TRO / Romarbrevet, Paulus…och M Luther del 1

 

Romarbrevet är alldeles ypperligt underbart att läsa anser jag.
Det handlar om vad vi bör känna till i Paulus brev, och förstå hans språk.
Och Luther har skrivit ett företal till Paulus Romarbrev och jag tänker här ta
med vad Luther skriver/förklarar om    TRO.

“TRO är icke en sådan självgjord mening eller dröm, som somliga hålla för tro.Och när de se, att livet icke blir bättre därigenom och att inga goda gärningar följa med den, fastän  de både kunna både höra och tala mycket om tron, så förledas de till den villfarelsen, att tron icke är tillräcklig, man måste dessutom göra goda gärningar, om man vill bli rättfärdig och salig. Detta beror därpå, att när de höra evangelium, så anamma de det och göra sig av egna krafter en tanke i hjärtat; jag tror. Och detta räkna de för en sann tro. (!) Men då den icke är annat än en mänsklig dikt och tanke, som hjärtats innersta aldrig tillägnats sig, så bär den ej heller någon frukt, och ingen bättring följer därpå.

Men tron är ett Guds verk i oss, vilken förvandlar oss och föder oss på nytt av Gud (Joh 1:13) och dödar den gamle Adam, gör oss till helt andra människori hjärta, håg, sinne och alla krafter och för den helige Ande med sig. Ack, tron är ett levande, ivrigt, verksamt, mäktigt ting, så att det är omöjligt, att den icke oavlåtligt skulle verka vad som är gott.

Den frågar icke heller, om man skall göra goda gärningar, utan innan man frågar, har den gjort dem och är ständigt i färd därmed. Men den, som icke gör sådana gärningar, han har ingen tro, han famlar och ser sig omkring efter tro och goda gärningar, och vet varken vad tro eller goda gärningar är, men pratar och orerar en massa om tron och de goda gärningarna.

Tron är en levande och dristig förtröstan på Guds nåd, så viss att man tusen gånger kunde dö för den. Och en sådan förtröstan på och visshet om Guds nåd gör människan glad, frimodig och oförskräckt inför Gud och allt skapat: detta är den helige Andes verk i tron. Så blir människan villig att gärna utan något tvång göra var man gott, tjäna alla, lida vad det än må vara, Gud till behag och ära, som visat henne sådan nåd. Det är alltså omöjligt att skilja tro och gärningar åt, ja, lika omöjligt som att skilja värme och ljus från elden. Akta dig därför för dina egna falska tankar och för allt tomt prat av sådana människor, som tro sig skickade att döma om tron och goda gärningar, fast de är stora narrar. Bed Gud, att han giver dig tron. Annars blir du väl utan tro till evig tid  —du må tänka och sträva så mycket du vill och förmår.”

 /slut del 1 om TRO/Nästa inlägg handlar om rättfärdighet./
/Det vi läst nu är verkligt bra anser jag. Romarbrevens kapitel handlar om TRO, Rättfärdighet,  Kött och Ande, Tro och otro,  girighet, hat och högfärd…..och meer.
Dessa saker är ngt som alla vi människor undrar över. Och jag tänker skriva om det i denna kategori:   T R O.                 Välkommen att läsa mer.  /Maria

2 thoughts on “TRO / Romarbrevet, Paulus…och M Luther del 1

  1. Tack Janne. Ja det finns så mycket att ta reda på och läsa, och det är mycket jag vill skriva om…men orkar inte..
    Jaa Gud ska synas i våra liv, det är det viktigaste, och vi ska veta att UTAN Gud går det fel och illa.
    UTAN Gud skulle jag aldrig klara mig. Skulle du? Näää tror inte det!
    Allt hotar tron, och man måste vara klar över att man måste vara MED Gud hela tiden!
    Kram f Maria

  2. Det var en bra text! Kul att du tog med den.
    När människor verkar i den helige Ande faller inte ljuset på dem själva, utan reflekterar Gud. För att Gud ska synas och människor få tro.

    Kanske det är vad Jesus menar när han sa: “Utan mig kan ni inget göra?”

    Jag har lätt att fastna i blicken på vad som “hotar tron”.
    Världen och vårt tänkesätt där “stjärnor på scenen strålar”
    – “Allt ljus på mig!”

    Nej, allt ljus är hos Gud.

    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.