The Last Reformation och Torben Søndergaard
Fråga:
Hej! Vad anser du om The Last Reformation och Torben Søndergaards undervisning?
Svar:
Med risk för att en del personer nu blir förargade över vad jag tycker i denna fråga, skall jag ändå dela med mig av hur jag ser på The Last Reformation och Torben Søndergaard.
Det första jag reagerar på är att Torben Søndergaard inte skäms för sig att anta det högdragna namnet The Last Reformation. Det är ett STORT uttryck som visar vad han anser om sin egen verksamhet och sig själv. För mig är det ett tecken på högmod.
När det gäller hans kritik av kyrkornas stela verksamheter och arvet från Rom, så låter en del korrekt, men frågan är vad man får på köpet. Som alltid måste man kika mer på vad undervisningen innehåller, för Bibeln varnar ju oss med orden: ”lite surdeg syrar hela baket”!
The Last Reformation påminner om hur ny-judaismens spridning började. Den började mycket med kritik just mot Katolska kyrkan och hur alla andra kyrkor sitter kvar i rester från den Katolska kyrkan (man pekade inte minst på att söndagagen som sabbatsdag skulle vara av ondo). Sådan kritik kan locka till sig anhängare, men det är inte en bra grund att bygga tro och gemenskap på. Ny-judaismens anhängare hamnade sedan i en exklusivitet och lagiskhet som gav många efterföljare svåra problem, andra drog vidare och konverterade till judendom, med omskärelse som följd, osv.
Man måste fråga sig om det är tryggt med en förkunnare som enbart uppehåller sig i Apostlagärningarna och därmed bygger hela sin teologi på denna enda bibelbok? ”Summan av Guds Ord är sanning” – enligt Bibeln själv. De första kristna hade inget Nya testamentet (NT) överhuvudtaget, så för dem var Guds Ord lika med Gamla testamentet (GT). Vi får absolut inte lägga undan undervisningen i GT, men vi skall inte leva efter Lagen. På sätt och vis skulle man kunna kalla Torbens verksamhet för Apostlagärningarna Only eftersom det är där han vill stå, men jag tycker inte ens han följer undervisningen i Apostlagärningarna på ett korrekt sätt.
Det är slående hur mycket The Last Reformation marknadsförs med fräsiga videor där folk sägs bli helade och där folk lämnar ett personligt vittnesbörd. Videoproduktionen är mycket påkostad och flashig. Med dessa lockas folk till en ”kickstarter”, som blir en slags gräddfil/genväg in i ett liv som lärjunge och evangelist – sett ur deras perspektiv. Men att fostras som en sann Jesu efterföljare tar tid, och går genom prövningar och motgångar – faktiskt under hela livet. Det lär vi oss från bl.a. GT.
På deras hemsida finns så klart länken ”Donate” (för donationer) samt en web shop. Själv tycker jag sådan kommers alltid är ett varningstecken. Villoläror brukar ju gå bra att sälja. Men Guds Ord skall inte behöva kosta något. Det skall inte heller kosta att vara en lärjunge. Sanningen med stort ”S” skall vara fri och tillgänglig för den som saknar pengar, även för den som inte är lärd.
Uppsnappat från Lesson 1 – Come out of the the box – The Pioneer School
https://www.youtube.com/watch?v=JdzZv-XMXPU
Jag tog en stund och kollade igenom ovan nämnda undervisning. Nedan finns korta noteringar av budskapet med mina kommentarer.
Notering 1: Det mesta av Torbens undervisning tar avstamp från enbart Apostlagärningarna. Han menar att man enbart skall se i Apostlagärningarna om man vill se hur ett ”normalt” kristet liv skall vara. Apostlagärningarna är det normala kristna livet! Om Jesus inte har ändrats så har inte Apostlagärningarna det heller = hur vi idag kan leva samma liv som apostlarna, enligt Torben.
Kommentar: Var inte det verk som de allra första apostlarna utförde något extraordinärt? Visar inte hela den kristna historien det? Jag tror det. De första apostlarna hade en alldeles särskild utrustning för ett alldeles särskilt uppdrag. Förföljelse, motgångar, lidande och martyrskap var kännetecknande för deras tjänst, INTE välfärd som det är med dagens falska apostlar. Torben lämnar dessutom Paulus undervisning i Romarbrevet därhän, och därför får han ju inte med det fulla och sanna evangeliet (eftersom Paulus hade fått en särskild uppenbarelse över det).
Notering 2: Torben säger att det inte är i GT som vi hittar vad en lärjunge är för något. Det är inte heller i de fyra evangelierna eftersom ingen där var döpt så som vi döps idag och de var inte heller andedöpta. Jesus hade dessutom inte dött ännu vid den tiden. Många kristna lever i de fyra evangelierna, men vi borde leva i Apostlagärningarna, enligt Torben. Apostlagärningarna är det normala kristna livet, enligt Torben. Man är ingen lärjunge om man bara sitter i kyrkan.
