata hans brott.4 Hans muns ord är ondska och svek,han vill inte vara förståndig och god.5 Han tänker ut ondska på sin bädd,han går en väg som inte är god.Han skyr inte något ont.6 Herre, till himlen räcker din nåd, din trofasthet ända till skyarna.7 Din rättfärdighet är som väldiga berg,dina domar som det stora havsdjupet.Både människor och djur räddar du, Herre.8 Hur dyrbar är inte din nåd, o Gud!Människors barn har sin tillflykt i dina vingars skugga.9 De mättas av rika gåvor i ditt hus,av din ljuvlighets strömger du dem att dricka.10 Hos dig är livets källa,i ditt ljus ser vi ljus.11 Låt din nåd bli kvar över dem som känner dig,din rättfärdighet över dem som har ärliga hjärtan.12 Låt inte de stoltas fot trampa på mig eller de gudlösas hand driva bort mig.13 Där ligger förbrytarna fallna,nerslagna så att de inte kan resa sig.

*

De som inte känner Gud känner ingen gudsfruktan och det finns därför ingenting som håller dem tillbaka från att synda. De störtar fram utan tanke på att något skulle kunna hända dem. Men Gud är rättvis och det enda han gör är att låta straffet anstå en tid. Kunskapen om detta borde få oss att sluta synda. Låt gudsfruktan i dig få göra sitt verk så att du inte syndar. Du har säkert upptäckt att Gud är kärleksfull, men glöm inte bort att han också är rättvis.

I motsats till onda människor och deras onda planer, som till slut ändå måste misslyckas, är Gud kärleksfull, trofast, god och vis. Hans kärlek är gränslös hans trofasthet är större än vi kan förstå, hans rättvisa orubblig och hans vishet outgrundlig som havsdjupen. Vi behöver inte frukta onda människor. Gud dömer ondskan, men han älskar oss och har omsorg om oss ända in i evigheten.

/Maria

Predikaren/VAD är LIVET

Kapitel 1

1 Ord av Predikaren, son till David, kung i Jerusalem.

Allt jordiskt är förgängligt

2 Förgängligt, förgängligt!säger Predikaren.Förgängligt, förgängligt!Allt är förgängligt.3 Vad vinner människan med all sin möda där hon strävar under solen?4 Släkten kommer, släkten går,men jorden står evigt kvar.5 Solen går upp och solen går ner,och skyndar tillbaka till sin plats där den går upp.6 Vinden blåser mot söder och vänder mot norr,den vänder och vänder och börjar sitt kretslopp på nytt.7 Alla floder rinner ut i havet,men havet blir aldrig fullt.Dit floderna runnit förut,rinner de igen.8 Allt är fullt av möda,människan kan inte beskriva det.Ögat blir inte mätt av att se,örat blir inte fullt av att höra.9 Det som har hänt kommer att hända igen,det som är gjort kommer att göras igen.Det finns inget nytt under solen.10 Säger man om något: ”Det här är nytt!”, så har det redan funnits i forna tider, före oss. 11 Ingen minns dem som fanns före oss. Och de som kommer efter oss blir inte ihågkomna av dem som kommer efter dem.

Att söka vishet är också förgängligt

12 Jag, Predikaren, var kung över Israel i Jerusalem. 13 Jag inriktade mitt hjärta på att med vishet undersöka och utforska allt som sker under himlen. Det är en bedrövlig möda som Gud har gett människors barn att plåga sig med. 14 Jag såg allt som görs under solen, och se, allt är förgängligt och ett jagande efter vind.15 Det som är krokigt kan inte bli rakt,och det som saknas kan inte räknas.16 Jag sade i mitt hjärta: Se, jag har samlat större vishet än alla som varit i Jerusalem före mig. Mitt hjärta har sett mycket vishet och kunskap. 17 Men när jag inriktade mitt hjärta på att lära känna visheten och förstå dumhet och dårskap, då insåg jag att också det var ett jagande efter vind.18 Stor vishet ger stor sorg,ökad kunskap ger ökad smärta.

