I väntan på bönesvar, Ge inte upp

056foto Maria

I väntan på bönesvar.

Vi är många som väntar och väntar på bönesvar på olika saker.

Vid precis rätt tidpunkt sände Gud Jesus ner till jorden att dö för våra synder. I århundraden hade judarna väntat på sin Messias. Guds tidtabell var perfekt.
Ibland undrar vi om Gud aldrig ska svara på vår bön. Men vi ska aldrig tvivla på hans vilja att hjälpa oss- han kommer att svara i precis rätt stund.

Väntar du på bönesvar? Lita på att Gud vet bästa tidpunkten.
I fråga om bönesvar kan jag berätta att det är Gud som verkligen vet när bönesvaret skall komma till oss, det kan vara hemskt jobbigt att vänta, men Åh! så underbart då ett problem löses eller annat blir ett glädjerop för att Gud har hjälpt– igen. Gud har gett mig många bönesvar och jag väntar på att fler skall komma.

På grund av vad Kristus gjort finns det ingen anledning att vara rädd för Gud. Vi får frimodigt närma oss honom i vissheten om att han kommer att välkomna oss som familjemedlemmar och hjälpa oss i allt.

Låt min bön komma inför ditt ansikte,vänd ditt öra till mitt rop,
Men jag ropar till dig, Herre ,om morgonen möter dig min bön.
Bön av en plågad som i vanmakt utgjuter sin sorg inför Herren .
Herre , hör min bönlåt mitt rop komma inför dig!
Låt min bön komma inför dig, rädda mig enligt ditt ord.
De ogudaktigas offer är avskyvärda för Herren,de rättsinnigas bön behagar honom.
Ge inte upp att be, Paulus säger att vi ska be oavlåtligen, alltså hela tiden, och man får bönesvar om man inte ger upp under prövningens tid, man måste också pröva om ens bön kan vara något som Gud vill besvara, bönen bör vara enligt Guds önskan.
125

NamnlösMaria

8 thoughts on “I väntan på bönesvar, Ge inte upp

  1. Hej Marie Tack för att du blev upplyst,,, det är ju så att om vi ska gå med JESUS så måste vi ju veta MER om allt som rör hur, och vad, och när och mera. KYRKORNA/FÖRS säger oftast INTE det man bör veta, utan rör till det och förenklar sådant som är mycket allvarligt.
    Man ska kunna fråga och få svar…men man litar ju också på att det är sant det som säges. eller hur… usch och fy vad man fått lära sig fel! Det är bara att börja om och börja gräva efter sanningen, Jesus har alla svar!

    KRAMAR f Maria

  2. Hej.

    Tack för undervisning av vad helige Ande är och hur man ska be. Har aldrig tidigare fått den undervisningen, trots att jag flitigt besökt olika kyrkor. Inte har jag förstått att fråga ens… Detta var mycket viktigt att få kännedom om för mig.

    Kram från marie

  3. Hej,Jag menar så här: man skall inte be TILL den helige Ande, inte säga t ex nu ber jag dig helige Ande……..Det är fel. Enligt Guds ord.
    Vi ska alltid be till Gud i Jesu namn.
    Är man född på nytt då bör man veta hur man gör/säger, för det ska man ha reda på.Den helige Ande är alltid med den som verkligen vill tro och undervisas och hjälpas. Inte många står verkligen upp för Jesus och TRO. Man är för det mesta väldigt religiös.!!!
    Man kan inte HELA själv, men man kan vara ett VERKTYG för Gud, själva kan vi ingenting!
    Det skulle vara underbart om döda väcktes upp i Sverige,då kanske människor skulle börja fundera på om det finns en GUD, vår Gud, eller ej!
    Mäktiga ting gör Gud. Amen.
    /Maria

  4. Tror tyvärr att det saknas frimodighet. Därför går inte fler ut och evangeliserar och ber om tecken.
    Det här om att be fel; att be om en oren ande eller be direkt till den Helige Ande – vad kan gå fel om vi ber i Jesu namn? Antingen har man blivit född på nytt i den Helige Ande, eller så har man inte det.
    Är man inte född på nytt bör man inte evangelisera eller hela för då har man inte den Helige Ande i sig med säkerhet.
    Fast, är man född på nytt bör man ändå kontinuerligt be om att fyllas med Helig Ande och att Gud är med en.

    Hur många står upp för Jesu namn idag inför andra?
    Hur många viker undan och bekänner inte färg utåt?

