Var redo inför Jesu snara tillkommelse. … /och Falska profeter fortsätter att basunera ut osanningar

Var redo inför Jesu snara tillkommelse!

 Bibelstudium av Sean Ureña

Vi ska tala om Bibeln, påminna om det som har sagts och tändas av det vi hört. Vi har ett stort hopp, för det handlar om vår Herre Jesus Kristus och allt han har gjort för oss. Kanske har vi varit många år i församlingen och  lyssnar ideligen på samma budskap. Det kan göra att vi på ett sätt somnar in och inte känner glädje i det stora som Jesus gjorde för oss som var döda i synder, utan hopp. Tack vare att Gud sände sin son kan vi leva genom Sonen och triumfera i denna mörka värld. Det Jesus gjorde på Golgata kors är verkligen mycket viktigt och stort.
Tidigare gjorde prästerna sina offertjänster om och om igen och offrade bockar och kalvar för att vi skulle få förlåtelse för våra synder. Men ingenting av detta var tillräckligt, och därför återupprepade och repeterade man ständigt dessa offer.
När Jesus kom, dog han en enda gång för alltid för våra synder. Och hans blod är mera än tillräckligt. Det är underbart att veta att det finns kraft i Jesus, och i hans blod finns frälsning. Detta blod blev utgjutet för oss alla, för var och en som tror på hans namn. Denne Jesus som dog på korset, uppstod och återvände till himlen. Jesus sa själv att han for för att bereda rum för var och en av oss. Han sa: Bekymra er inte. Tro på mig. Tro på min Faders ord. Jag ska komma tillbaka och hämta alla dem som tror på mig.
Han hämtar alla dem som har tagit emot hans ord och som tror på det han har gjort. De som har trott på hans namn.
Jesus har lovat att han ska komma tillbaka till jorden. Och vi väntar på hans tillkommelse. Amen!

Fienden har ingen makt eftersom Jesus har besegrat honom, och vi besegrar fienden då vi håller oss till Jesus. Men utan Jesus är vi ingenting, då har vi ingen kraft; bara  med Jesus har vi kraft, för han strider för oss. Vi har hans ord, vi har den Helige Ande och så arbetar vi enat emot fienden. Men fienden erkänner sig inte besegrad. Han försöker på många sätt att få oss bort från vägen, bort från vårt hopp, så att vi inte ska ha ögonen fästa på Jesus. Många gånger lyckas han verkligen. Han använder olika metoder för att förvilla och fånga oss. Bibeln talar mycket till oss om detta. Den varnar oss så att vi ska ha beredskap inför dessa bedrägerier och så att metoderna fienden använder inte ska påverka oss.
Det finns många slags bedrägerier. Det är väldigt populärt för en del i våra dagar att proklamera Jesu tillkommelse och det borde ju vara något väldigt bra, men många fastställer datum för Jesu tillkommelse. Det uppstår problem när människor får ett falskt hopp. Det finns många, både troende och icke troende, som är trötta på den här världen. De är trötta på orättfärdigheten, på smärtan och lidandet. De är trötta på dödandet och krigen och längtar efter att det ska hända något som kan förändra situationen. Människan väntar helt klart på att något ska hända, och fienden utnyttjar det behovet för att försöka lura henne på avvägar.

En man som heter David Meade är numerolog. Han förutsade att världen skulle gå under den 23 september förra året, 2017. Den här mannen kan man läsa om genom att googla. Han förde fram sin lära på olika sätt, bland annat skrev han böcker om att den 23 september skulle allt ta slut. Jesus skulle komma och i hemlighet rycka upp de troende. Han hade faktiskt många efterföljare, och många sociala medier på internet och andra kanaler talade om detta. Många trodde, men många sa också: Äsch, det blir precis som alltid förr! Och det var sant. Det blev samma som alltid. Ingenting hände den 23 september. Men han hade ett svar på det här. Han trädde fram och sa: Nej, alla missförstod! Det var inte det där jag ville säga! Det är nästa månad världen ska gå under! Det är verkligen otroligt, hur vissa människor kan fastställa ett datum, och mena sig att med bibliskt stöd tala om Guds planer för Jesu tillkommelse.

