Att gifta sig/Äktenskap/Bönesvar

 

Kärlek. Det är så underbart att få bli förälskad, kär, och att vilja leva resten av sitt liv med någon man älskar och som älskar en så där ljuvligt tillbaka. Det är en gåva från Gud både att leva ensamstående och att leva i ett äktenskap. Båda sätten är nödvändiga för att Guds vilja ska ske.

Att gifta sig bara för att få ett sexuellt samliv är inte det bästa motivet, men det är bättre, säger Gud, att gifta sig med rätt partner än att brinna av begär.

Man måste bara komma ihåg att man när man gifter sig har man ett stort ansvar för varandra. I dagens samhälle är det väldigt lätt att gå ifrån varandra efter ett gräl eller för andra saker,man borde då ha tagit tag i saken och tänkt om och bett om hjälp att lösa situationen som uppstått.

“Men om mannen eller hustrun, som inte är kristen gärna vill skilja sig, är det tillåtet. I sådana fall ska inte den troende mannen eller hustrun kämpa för att den andre skall stanna kvar., för Gud vill att vi ska leva i frid och harmoni. Det finns nämligen ingen garanti för en kristen man eller hustru att den andra parten blir omvänd genom att de fortsätter att leva som gifta.” /1 Kor 7:15-16

Jag kan berätta för dig att jag skilde mig för ett tiotal år sedan. Det var inget bra äktenskap och jag var kristen men inte min man. Detta ledde till hemska slitningar och jag valde till sist att gå. Det fanns ingen chans till att min f d man skulle bli en kristen.

Om nu Gud skulle tyckt att detta var helt fel av mig, då skulle han ej gett mig en kristen man efter ca tre år. Om nu Gud skulle avskytt mitt handlande hade han aldrig varit så god emot mig och gett mig denne man som jag fick som ett

Vill tala om för dig att de två verserna ur Korinthierbrevet ovan, missbrukas ofta av dem som av någon anledning vill skiljas. Paulus (som skrivit detta till invånarna i Korinth) avsikt var att uppmuntra den troende maken att hålla ihop äktenskapet och få det att fungera. Om den icke troende vill skiljas skall man ändå gå med på det. Enda möjligheten är kanske i annat fall är att den troende offrar sin tro för att bevara äktenskapet, och det är ännu värre. Paulus vill betona att han här uppmuntrar till enighet och inte till skilsmässa. För att arbeta för Gud och göra hans vilja måste du inte vara gift med en troende för att leva för Kristus. Förutsätt inte at du är på fel plats med fel person. Kanske är du precis där Gud vill ha dig. Låt honom leda dig i allt, även i kärleken, då blir det bäst.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.