Bibelord/ 1 Tim, 2 Tim, Förmaningar/undervisning

Man kan undra varför man inte undervisar så som det står i bibeln. Avfallet i kristenheten blir ju bara större och större, och om det kan du läsa i just den kategorin här på sidan. Man kan ju undra varför man undervisar om främmande läror och om ett falskt evangelium, ett urvattnat evangelium där det inte talas om t ex den nödvändiga OMVÄNDELSEN .  Om vi läser  i 1 Tim kapitel 4 så kan vi läsa om förutsägelser om ett kommande avfallfrån tron och om villoläror, men snälla nån, där är vi ju nu….

I Paulus första brev till Timoteus kapitel 6 skriver Paulus om en tjänares plikter. Han skriver också om den falska lärans följder. Likaså skriver han om att ha gudsfruktan. Har vi glömt allt detta? Han skriver också om rikedomens faror och dess rätta bruk; alltså hur vi behandlar pengar. Det finns otaliga förmaningar i bibeln, som är Guds ord. Människor säger att de följer Gudsordet, men gör de verkligen det???

*Så skall du undervisa och förmana*..skriver Paulus:   v 3: Om någon förkunnar främmande läror och icke håller sig till sunda ord – vår Herres, Jesu Kristi ord – och till den lära som hör gudsfruktan till,  4. då är han förblindad av högmod, och detta fastän han intet förstår, utan är såsom från vettet i sitt begär efter disputerande och ordstrider, vilka vålla avund, kiv, smädelser, ondskefulla misstankar  5. och ständiga tvister mellan människor som äro fördärvade i sitt sinne och hava tappat bort sanningen, människor som mena att gudsfruktan är ett medel till vinning. 6. Ja, gudsfruktan i förening med förnöjsamhet är verkligen en stor vinning. Vi hava ju icke fört något med oss till världen, just därför att vi icke kunna föra något med oss ut därifrån.* 1 Tim 6:3-7

Detta var väl ord att tänka på, eller hur? Se Gal 1:6; 1 Tim 1:3; 2 Tim 1:13.

Det står att en församlingsföreståndare skall vara fri från penningbegär. Om detta kan du läsa i 1 Tim 3:3. Tänk då på hur det ser ut i församlingarna idag. Vad pratas det mest om? Jo, om Pengar! Vad talar de om  innan de börjar predika? Jo, om pengar, i sina kollekttal.  Vart är kristenheten på väg? Jo det vet vi om vi läser Guds ord, då ser vi skillnaderna, felaktigheterna, stridigheterna,förvillelserna och mycket mer.

Hava vi dött med honom, så skola vi ock leva med honom; äro vi ståndaktiga, så skola vi ock få regera med honom. Men förneka vi honom, så skall ock han förneka oss: äro vi trolösa, så står han troget fast vid sitt ord. Ty han kan icke förneka sig själv.   ….2 Tim 2:11-13

/Kram f Maria!

3 thoughts on “Bibelord/ 1 Tim, 2 Tim, Förmaningar/undervisning

  1. Hej! jaa Guds ord är källan till vishet, den finns ingenannanstans. Bibeln berättar all sanning för oss och till den skall vi hålla oss, men det finns de som inte gör det tyvärr.

    Bibeln har mer än en dle predikanter har, för om de höll sig till sanningen och till ett sant evangelium så skulle det varit väckelse i Sverige för längesedan.
    Det är klart vi skall lämna oss till Kristus- det finns ingen annan att gå till, har aldrig funnits.
    /Maria

  2. Vad jag förstod är Bibeln en källa till Guds vishet!
    Gud varnar oss genom Paulus brev på flera sätt:

    För att tro att vi måste bli fast i GT och gamla ceremonier för att vara kristna (inympade i Israel)
    För att blanda in grekisk antik filosofi i evangeliet
    För att blanda in världen i evangeliet (humanismen tex)
    För att vilja göra revolution och väpnat motstånd när vi ser hur orättvist världen styrs
    För att predika oss själva
    För att inte lämna synderna bakom och kunna växa i tron till att bli människa som låter Gud leva i oss genom förmaningar och tröstande ord
    För att tro att pengar och nya organisationer enbart kan bygga Guds rike

    För att lämna oss till Kristus som vår framtid och vår glädje.

    osv

    OBS!
    Jag är ingen teolog!

    Det verkar som om Bibeln har ganska mycket att säga om svårigheterna vi kan få som kristna! Och hur vi kan komma över dem. Kanske har Bibeln lika mycket eller mer än predikanter och pastorer i sina böcker och tal som vill övertyga?

    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.