Bön. Suckar. Bönesvar. Herren är min herde..

jesuthasan vasanthan - Google+

Ber du ofta? Ber du och tror på att få bönesvar? Vet du och känner du att Gud är med dig i bön?

Den finaste tiden på dagen eller natten eller morgonen är när vi ber, och det spelar ingen roll om vi är ledsna eller glada då, anser jag.. För det är just den relationen med vår Far som ska kännas rakt in i hjärtat, vare sig vi ber för personliga saker eller om vi ber för någon i vår närhet eller för en okänd människa i en tidningsartikel eller en granne som har det svårt eller en helt okänd människa vi ser någonstans….det finns oändliga tillfällen att be.

Det finns alltid alltid böneämnen som är så viktiga att vi delar med oss av, att vi ber för andra. Kanske är man själv trött och slut och orkar bara sucka, men Gud vet ju vad sucken innebär och hur vi mår, och han pressar oss inte till stordåd.

Job 3:24 Suckar har blivit mitt dagliga bröd, mina sorgerop strömmar som vatten,
Ps 5:2 Hör mina ord, Herre, tänk på mina suckar!
Ps 38:10 Herre, du känner all min längtan, mina suckar är inte dolda för dig.
Ps 77:4 Jag tänker på Gud och suckar, jag grubblar och min ande mattas. Sela
Ord 29:2 När de rättfärdiga blir fler gläder sig folket, när den gudlöse härskar suckar folket.
Jes 24:7 Vinmusten sörjer, vinstocken tynar bort. Alla som var hjärteglada suckar.
Klag 1:4 Vägarna till Sion sörjer, ingen kommer till högtiderna. Alla hennes portar är öde, hennes präster suckar. Hennes jungfrur är bedrövade, och själv sörjer hon bittert. ה He
Klag 1:8 Svårt har Jerusalem syndat, därför har hon blivit oren. Alla som ärat henne föraktar henne, för de ser hennes nakenhet. Själv suckar hon och vänder sig bort. ט Teth
Klag 1:11 Hela hennes folk suckar och söker efter bröd. De byter sina skatter mot mat för att hålla sig vid liv. Se, Herre, och tänk på hur föraktad jag blivit! ל Lamed
Klag 1:21 De hör hur jag suckar, men ingen tröstare finns. Alla mina fiender har hört om min olycka, de gläds att du gjort det här. Dagen du förkunnat lät du komma. Men det ska gå dem som det gått mig. ת Taw
Klag 1:22 Låt all deras ondska komma upp inför dig, och gör med dem som du gjort med mig för alla mina synders skull, för mina suckar är många och mitt hjärta är sjukt. א Alef
Hes 9:4 Herren sade till honom: ”Gå igenom Jerusalems stad och sätt ett kors i pannan på dem som suckar och jämrar sig över alla de vidrigheter som görs därinne.”
Hes 21:12 När de frågar dig: Varför suckar du?, ska du svara: På grund av ett budskap som har kommit. Alla hjärtan ska förfäras och alla händer sjunka ner. Alla ska tappa modet och alla knän bli som vatten. Se, det kommer, ja, det ska ske! säger Herren Gud.”
Apg 7:34 Jag har själv sett hur mitt folk förtrycks i Egypten och hört hur de suckar, och jag har stigit ner för att befria dem. Gå nu! Jag sänder dig till Egypten.
Rom 8:22 Vi vet att hela skapelsen gemensamt fortfarande suckar och våndas.
Rom 8:23 Och inte bara den, utan också vi som har fått Anden som förstlingsfrukt suckar inom oss och väntar på barnaskapet, vår kropps förlossning.
Rom 8:26 Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Vi vet inte vad vi borde be om, men Anden själv vädjar för oss med suckar utan ord.
2 Kor 5:2 Därför suckar vi i vårt tält och längtar att få iklä oss vår himmelska boning,
2 Kor 5:4 Ja, vi som bor i detta tält suckar tungt. Vi vill ju inte bli avklädda utan påklädda, så att det som är dödligt uppslukas av livet.

A prayer for strength. Denna bönen är en bön om styrka och kraft, och om och för själens läkedom, likaså om att få nåd från Gud. Att de brutna skall läka och att vi skall bli fyllda med Guds kärlek. Du som kan engelska kan läsa den och begrunda.

Herren är vår herde……

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.