Inledning till Predikaren

Predikaren kallas på hebreiska Kohélet, ”Samlaren” – en som samlar på vishet (1:16) och samlar folket till undervisning (12:9), vilket återspeglas i bokens grekiska och latinska namn, Ecclesiastes. Författaren nämner inte sitt namn men presenterar sig som ”son till David, kung i Jerusalem”, vilket enligt traditionen syftar på Salomo som regerade ca 970-930 f Kr. Han var vida berömd för sin vishet (1:16) och skrev merparten av Ordspråksboken, men föll i synd genom hedniska kvinnor, makt och rikedom (1 Kung 11, jfr Pred 2 och 5 Mos 17:17). Predikarens bok har traditionellt tolkats som ett vittnesbörd om Salomos omvändelse på sin ålders höst. Allt jordiskt som njutning (kap 2), rikedom och arbete (4-6) och kunskap (7-9) har visat sig vara ”förgängligt och ett jagande efter vind” (1:14), och att inse detta är en förutsättning för förnöjsamhet och gudsfruktan (12:13, jfr Matt 6:33f, 1 Tim 6:6). I judisk tradition läses Predikaren under lövhyddohögtiden i oktober. Särskilt kända är avsnitten om att allt har sin tid (kap 3) och om ungdom och åldrande (11:9f).

Något att tänka på: L I V E T!

/Maria: -Jag önskar er alla en välsignad ny vecka.

Ta hand om din HÄLSA, Video /Guds ord och gudsfruktan ger oss gott liv

https://natashaskitchen.com/ Många fina o goda recept på hälsokost

https://natashaskitchen.com/

1 Mos 6:21Och du ska ta med dig all slags föda, sådant som kan ätas, och samla i förråd. Det ska tjäna som mat för dig och dem.”

Kapitel 3

Vishet och gudsfruktan hör ihop

1 Min son,glöm inte min undervisning,bevara mina bud i ditt hjärta,2 för de ska ge dig långt livoch många levnadsår och frid.3 Låt inte godhet och sanninglämna dig.Bind dem runt din hals,skriv dem på ditt hjärtas tavla,4 så finner du nåd och gott förståndi Guds och människors ögon.5 Förtrösta på Herrenav hela ditt hjärta,förlita dig inte på ditt förstånd.6 Räkna med honompå alla dina vägar,så ska han jämna dina stigar.7 Var inte vis i dina egna ögon,vörda Herrenoch undvik det onda.8 Det ska ge hälsa åt din kropp,kraft åt alla dess ben.92 Mos 23:195 Mos 26:2f.Ära Herren med vad du ägeroch med det förstaav all din gröda.10 Då ska dina lador fyllasav rika skördaroch dina pressarflöda över av vin.11 Min son,förakta inte Herrens fostranoch förarga dig intenär han tuktar dig,12 för den Herren älskar tuktar hanlikt en far den son han har kär.

Vishetens välsignelser

13 Lycklig den människasom funnit visheten,den människa som får förstånd,14 för vishetens värdeär bättre än silvretsoch vinsten hon gerär bättre än guld.15 Hon är dyrbarare än pärlor,ingen av dina skatterkan jämföras med henne.16 Långt liv har hon i sin högra hand,i sin vänstra rikedom och ära.17 Hennes vägar är ljuvliga vägar,alla hennes stigar är trygga.18 Hon är ett livets trädför dem som får tag i henne,lyckliga är desom håller fast vid henne.19 Genom visheten har Herrenlagt jordens grund,med förstånd har hanberett himlen.20 Genom hans kunskapbröt djupets vattenmassor framoch molnen droppade av fukt.21 Min son,bevara klokhet och omdöme,låt dem inte vika från din blick.22 De ska ge liv åt din själoch bli ett smycke för din hals.23 Då ska du vandra trygg på din väg,din fot ska inte slinta.24 När du lägger digska inget skrämma dig,och när du lagt digska du sova gott.25 Du behöver inte vara räddför plötslig faraeller för stormensom drabbar de gudlösa,26 för Herren ska vara din trygghetoch bevara din fot för snaran.

