Bibelord /Hebr. Gå in i hans vila

Ordet VILA kan betyda olika saker för olika människor. Vila behöver vi alla göra. Vad menar Gud? Skall vi se på några bibelord om vila?

*Heb 3:18  “Och vilka avsåg Gud när han med en ed intygade att de inte skulle få ro och vila i det land som han hade lovat sitt folk? Han talade till alla dem som inte lydde honom.* /Israeliterna misslyckades med att komma in i löfteslandet eftersom de saknade TRO på Gud. De tordde inte att han skulle kunna hjälpa dem att inta landet. (4 Mos 14-15) Gud skickade tillbaka dem ut i öknen. Bristande TRO på Gud hindrar oss alltid från att få det allra bästa./

Hebr 4:1  “Även om Guds löfte att alla kan få komma till vila i hans rike fortfarande gäller, så måste vi noga se upp med att inte gå vilse och missa målet.” /Några av de judekristna som detta brev skrevs till var säkert nära att lämna den utlovade vilan i Kristus precis som folket på Mose tid hade vänt löfteslandet ryggen. Svårigheterna fick väga tyngre än Guds löfte. Man slutade tro på att Gud skulle stå för sina löften. När vi börjar tro mer på våra egna ansträngningar än på Kristus är vi också i farozonen att vända löftena ryggen. Våra egna ansträngningar räcker ALDRIG. Det är BARA JESUS som kan föra oss ända fram.

Hebr 4:3  “Bara vi som tror på Gud kan komma in i hans vila. Han har ju sagt: “Jag har svurit i min vrede, att de som inte tror på mig aldrig ska komma dit in., trots att har varit beredd och väntat på dem sedan tidernas början. / Se förklaring ovan 4:1

Hebr 4:10 “Den som når fram till denna vila kan vila ut efter allt sitt arbete, precis som Gud gjorde efter skapelsen.” /Gud vill att vi ska komma in i hans vila. För Israeliterna gällde det löfteslandet, och för oss troende i dag gäller det FRID med Gud nu och sedan evigt liv på en ny jord. Vi behöver inte vänta. Evigheten har redan börjat och vi får njuta av Guds VILA och FRID. När vi lämnar jordelivet övergår den i något ännu skönare som Jesus berett åt oss. (Joh 14:1-4)

Hebr 4:13 “Gud känner var och en av oss, var vi än är. Allt i våra liv ligger vidöppet för honm. Och inför honom måste vi en gång stå tillsvars för vad vi har gjort.” /Vare sig vi är omedvetna om honom eller försöker gömma oss för honom vet han var han har oss. Vi kan inte ha några hemligheter för honom. Underligt nog älskar han oss trots att han känner oss så väl./

Gå in i hans vila.

2 thoughts on “Bibelord /Hebr. Gå in i hans vila

  1. Hej Janne tack.
    Ja vi kan och får och vill vila hos Gud då vi lärt känna och lita på hans löften för oss. Tänk så stort det ändå är att han har all kontroll, vi behöver inte vara rädda för det som sker i världen.
    Vi kan lita på Gud i allt.Han är underbar.
    /Maria

  2. Mycket fin text!

    Vi kan vila hos Gud, när vi gör Hans vilja.
    Vi lever inte av världen, bara i den.
    Insikten att Gud är att lita på kan leda dig till frid, till vila.

    Janne

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.