    Här kommer en historia om en kvinna som låg hjärndöd i Brasilien. Hur många kristna i Sverige har ens tanken på att väcka upp de döda?
    http://www.sfmp.se/pdf/sfmp_bulletin_1_2015.pdf

  5. Hej Stefan , ang den helige Ande så menar jag som det du kan läsa nedan i fråga och text, man skall inte be till den helige Ande:

    Fråga: Kan man be även till den Helige Ande? Om han är Gud så borde man ju kunna det, men jag har aldrig stött på någon som gjort det.

    , måndagen den 02 augusti 1999, kl. 03:09:

    SVAR (måndagen den 2 augusti 1999, kl. 03:09)

    MIKAEL: Som jag skrev i svaret till din andra fråga, så är Jesus porten till himlen och Gud. Varken Fadern eller Anden har burit våra synder, alltså kan vi inte komma till himlen via dem. Vi måste gå genom Jesus Kristus.
    Vi ber till Fadern genom Jesus i den Helige Ande. Det är så vår kommunikation med Gud måste gå till. Eller vi kan be direkt till Jesus i den Helige Ande. Det är samma sak, den bönen når också Fadern.

    Anden är en av gudomspersonerna, men han är verksam här på jorden för närvarande, i de troende, som vår Hjälpare och förebedjare. Vi ber alltså i honom, men inte till honom.

    Det finns de som faktiskt ber till Anden, eller som tror att de gör det. Katoliker har gjort det sedan kyrkokonciliernas tid (300-talet) , och på senare tid har även en del katolskt influerade frikyrkokristna börjat göra det.

    Det ligger en fara i detta, eftersom vilken ande som helst i princip kan besvara en sådan bön. Namnet Jesus är ju det enda namn genom vilket vi kan bli frälsta, säger Petrus. Och ingen kommer till Fadern utom genom mig, säger Jesus själv.
    Vi finner således inga böner till Anden i Bibeln, men många till Fadern och Sonen.

    Hur ber man då i den Helige Ande? Svar: Det gör man när man erkänner att Jesus är Herre (1 Kor. 12:3). Alltså, när man tror och bekänner att Jesus är Gud i mänsklig gestalt, då kommer bönen att frambäras av Anden till Faderns tron.
    ___

    Vi skall inte be till den Helige Ande

    Inte någonstans i Bibeln kan vi se att någon bad direkt till den Helige Ande, så det tycks inte vara Guds ordning för hur vi skall be. När Jesus undervisade oss om bön sa han: ”Så skall ni be: Fader vår som är i himlen…”. Detta är en mall för hur vårt böneliv skall fungera. Vi vänder oss inte inåt som mystikerna. Vi vänder oss inte heller till Guds Ande. Vi får vända oss direkt till vår Far i himlen, och det är detta är en sak som är så underbar i den kristna tron: barnaskapet hos Gud!
    I Apostlagärningarna 4:23-31 kan vi läsa om hur lärjungarna i förföljelsetider bad om att Gud skulle göra tecken och under genom dem, och i samma stund blev de uppfyllda av den Helige Ande.

    De bad alltså inte till den Helige Ande utan till Fadern. Det här låg helt i linje med vad Jesus hade sagt: Luk 11:13: ”Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom?”
    Så även om vi vill bli uppfyllda av Anden skall vi inte be till den Helige Ande. Varför då? Jo, det är fel ordning. Gud har inte tänkt så, och då gör vi inte så. Börjar vi fokusera för mycket på den Helige Ande, så faller fokus väldigt snart bort från Jesus och hans försoningsverk på korset och landar istället på tecken och under etc.

    Den Helige Ande pekar bara på Jesus och inte på sig själv / Vi kan inte be den helige Ande att hela någon, det är vi som ber till Gud att Jesus Kristus skall hela.

    En av de främsta uppgifter den Helige Ande har är att upphöja Jesus. Han vill inte upphöja sig själv. Så här är det för att Guds verk genom Jesus Kristus skall få lysa klart inför människorna. Det är Guds nåd genom Jesu försoningsdöd på korset som skall framhävas och inget annat.
    Joh 15:26: ”När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens Ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.”
    Den Helige Ande är HELIG!

    Den Helige Andes primära namn och titel är just den Helige Ande. Inget oheligt härstammar från den Helige Ande, ingen otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar (köttets gärningar enl. Gal 5:19-21). Inte heller maktmissbruk, självupphöjelse, skrytsamhet eller pengabegär kommer från den Helige Ande. Andens frukt är däremot kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning (Gal 5:23). Observera att ordet ”frukt” står i singularis i Gal 5:23. Det innebär att där Guds Ande verkar skall vi kunna uppfatta allt detta goda, inte bara en del.