Kommentar: De första kristna hade enbart GT som skriftlig vägledning. Där finns också Guds Ord till oss om det kristna livet, den kristna vandringen, efterföljelse, lärjungaskap osv. Jesus är Ordet som blev kött, och vi umgås med Gud/Jesus när vi läser HELA Bibeln. Det är SÅ vi lär känna Gud! Dessutom är det Paulus undervisning som verkligen uppenbarar evangeliets innebörd för oss.
Notering 3: The Last Reformation handlar om att ”komma in i det livet som man drömmer om”. Man får igång folk i detta nya liv på ”40 minuter”, enligt Torben.
Kommentar: OJ vad han förnekar helgelsen och vandringen med Gud! Men judarnas 40-åriga helgande ökenvandring är en profetisk förebild för kristnas livslånga vandring i helgelse. Ur just en sådan berättelse ifrån GT finns mycket lärdom att hämta. Utan att dra sådana lärdomar blir man ett lätt byte för villoläror och för ”kick starters” som leder vilse. Sedan måste man vara försiktig med att säga att det kristna livet skall vara som något som man drömmer om att få, det ger helt fel signaler, vilket “köttet” så klart gärna responderar på. Det sanna kristna livet handlar om att “ta ditt kors på dig”, att förminskas i sig själv för att Gud skall bli stor. Prövningar tillhör det kristna livet, visar Bibeln, och det är knappast något som man drömmer om.
Notering 4: Han säger att folks liv har blivit förvandlade pga av hans egen undervisning och verksamhet.
Kommentar: Det är ganska oklädsamt för en kristen ledare att säga så om sig själv. Man bör inte ens säga det om andras verksamhet. Det är JESUS som förvandlar oss genom vår vandring, vår helgelse. Det finns risker med att omogna kristna får börja testa på ”mirakler”. Köttet blir tillfredsställt av att göra märkvärdiga saker och av att få vara med om spektakulära ting. Dessa s.k. mirakler finns också fog för att vara tveksam till.
Notering 5: Torben säger att hans uppgift är att träna och utrusta folk att bli lärjungar på riktigt.
Kommentar: Var står det i Bibeln att VI skall träna och utrusta folk till att bli lärjungar?
Notering 6: Mycket i The Last Reformation går ut på s.k. ”street healing” (= att evangelisera genom att erbjuda förbön för olika sjukdomar ute på gator och torg). Man vill hela folk för att bevisa att Gud finns. Vittnesbördet inom rörelsen handlar mest om tecken och under.
Kommentar: Predikar de överhuvudtaget evangeliet??? OBS! Evangeliet inkluderar inget löfte om fysiskt helande! Jesu försoningsgärning på korset är det centrala. Det är vår gemenskap med Gud som blir helad genom Jesu försoningsgärning. Gud kan låta tecken och under följa evangeliet (Ordet) där det predikas, men det är inte en del av budskapet (se Mark 16:20). Dessutom säger Bibeln att tro kommer av predikan och att predikan skall vara fött ur Ordet (se Rom 10:17).
Notering 7: Det handlar inte om teologi för huvudet, säger Torben.
Kommentar: Förkunnare av denna sort säger vanligen att vi skall koppla bort förnuftet. Men Guds Ord är verkligen även något för huvudet, för förnuftet. Många bibelställen visar på detta: t.ex. att “Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd” (Matt 22:37).
Notering 8: Torben menar att hans andliga gåva är att provocera folk.
Kommentar: Ok, men den gåvan nämns inte i Bibeln.
Notering 9: Torben säger att kejsaren Konstantin förändrade kristenheten för gott och att Konstantin ändrade många saker i kristenheten.
Kommentar: Torben använder Apostlagärningarna som enda mallen för kristen tro, vilket alltså blir fel. Sedan var det inte så att Konstantin själv ändrade på allt i den tidens kristenhet. Redan 100 år efter Kristus började församlingsledarna bråka om vem som var störst av dem, villoläror dök upp osv. Så förruttnelsen började långt före Konstantin – och fortsatte även efteråt. Konstantin kom in först på 300-talet.
Notering 10: Torben klandrar Martin Luther för att han inte reformerade den Katolska kyrkan tillbaka till Apostlagärningarna. Han säger att Luther menade att vi inte kunde bli fria från synd.
Kommentar: Luther hade ju rätt i att ingen blir helt fri från synd före Jesu återkomst (se 1Joh 1:8). Det är först då som ”den sista omskärelsen” sker (se 1Kor 15:51 och 1Joh 3:2). Den som säger att han är fri från synd syndar genom de orden (högmod och villfarelse är också synd). Sedan är det korrekt att Luther inte reformerade den kristna tron hela vägen tillbaka till hur den urkristna församlingen levde, men efter Luther kom rörelser som levde mer i enlighet med Nytestamentlig kristen tron (alltså inte enbart i linje med Apostlagärningarna). Luther var dock en mycket viktig spelare när det gäller att frigöra kristna till en sann kristen tro.