Gör gott mot din nästa

27 Neka inte en behövande något gottnär det står i din makt att hjälpa.28 Säg inte till din nästa:”Kom tillbaka senare,i morgon ska jag ge dig”,när du har något nu.29 Tänk inte ut något ont mot din nästasom bor trygg i din närhet.30 Gräla inte med någon utan orsaknär han inte har gjort dignågot ont.31 Avundas inte en våldsam manoch välj inte någon av hans vägar,32 för Herren avskyr den som är falskmen är förtrolig med de ärliga.33 Herrens förbannelse vilaröver den gudlöses hus,men han välsignarde rättfärdigas hem.34 Föraktare föraktar han,men ger nåd åt de ödmjuka.35 De visa får ära till arvedel,de dåraktiga får skam.

Hälsn Maria

Godhet, finns den i överflöd?

Jag har inte alltid mött så mycket av godhet/kärleksfrukter och barmhärtighet från så många personer, men mött den överflödande kärleken från GUD. Han har styrkt och han har visat vad godheten och nåden är för något. Genom åren har händelser skett som varit allt annat än goda, så det är bra att ha den erfarenheten av icke godhet också. Vill också säga att de som är min vänner är gooda människor.

Se och läs bibelorden och förstå hans ord och tanke och stora kärlek till oss!

Sak 7:9Så säger Herren Sebaot: ”Döm rätta domar och visa varandra godhet och barmhärtighet.
Sak 9:17Hur stor är inte hans godhet, hur stor är inte hans skönhet! Unga män ska blomstra av brödsäd och unga kvinnor av vin.
Apg 24:4För att inte besvära dig alltför länge, ber jag att du i din godhet lyssnar till vad vi i korthet har att säga.
Apg 25:3och bad att han skulle visa dem godheten att låta Paulus föras till Jerusalem. De planerade nämligen ett bakhåll för att döda honom på vägen.
Rom 2:4Eller föraktar du hans rika godhet, mildhet och tålamod? Förstår du inte att Guds godhet vill föra dig till omvändelse?
Rom 11:22Se här Guds godhet och stränghet: stränghet mot dem som föll, Guds godhet mot dig om du blir kvar i hans godhet. Annars blir också du bortskuren.
Rom 15:14Mina bröder, för min del är jag övertygad om att ni själva är fyllda av godhet och uppfyllda av all kunskap och att ni också kan förmana varandra.
2 Kor 6:6i renhet och insikt, i tålamod och godhet, i den helige Ande, i uppriktig kärlek,
2 Kor 10:1Jag, Paulus, som är så ödmjuk när jag möter er ansikte mot ansikte men modig när jag är långt borta, jag uppmanar er vid Kristi mildhet och godhet
Gal 5:22Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet,
Ef 2:7för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus.
Ef 5:9för ljusets frukt består i allt vad godhet, rättfärdighet och sanning heter.
Kol 3:12Klä er därför som Guds utvalda, heliga och älskade, i innerlig barmhärtighet, godhet, ödmjukhet, mildhet och tålamod.
Titus 3:4Men när Gud, vår Frälsare, uppenbarade sin godhet och kärlek till oss människor
2 Pet 1:3Hans gudomliga makt har skänkt oss allt vi behöver för liv och gudsfruktan genom kunskapen om honom som har kallat oss med sin härlighet och godhet.
Bibelordens alla uppmaningar är INTE lätta att förstå alltid och inte lätta att efterlikna och vara i. Det krävs träning och allvarsamma försök att efterlika Jesu/Guds ord. Det krävs umbäranden och annat för att förstå vad respektive ord betyder i praktiken!
Vår 2021/Foto Maria
Vår 2021 foto Maria