TRO /Har du en orubblig TRO?

Hur många gånger ordet TRO förekommer i bibeln vet jag ej, Men jag vet vad TRO är.  Många gånger har jag känt mig som Job och tyckt att livet är tufft nog. Men vad finns i hjärtat då det är som tuffast i livet? Då BÖR det finnas TRO. Tron på vår Herre är det finaste en människa kan få, och den gåvan kommer från Jesus. Nedan kan du läsa några, bara några bibelställen, som handlar om att  ha en bergfast tro. Igår hörde jag att jag skulle skriva  om TRO här, och nu gör jag det med att skriva följande:

* ..en rättfärdighet från Gud genom TRO på Jesus Kristus, för alla dem som TRO. Ty här är ingen åtskillnad. /Rom 3:22

*Han tvivlade dock icke på  Guds löfte i otro, utan blev fastmer starkare i sin TRO; ty han ärade Gud och var fullt viss om att vad Gud hade lovat, det var han också mäktig att hålla. /Rom 4:20-21

*Men han sade till kvinnan: “Din TRO har frälst dig. Gå i frid.”  /Luk 7:50

*Och dessa tecken skola åtfölja dem som TRO:genom mitt namn skola de driva ut onda andar, de skola tala nya tungomål…..//Mark 16:17 …

*Jesus svarade och sade till dem: “Haven TRO på Gud.”  /Mark11:22

*Men när Jesus märkte vad som talades, sade han till synagogsföreståndaren: “Frukta icke, TRO allenast.”  /Mark 5:36

*Därefter sade han till dem: “Varför rädens I? Haven I ännu ingen TRO?  /Mark 4:40

*När Jesus såg deras TRO, sade han till den lame: “Min son, dina synder förlåtas dig.”  /Mark 2:5

*Och allt vad I med TRO bedjen om i eder bön, det skolen I få.” / Matt 21:22

*Han svarade dem: “För eder otros skull. Ty sannerligen säger jag eder:  Om I haven TRO, vore den ock blott såsom ett senapskorn, så skolen I kunna säga till detta berg: ‘Flytta dig härifrån dit bort, och det skall flytta sig; ja, intet skall då vara omöjligt för eder.’ / Matt 17:20

*Då rörde han vid deras ögon och sade: “Ske eder efter eder TRO.” /Matt 9:29

*Se, uppblåst och orättrådig är dennes själ i honom; men den rättfärdige skall leva genom sin TRO.  /Hab 2:4

*Och omhan än svarade på mitt rop, så kunde jag ej TRO att han lyssnade till min röst.* /Job 9:16

*****Ja, detta var några bibelställen som är underbara, och alla handlar de om den TRO som Jesus vill att vi ska ha. Är man frälst borde man ju ha TRO, eller hur? Vi får inte större TRO för att vi läser mer eller ber meeer, vi får från början den TRON som Gud ger oss, MEN han hjälper oss att utveckla den, att göra den till HANS ÄRA, eftersom han vill att vi ska få se mirakel i våra liv. Tänk på, att när du umgås med Gud, så blir det en kedjereaktion av händelser, och ju mer du umgås med honom, desto större chans är det att han lägger ner en vision i ditt hjärta som du ska ha TRO för. För Gud är INGENTING OMÖJLIGT. Det gäller att TRO på det. GÖR du det?

/Kram f Maria

2 thoughts on “TRO /Har du en orubblig TRO?

  1. Hej Karin. Jag blir glad att inlägget fastnar i ditt inre pga att vi kan läsa i bibeln om tro och olyckor och allt som påminner oss om hur människan kan ha det.
    Bibeln är inte lätt att förstå men ju mer tid man umgås med Gud desto mer får man till sig.
    Det gäller att lita på Gud VAD SOM ÄN HÄNDER.
    Javisst ber jag för dig och tänker på dig och jag vet att du gör detsamma för mig o fam.
    Det är därför jag ibland blir personlig och berättar: För att man skall se och fatta att en kristen inte åker på en räkmacka utan har sina prövningar, OCH ATT GUD ÄR MED! I alla lägen är han med oss!
    Så det kommer fler bibelord…..
    Många kramar till dig! Vi hörs.
    /Maria

    Gud välsigne dig och din vandring på den vägen som leder till himmelen.

  2. Hejsan Maria!

    Mycket bra inlägg och många viktiga bibelord, när allt känns som om det går emot en får man hoppas på Guds löften, ja, det gäller att hålla fast vi Gud oavsett vad som händer. Bibeln är verkligen en tröst, det tyckte jag inte förut, men jag upptäcker mer och mer att många av dom bibliska personerna verkligen var nödställda på olika sätt och de ropade ut sin nöd till Gud och han svarade dem även om bönesvaren kunde dröja. För min egen del har det börjat ljusna lite, skriver mer om det i mejl. Vet att du har det kämpigt nu, ska fortsätta be för dig, hoppas du ber för mig. God bless
    Kramar från Karin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.