    Du kan gå in på Bibelfokus.se och läsa hela ”Pröva andarna – ett “besiktningsprotokoll”. / Maria

    I övrigt då det gäller att bli hel så är det INTE så att jag INTE tror på att människor kan bli hela. No. Jag måste fortfarande referera till Jens Garnfeldt som jag o många med mig anser vara en falsk profet, jag har sett några stycken. Varför är det så tyst om honom nu då? Varför inga stormöten nu då? Nej för att man bröt samarbetet med honom, efter alla skriverier, och där Jens ropade på den helige Ande: COME ON holy Spirit!!
    Jag tror på helbrägdagörelse. Men varför är inte dessa ALLA dessa människor ute och vittnar och varför står det inte något om dem i tidskrifter eller i tidningar eller annat så att man kan läsa om det? och inte bara se på nätet? Återkommer strax med fler funderingar. /M

  6. Har stött på flera troende som är misstänksamma eller avigt inställda till helande.
    Det kan säkert bero på flera orsaker, som att de varit med om eller sett saker de inte tyckt om.
    Men – tro OCH helande går hand i hand.
    Jag skulle därmed vilja påstå att problemet snarast ligger hos den troende som är osäker om helande – än den som frimodigt ber om helande i Jesu namn.

    En del menar att vissa helande inte kan vara av Gud, utan är något ont.
    Men;
    “Hur kan Satan driva ut Satan? Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå, och om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå.
    Om Satan gör uppror mot sig själv och kommer i strid med sig själv, kan han inte bestå. Då är det slut med honom.
    Ingen kan gå in i den starkes hus och plundra honom på det han äger utan att först ha bundit den starke. Sedan kan han plundra hans hus.
    Amen säger jag er: Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” De hade ju sagt att han hade en oren ande.” Mark. 3:22-30

    “Johannes sade till Jesus: “Mästare, vi såg en man som drev ut onda andar i ditt namn, och vi försökte hindra honom eftersom han inte följde oss.”
    Men Jesus sade: “Hindra honom inte. Ingen som utför en kraftgärning i mitt namn kan sedan genast tala illa om mig.
    Den som inte är mot oss är för oss.
    Den som räcker er en bägare vatten att dricka därför att ni tillhör Kristus – amen säger jag er: Han skall inte gå miste om sin lön.” Mark. 9:38-41

    Att tala till den Helige Ande, att uppmana Honom att hela – jag ser inte problemet? Man gör ju det i Jesu namn?
    Som om onda andar skulle vilseleda och driva ut smärta eller sjukdom? Vad var det Jesus sa?

    Vi bör inte kalla oss kristna utan lärljungar till Kristus.
    Den som är född på nytt av Helige Ande har fått KRAFTEN att evangelisera och vara i Guds tjänst. Vilket innebär att gå ut och predika Ordet och vara VERKSAM.
    Det är därför många som är födda på nytt känner sig manade att jobba för att människors själar inte ska hamna i helvetet. Utan KRAFTEN tillsammans med TRON hade många inte orkat hålla ut i sitt evangeliserande.
    Vi har alla gåvor från den Helige Anden. Dessa är till för att användas, att dela med sig i frimodighet.
    Tyvärr saknas frimodighet his många troende, det är som om man inte riktigt tror på kraften eller gåvorna, eller vad Jesus gjorde samt uppmanade oss till, eller vad som står i Apostlagärningarna.

  7. Hej, jag har sett den videon här, du skickade länk. Det är konstigt att man talar TILL den helige Ande. Det står i bibeln att man inte skall göra. Jag har bara sett en video och undrar lite men ska se mer. Jesus kan göra under och mirakel på alla sätt när som helst, det tvivlar jag inte på, men många videor och predikanter är inte alltid bara sanning. Jag vill se mer, jag har nämligen sett några skräckexempel på s k helande under åren, och jag behöver ju själv bli helad, och blir man det av Jesus då vet man det sannerligen.Gud är mäktig att göra under och att förbarma sig över människor. Vi lever ju i tider nu där de etablerade kyrkorna o dess folk inte tycker om mirakel!
    /Frid, /Maria

  8. Tro på mig, när jag säger att jag är i Fadern och Fadern är i mig.
    Sannerligen, sannerligen säger jag er; den som tror på mig ska göra större gärningar än mig, för jag går till Fadern.
    Allt vad ni ber om i Mitt namn ska jag göra.
    https://m.youtube.com/watch?v=FeHk-v0Kwqo

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.