Bibelord /Hopp. Job. Ordspr. Psaltaren

Foto: Maria

 

             *Hopp.*

Det är något som alla människor vill ha eller har. Hoppet om en bättre värld, hoppet om ett bättre LIV, eller hoppet om rikedom, hoppet om hälsa. Alla bär vi inom oss något slags hopp inför våra stundande dagar. Bibeln har en hel del att säga om HOPP, och här kommer några bibelord:

*Älska Herren, alla ni som tjänar honom. Alla dem som håller sig till honom beskyddar han, men alla som vänder sig bort från honom straffar han strängt.* /Ps 31:24

*Därför, Herre, står mitt enda hopp till dig.* /Ps 39:8

*Jag står emellertid stilla och tyst inför Herren och väntar på att han ska befria mig. Frälsningen kommer bara från honom.* /Ps 62:6

Job var en man som fick det så svårt och hans ENDA hopp stod till Herren, är det så för dig också? Läs Job´s bok.

*Så får till slut den fattige hopp, och orättfärdigheten måste tystna.* /Job 5:16

*Tänk om Gud ville låta mig få göra det jag mest av allt längtar efter, att få dö under hans hand och bli befriad ur hans fruktansvärda grepp.* /Job 6:8

*Mitt liv drar förbi, den ena hopplösa dagen efter den andra.* /Job 7:6  Så kan det kännas för många.

*Men de ogudaktiga ska inte finna någon möjlighet att fly undan. Deras enda hopp är döden.* /Job 11:20  De som är ogudaktiga kommer att få stå till svars, de känner inte Gud.

*När en ogudaktig människa dör grusas hennes hopp, eftersom allt det hon litat på inte var till någon hjälp.* /Ordsprb 11:7   Vårt enda hopp är: HERREN

*De rättfärdiga kan se framåt med glädje, men de ogudaktiga har ingenting att vänta sig.*/ Ordsprb 10:28    Inget hopp-  utan Gud

*Du kan sova lugnt och tyggt, och behöver inte vara rädd för dessa olyckor, som plötsligt drabbar gudlösa människor. Herren ska beskydda dig och se till att du inte faller.* /Ordsprb 3:26      Den som älskar Gud är trygg.

______________

Naturligtvis finns det fler bibelord, det kommer flera här vid ett annat tillfälle, jag ville bara fästa din blick på Guds ord, och visa vilka skillnader det är mellan en som litar på Gud och har sitt hopp i Gud, och hur det är för den som inte har sitt hopp och sin tro i Gud.

Kram f Maria

 

 

2 thoughts on “Bibelord /Hopp. Job. Ordspr. Psaltaren

  1. Hej Karin! Det är klart att Gud hjälper, om vi litar på honm och står fast. Han kommer att hjälpa dig, han älskar dig. Visst kan bönesvar dröja, det vet jag nog, men de kommer då HAN vill.Tack för din kommentar. Stå fast! Gud välsigne dig.
    /Kramar f Maria

  2. Hejsan Maria! Så sant, Gud är verkligen vårt enda hopp. Mycket uppmuntrande bibelord. Ibland kanske Han också vill lära oss att lita på honom, t.ex. när man inte får direkta bönesvar, att man då inte ska ge upp utan forstätta be även om Han tycks vara långt borta just i den stunden.
    Min framtid är oviss och det känns tungt men jag hoppas att Gud ska leda mig och hjälpa mig.

    kramar från Karin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.