Guds ansikte… Visshet om Guds personliga närvaro får den fromme i bönen

Foto Maria

Foto Maria

 

Varken hebreiskan eller grekiskan har något ord som fullt motsvarar ordet person. Hebreiskan använder i stället ofta ordet ansikte. Att “söka Guds ansikte”, Ps 27:8, är alltså att söka nå fram till personlig beröring med honom. “Låt ditt ansikte lysa över oss”, Ps 80:4, 8, 20 betyder: låt oss se något av glansen av din personliga närvaro. Herren talade med Moses ansikte mot ansikte: han talade med honom personligen, 2 Mos 33:11. Visshet om Guds personliga närvaro får den fromme i bönen.

Att bedja är att komma inför Guds ansikte, Ps 100:2. Att Gud döljer sitt ansikte betyder, att han undandrar människan sin nåd, vilket är en följd av  hennes synd, 5 Mos 31:17;   Job 13:24;   Ps 104:29;   22:25;   69:18;   Jes 59:2.   Ännu svårare är det, när Gud förkastar någon från sitt ansikte, ty det betyder att han i onåd visar människan bort från sig, Ps 51:13. I himlen skall de troende se Guds ansikte, Matt 18:10; 1 Kor 13:12  –

Människans ansikte är själens spegel, Ordspr 15:13;  Hes 7:18;  Joel 2:6.  Stefanus ansikte strålade som en ängels ansikte, Apg 6:15. Moses ansikte återstrålade Guds härlighet, 2 Mos 34:29. På förklaringsberget lyste Jesu ansikte som solen, Matt 17:2. Guds härliget strålar fram i Kristi ansikte, 2 Kor 4:6. Man skylde sitt ansikte av vördnad, 2 Mos 3:6; 1 Kon 19:13, och man vände bort sitt ansikte för att ge uttryck åt förakt, 2 Krön 29:26; Hes 14:6.

/Maria/ Källa Biblisk uppslagsbok

 

2 thoughts on “Guds ansikte… Visshet om Guds personliga närvaro får den fromme i bönen

  1. Det är sannerligen underbart och verkligt spännande att få leva med Gud, varje dag händer det något speciellt som HAN har arrangerat/bestämt/ordnat…. När vi tar till oss bibelns budskap och läser med den helige Andes hjälp blir det verkligen intressant och givande och man får kunskap som andra människor inte förstår eller hånar för.

    Varje dag är en dag i arbete med helgelsen och det kan vara tufft många gånger och misstag och svagheter kommer i dagen, men HERREN är HERRE och visar sin hjälp i allt.
    Tänk vad Gud är god!
    Gud välsigne dig.
    /Maria

  2. Att levamed Gud är så spännnande och stora saker är på gång varje dag mend den Heliga Andens kraft och fröjd och at få be är gåva och att fårstår bibels budskap med nytt perspectiv är spännande uplevelse och vi vanlar till lik Jesus och bli helgat liksom Gud har sagt att vi må bli, atta komma till himlen ,tack med helande kraft i kristus till oss alla,med välsignelse,keijo södertälje

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.