Tröst hos Gud

Tröst är ett mäktigt ord men det är också den trösten som bara Gud kan ge. När man verkligen förtröstar på Gud, då kan man INTE ge upp och bli som satan vill att man ska vara. TRÖST är det som Gud vill ge en troende människa så att den personen skall gå vidare i förvissning om att han är med i alla tider, och genom alla händelser och bekymmer. TRÖST är det som Gud har gett mig genom alla svåra år.

Tröst är det som Gud är så underbar med och hur han ger en människa nytt hopp där inget hopp fanns!

En person jag känner hade tappat hoppet härom dagen, men vaknade 10 timmar senare med hoppet och glädjen fullständigt lysande över hela den personens varelse. När man BER får man SVAR! BÖNESVAREN är många för den som förlitar sig helt på Gud! Bibelorden här nedan säger ju samma sak som jag säger här i min lilla artikel. HOPP och TRO! Jag litar på Gud till 100%.

All trösts Gud:

Apg 20:1 När oroligheterna hade lagt sig, kallade Paulus till sig lärjungarna och tröstade och uppmuntrade dem. Sedan tog han farväl och begav sig till Makedonien.

Rom 12:8 att förmana med uppmuntran och tröst, att dela ut gåvor utan baktankar, att vara hängiven som ledare, eller att visa barmhärtighet med glatt hjärta.

Rom 15:4 Allt som har skrivits tidigare är skrivet till vår undervisning, för att vi ska bevara vårt hopp genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger.

Rom 15:5 Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga med varandra efter Kristi Jesu vilja,

1 Kor 14:3 Men den som profeterar talar till människor och ger uppbyggelse, uppmuntran och tröst.

2 Kor 1:3 Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far, barmhärtighetens Far och all trösts Gud!

2 Kor 1:4 Han tröstar oss i all vår nöd så att vi kan trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva får av Gud.

2 Kor 1:5 Liksom Kristi lidanden flödar över oss, så överflödar också genom Kristus den tröst vi får.

2 Kor 1:6 Om vi är trängda, är det för er tröst och frälsning. Om vi blir tröstade, är det för att ni ska få den tröst som ger kraft att uthålligt bära samma lidanden som vi.

2 Kor 1:7 Och vårt hopp om er står fast, eftersom vi vet att ni delar vår tröst liksom ni delar våra lidanden.

2 Kor 1:8 Bröder, vi vill att ni ska veta hur svårt vi hade det i Asien. Det var mycket tyngre än vi kunde bära, så att vi till och med misströstade om livet.

2 Kor 2:7 Nu får ni i stället förlåta och trösta honom så att han inte går under i sin djupa sorg.

2 Kor 7:4 Jag har stort förtroende för er, jag är mycket stolt över er. Jag är uppfylld av tröst och har glädje i överflöd mitt i all vår nöd.

2 Kor 7:6 Men Gud som tröstar de modlösa tröstade oss genom att Titus kom,

2 Kor 7:7 och inte bara genom hans ankomst utan också genom trösten han fått hos er. Han berättade för oss om er längtan, er klagan och er iver för mitt bästa, och då gladde jag mig ännu mer.

2 Kor 7:13 Det har gett oss tröst. Utöver den trösten kom den ännu större glädjen över att se Titus så glad. Ni har alla styrkt hans ande.

Fil 2:1 Om ni nu har tröst hos Kristus, om ni får uppmuntran av hans kärlek, gemenskap i Anden och medkänsla och barmhärtighet,

Kol 4:11 Även Jesus som kallas Justus hälsar. Bland de omskurna är dessa mina enda medarbetare för Guds rike, och de har varit till tröst för mig.

1 Thess 4:18 Trösta därför varandra med dessa ord.

2 Thess 2:16 Och må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud vår Far, som har älskat oss och gett oss evig tröst och gott hopp i sin nåd,

Filem 1:7 Din kärlek har varit till stor glädje och tröst för mig, eftersom de heliga har blivit styrkta i sina hjärtan tack vare dig, broder.

Heb 2:13 Han säger också: Jag ska förtrösta på honom, och dessutom: Se, här är jag och barnen som Gud har gett mig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.