Från år 2000 har olika personer trätt fram med apokalyptiska teorier. Och när man undersöker teorierna de för fram, så verkar det sensationellt. Det handlar till exempel om meteorer som ska falla ned på jorden, men innan dess kommer Jesus för att hämta några, och de som blir kvar, får lida oerhört. Teorier presenteras i filmer, där man dramatiserar jordens undergång. Andra påstår att de har dechiffrerat och hittat bibelns koder, och har fått gudomlig kraft och har exakt information om när Herrens tillkommelse ska ske; uppgifter som Herren själv har gömt i bibeln. Av den orsaken börjar de proklamera och sätta upp datum och  får många efterföljare som tror på dem.
Allt det här gör stor skada och fördärvar mycket. Sådana människor har inte funnits bara under 2000-talet. Det finns åtskilliga exempel från förgångna tider i historien. Exempelvis kom Nostradamus under medeltiden med många profetior om den yttersta tiden. Idag finns det en blandning av religioner som lyfter fram apokalyptiska teorier. Man blandar det med vetenskap och presenterar sina budskap i animerade tecknade serier, exempelvis Simson. Just nu är det väldigt populärt i USA att producera teorier i serieform där man talar om världens undergång. Receptet för  detta är väldigt enkelt: Jag tror mig vara en profet och och söker rätt på exakt datum för någon händelse – blandar med några ting från bibeln för att göra det trovärdigt och tar lite vetenskap och blandar så allt och får fram ett profetiskt skeende. Och om något då händer av det jag sagt, då är jag en profet. Många gör så.
Om vi läser den bibliska historien som vår tro är baserad på, och går till Matteus 24, så talas här mycket om händelser inför världens avslutning. Jesus talar om de tecken som ska visa sig innan han kommer.  Vi ska se vad Jesus säger specifikt om dessa profeter som jag nämnt om, personer som använder bedrägliga metoder:

– Jesus svarade dem: Se till att ingen bedrar er. Många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de ska bedra många (v 4-5).

De ska leda många vilse. Det finns också sådana som proklamerar sig själva vara Jesus. Det är faktiskt också väldigt populärt i våra dagar. Det är otroligt att se att fastän man har bibeln, så är det många som ignorerar dessa verser som vi nyss läst, och man börjar istället följa dessa villolärare. Det finns exempelvis en Jesus i Australien och en Jesus i USA – ja, flera! I Peru och i Sydkorea. Det finns många som utropar sig vara Jesus. Där kan vi se vilken makt fienden har. Det står här: ”Se till att ingen bedrar er.” Och trots att vi här läser att ”många skall komma i mitt namn”, så börjar människor ändå följa dem. De predikar och säger: Här är Jesus! Här är vår frälsare! Han är återfödd i den här personen, vi måste följa honom! Och många följer honom. Vi läser här i Matteusevangeliet hur Jesus fortsätter varna:

–  Många falska profeter ska träda fram och bedra många (v 11).

Den här profetian kommer inte från numerologen David som vi talade om, en av alla ”Jesusar” som existerar i världen, utan det är Herrens egna ord. Det här säger oss att vår Jesus står för dörren. Längre fram läser vi vad Jesus säger – han visste hur tiden skulle vara som vi nu lever i:

– Om någon då säger till er: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. Falska messiasgestalter och falska profeter ska träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda (v 23-24).

Det här är väldigt intressant, för det är många människor som älskar att följa tecken och under. – Här finns frälsning och helande, här finns tecken; kom och se! Det här är sant, det här måste vi följa! Jesus talar också om detta. Det står att de ska göra stora tecken och under ”för att om möjligt bedra även de utvalda”.
Det här är något vi måste ta med i beräkningen. Vi kanske tänker: Men jag har ju sanningen. Men även då kan det hända att vi kan komma på avvägar. Jesus fortsätter:

– Om de alltså säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte (v 26).

