“Jag åkallar honom och han svarar mig”./ C Spurgeon

Foto Maria

Foto Maria

*

Minipredikan Charles Spurgeon:

“Men det skall ske, att var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst (befriad, eng övers).” Joel 2: 3.

VARFÖR åkallar jag icke Hans namn? Varför löper jag i väg till grannarna, fastän Gud är så nära och vill höra mitt svagaste böneljud? Varför sätter jag mig ned och uppgör planer och söker finna utvägar? Varför icke med detsamma kasta både mig själv och min börda, på Herren? Den bäste löparen ilar framåt. Varför löper jag icke direkt till den levande Guden? Förgäves skall jag av någon annan vänta hjälpen. Av Herren skall jag få den. Hans gudomliga “skall” borgar därför.

Jag behöver icke fråga, då jag åkallar Herrens namn, om löftet gäller mig. Orden “var och en” är mycket omfattande, de famnar alla. Uttrycket “var och en” innesluter också mig, ty det åsyftar varje själ, som åkallar Herren. Jag vill därför lyda uppmaningen i texten och genast åkalla Herrens härliga namn, åkalla Honom, som givit ett så rikt och stort löfte.

Jag är i djupt trångmål och kan ej finna någon utväg. Men det är icke heller min sak. Han som givit löftet, har medel och vet råd att uppfylla det. Det tillkommar blott mig att lyda Hans befallning och icke bestämma över Hans rådslag, jag är Hans tjänare och icke Hans rådgivare. Jag åkallar Honom, och Han svarar mig. – C. H. Spurgeon

*

Denna texten tycker jag talar rakt in i hjärtat. Man lär sig med tiden att LITA på Gud i allt och förstå hur mäktig och god han ÄR.Gud vet ju allt om oss alla och han vet på det bästa råd för oss, och kan lösa ALLA problem, de som för människor är olösbara. Han gjorde ett under för mig i går, ett problem jag brottats länge med. Jag  fick ett besked som var härligt att få och jag ser varje dag hur stor han ÄR.

Jag vill tacka dig , Herre, för  ditt ingripande i mitt liv under alla år som gått, du är så stor och mäktig och jag är så liten. Du tar hand om mig.

4 thoughts on ““Jag åkallar honom och han svarar mig”./ C Spurgeon

  1. Hejsan! Det var längesedan vi hördes, vad kul att du hittade hit igen. Tack för att du tycker om det som skrivs här och tas upp till betänkande. Det är viktigt att vi kommer så nära Jesus som vi bara kan, envetet sökande efter sanning och HANS VILJA. Tiden är kort!
    Gud välsigne dig.
    /Maria

  2. Hej!
    Det var mycket gott och uppmuntrande att läsa hos dig! Varmt tack!!!
    Bless och allt gott till dej!

  3. Hej Inga-Lill! Ja Gud är i högsta grad levande och verksam! Vi ska ju lämna vårt jag och se på Gud istället och vad han kan göra, hjälpa oss med, ja den som tror får se. Den får se under. Det är verkligen fantastiskt vilka bönesvar man kan få. Gud är god och sann och kärleksfull, måtte vi kunna nå ut mer med vad HAN vill i människors liv, önska frälsning åt alla.
    Att vänta på Gud och hans ingripande i olika saker kan vara mycket svårt och i dagens samhälle vill man ju inte ha den hjälpen, man kan själv.Det tar ett tag innan man förstår att GUD kan allt som jag inte kan. Bygga på klippan Herren Jesus är värt allt!!
    Önskar dig allt gott.FRID. Hälsn Maria

  4. Gott med en levande Gud.
    Den största fienden till att se Guds ingripande
    brukar vara jaget med dess kontrollbehov.
    Och i dagens samhälle där allt skall gå snabbt så är det svårt att sansa sig och invänta.
    Det finns mänskliga lösningar på mycket, men som i slutändan visar sig vara ett bygge på sand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.