Notering 11: Torben menar att det är viktig för frälsningen och andeuppfyllelsen att bli döpt så fort som möjligt.
Kommentar: Han gör med detta uttalande dopet till ett sakrament när han menar att det är så viktigt i sig, och sakrament tillhör inte en sann kristen tro. Dopet är inte nödvändigt för frälsningen. Rövaren på korset jämte Jesus var inte döpt. Men Jesus har befallt oss att både döpa och att hålla nattvard, så därför gör vi det. Dessa två är yttre vittnesbörd om djupare andliga sanningar.
Notering 12: Torben säger att Metodisterna kom med en ny sanning, att vi här och nu kan bli fria från synd. Att vi kan bli heliga liksom Gud.
Kommentar: Om nu metodisterna sa detta, så stämmer det ändå inte med Bibeln. Denna syndfrihetslära har gett många unga kristna problem. Man går in i den tron med liv och lust, men ramlar ut nedslagen och deprimerad. 1 Joh 1:9 säger oss: ”Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss”. Den fulla förvandlingen till syndfrihet kommer oss till del vid Jesu återkomst. Fram till dess har vi Hjälparen den Helige Ande till vårt stöd i vardagen och till hjälp med helgelsen.
Notering 13: Torben har en typisk ”Latter rain / Kingdom Now / Manifested sons of God–teologi” där han menar att Gud skall återställa sin församling före Jesu återkomst. Alla olika väckelser som Luther (rättfärdiggörelse genom tro), Baptister (vuxendop), Metodister (heliggörelsen), Adventister (Jesus återkomst), Finney/Moody (andedopet), Azusa street (andens gåvor), Apostoliska rörelsen (de fem tjänsterna) – har bidragit med sin del i denna återställning, menar han. Snart har vi allting, enligt Torben.
Kommentar: I och med detta har Torben välsignat alla dessa rörelser (varav flera hade allvarliga villoläror) och dessutom sopar han undan Bibeln budskap om det stora avfallet före Antikrists framträdande och Jesu återkomst!
Notering 14: Torben säger att all gudstjänstordning i församlingarna har sina rötter i Katolska kyrkan.
Kommentar: Det är en överdrift. Enligt kyrkohistorien tillkom mycket av det religiösa beteendet genom religionssynkretism vilken började redan runt år 100. Församlingar kopierade religiösa riter från andra religioner för att konkurrera om människor, eftersom människor vid den tiden föredrog religioner som hade en påkostad utsmyckning av sina ”gudstjänster”. Detta enligt religionshistoriker Hjalmar Holmquist. Men det är korrekt att mycket av innehållet i församlingarnas gudstjänstordning inte har någon förankring i NT.
Notering 15: Han säger att alla läser Bibeln med olika glasögon. Han vill inte lägga tid på teologiska diskussioner.
Kommentar: Underförstått säger han att han inte själv läser Bibeln med några särskilda glasögon och att man inte kommer att göra det om man följer hans undervisning. Fundamentala lärofrågor är tydligen inte särskilt viktiga för Torben. Men helt uppenbart har Torben Latter rain-glasögonen på sig när/om han läser Bibeln.
Notering 16: Det är helande, driva ut onda andar, osv som Torben räknar som något som är att göra något viktigt för Gud.
Kommentar: Tydligen är dessa tecken och under beviset på att man är en sann Jesu lärjunge, enligt Torben. Här måste vi börja från början och säga att man inte kan vara en sann Jesu lärjunge om man inte först fått ta del av det sanna evangeliet och sedan accepterat det och underordnat sig det. Om det sedan förekommer tecken och under i mitt liv är upp till Gud. Se Apg 1:4: ”Lämna inte Jerusalem utan vänta på vad Fadern har utlovat, det som ni har hört av mig.” Sant lärjungaskap handlar om en mognad som kommer med åren då man också vandrar med Gud genom prövningar och motgångar.
Notering 17: Torbens slutbudskap i videon: ”Gud måste förena oss alla innan Jesus kan komma tillbaka!”
Kommentar: Detta är ett typiskt och mycket farligt Latter rain-budskap, fast i en lite annorlunda kostym. Men Bibeln visar oss att den som i den yttersta tiden kommer att förena de flesta, det är Antikrist! Bibeln visar också tydligt att en stor del av kristenheten kommer att avfalla före Jesu återkomst. Latter rain-teologi bidrar till detta avfall, och driver sina efterföljare rakt in i Antikrists öppna armar!
SLUTSATS
Utifrån vad jag sett och hört av Torben Søndergaards undervisning, måste jag bestämt ta avstånd från både Torben Søndergaard och hans rörelse The Last Reformation. Det finns så mycket som är falsk kristendom och vilseledande i hans undervisning, att jag vill varna alla från att ta del av den!
/Lennart
Tack Lennart för alla dessa sanningar, fakta.