Allt förmår den som tror / Markus 9:23

Allt förmår den som tror.” Mark 9: 23.”ALLT” blir oss icke givet i samma stund vi bedja. Gud vill fostra oss i trons skola, och där finnas många prov att genomgå. Vår tro skall prövas, och vi måste lära oss lydnad, ståndaktighet och frimodighet. Vi ha att passera många stadier, innan vi hunnit målet och lärt oss segra genom tron.Moralisk duglighet utvecklas i trons skola. Du har gjort din begäran kunnig inför Gud, men svaret dröjer alltjämt. Vad har du nu att göra? Fortsätt att tro Guds Ord. Låt intet av vad du ser och känner rubba dig däruti. Medan du sålunda står fast i tron, skall din erfarenhet om Herren fördjupas och själv skall du bli starkare. Att se de motsägande yttre omständigheterna så att säga i ansiktet och likväl bevara tron skall fylla hela ditt liv med kraft.Det är ofta med avsikt Gud dröjer. Själva dröjsmålet utgör bönesvaret i icke mindre grad än uppfyllelsen, då den kommer. Vi se detta i alla de stora bibliska karaktärernas liv. Abraham, Mose och Elia voro helt obetydliga i början, men genom övning i trons skola blevo de starka och passande för den uppgift, vartill Gud kallat dem. I en av psalmerna läsa vi om Josef, mannen, som Herren fostrade för Egyptens tron, hur han genom Herrens ord blev satt på prov. Det var icke fängelselivet med dess hårda bädd och dåliga föda, som prövade honom mest utan det ord Gud talat till honon i hans tidiga ungdom beträffande hans upphöjelse och den ära, som skulle vederfaras honom framom bröderna. Detta ord stod alltid för hans inre blick; det följde honom med varje steg han tog på den väg, som endast tycktes fjärma honom från målet, ända tills det ledde honom in i fängelset. Här fick han, fastän oskyldig, försmäkta, medan andra, som med rätta inspärrats, blevo försatta i frihet. Under denna tid blev hans tro hårt prövad, men han utvecklades härunder andligen så, att då fängelsets portar öppnades, var han sin höga uppgift vuxen och kunde bemöta de ondsinta bröderna med en kärlek och ett tålamod, som Gud själv förlänat honom.Inga yttre förföljelser kunna vara så prövande som dylika erfarenheter. Då Herren genom sitt ord visat sin avsikt med oss, men den ena dagen dock följer på den andra, utan att något sker, då blir det oss övermåttan tungt. Men detta ingår i trons läroplan och meddelar oss en sådan kännedom om Herren, som vi aldrig annars skulle inhämta.
Från “Källor i öknen” av Mrs. Chas. E. Cowman.

Hälsn Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.