Problemet är inte att det finns många falska profeter och många Kristus. Det vet vi ju, det står i bibeln att det ska finnas. Problemet är att de ska bedra även de utvalda. Även de utvalda. Orsaken  till detta bedrägeri är att många inte utforskar Skriften, och när vi inte forskar i Skriften, är vi mycket vårdslösa och försvarslösa. Då kan fienden göra vad som helst med oss. Han tycker om att utnyttja vår försumlighet. och allt det som händer i världen för att ge uttryck för sitt bedrägeri.
Det finns exempelvis Youtube-kanaler där många opererar som är ekon från falska profetior om denna världs slut. Nyhetsreportrar presenterar artiklar om att världen exempelvis ska gå under i oktober. Många personer från dessa kanaler har miljontals följare. De börjar att se deras filmer och söka efter logiken i det som exponeras där. Man kan statistiskt märka hur människor accepterar dessa nyhetsrapporter. Man har koll på hur många som sett dessa videos, och hur många som signalerar att man gillar det man sett. Därför kan man se hur många människor som följer med i dessa medier och accepterar bedrägeriet i alla dessa falska profetior och utläggningar. Det är verkligen ett beklagligt problem.
Många som inte är troende, söker något som skulle kunna förändra världen. Och när de ser den här sortens videos, så blir de upptända: Det här är ju bra! Det här kommer att hända! Jag ska göra det här, jag ska gå med på det här! Så försöker man förändra sitt liv utifrån vad man hör, och får ett falskt hopp. Det beklagansvärda med detta är dock att när ingen av dessa förutsagda händelser äger rum, vad blir då kvar i hjärtana? Jo, en tomhet. Det falska hoppet man hade i hjärtat finns inte längre och istället börjar man håna och säga: Jesus finns inte! Han kommer inte. Man bespottar, smädar och skrattar åt dem som vittnar om Jesus: Du är vrickad!
Fienden utnyttjar detta för att dra oss bort från vår rätta förberedelse, bort från bibeln och hans ord. Dessa falska dateringar har många gånger förts fram. Världen befinner sig idag i tvivel och allt oftare hör man sägas att Gud inte finns. Allt fler bestämmer sig för att inte tro; man har ju trott på falska profetior och falska tillkommelser.
Men Gud har en plan. Även om allt ser mörkt ut och det verkar som om det inte finns något hopp, så är Jesus där och vi vet att han kommer! Seger och beredskap finns i honom, i Kristus. Vi ska hålla oss till denna seger och fortsätta proklamera den sanna undervisningen av Jesus.

I Johannes evangelium 5:39 ger Jesus några råd:

– Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig.

Utforska Skrifterna. Det är enda möjligheten, för att inte falla för bedrägerier. Det finns även ett annat råd i Matteus 26:41:

– Håll er vakna och be, så att ni inte kommer i frestelse. Anden är villig, men köttet är svagt.

Och något mycket viktigt läser vi i kapitel 28:18-20:

– Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.”

Utforska Skrifterna. Bed, vaka och predika budskapet. Gör vi det, så får fienden aldrig makt över oss, och vi kan vara förberedda när dessa profeter proklamerar falska läror. När kommer Jesus? Du och jag vet inte. Ingen vet. Det har han sagt tydligt och klart. Men han har sagt till oss: Bed och var redo för min tillkommelse! Var redo inför Jesu snara tillkommelse! Du ska inte bara tro på budskapet, utan sök efter en personlig relation med Jesus. Se till att ha kontakt med honom. Om du verkligen vill lära känna Jesus måste du vara tillsammans med honom och lära av honom för att vara redo när han kommer. Herren säger:

– Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig (Joh 14:1).

Jesus sa: ”Jag går för att bereda plats åt var och en av er. För där jag är, ska också ni vara. Amen. Var redo, för Jesus kommer snart!

One thought on “Var redo inför Jesu snara tillkommelse. … /och Falska profeter fortsätter att basunera ut osanningar

  1. Tillägg JESUS kommer EFTER DEN TIDENS VEDERMÖDA som har börjat nu 2023, /Matteus kap 24:29 o framåt../Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.