Själens läkedom; fri från sår

 

Man kan dölja rätt så bra att man har psykiska problem. Sätta upp en attityd om att allt är bra. Men under ytan gror det och snart kan man inte dölja sina problem längre. Vem finns det som hjälper en då? Psykvården i dag är under all kritik anser jag, men det får stå för mig… Psykiskt lidande är det som är det mest utmärkande idag tror jag. Detta problem bara växer och växer.

Ungdomar tar livet av sig. Vet vi alltid varför? Nej det är en stor och smärtsam fråga. Experterna räknar med att ca vart fjärde självmord ej kommer med i statistiken. Det handlar om mänskliga tragedier. Samhället försöker att lösa dessa människors problem och tillgodose deras behov, men inte alltid går det…
Det svaret jag vill ge på alla dessa omfattande hemska gräsliga sorgliga problem som människor har är: Gud kan hjälpa. Han gör allt nytt igen. Han läker alla sår. Han befriar, helar och läker. Därför inkluderar även frälsningen även helande till människors själsliv.

Den Gud jag känner har gjort under med mig, han har ju helat mig från stor sorg och från tankar på att ta mitt liv. Detta var många år sedan, men, jag vet vad han gjort i mitt liv.

**Inga själsliga problem, psykiska lidanden är för svåra för Gud att hela. När en människa blir född på nytt, frälst, får hon en ny ande inom sig, men själen blir inte pånyttfödd. Därför kan en människa ha psykiska problem efter att hon blivit en kristen. Många kristna förstår inte vad Bibeln lär angående vårt själsliv.

De tror att de måste leva med dessa problem och inser inte att de kan göra något åt dem. Därför behövs undervisning om detta, så att de får en tro för att bli förvandlade och börjar göra något själva för att bli friska.

Det är här som Ordet från Gud kommer in. Det är nämligen medicin för varje själsligt sår.

När en människa hör Ordet går det först ner i hennes sinne, det kommer in i själen. Där börjar det verka med sin kraft. Bibeln säger att vi ska förnyas i ande och förstånd (själ och sinne) Detta innebär inte att själen blir född på nytt, men att den förnyas geneom en förnyelseprocess. Det är Ordet som förnyar själen. Ordet kallas för ” vattnets bad” (Ef 5:26) Ordet är alltså som ett bad som renar och förnyar.

Titus 3:5 säger: “Han frälste oss… genom ett bad till ny födelse och förnyelse i helig Ande.”

Den helige Ande är även ett vattenbad som förnyar vårt själsliv. Ordet och Anden verkar i vårt själsliv när vi söker Guds hjälp. De utför mirakelterapi som ingen människa helt och fullt förstår. Men när man ser resultaten hos de människor, som genomgått denna process, så blir man överbevisad om att detta är den bästa terapin.** /**Från Arne Bakkens bok: Första hjälpen.

Jag återkommer i detta ämne som är så svårt men det är ändå så underbart att få skriva att det finns hjälp att få, för Gud är fantastiskt underbar i allt han gör och vill göra för oss människor.

Se, jag är HERREN, allt kötts Gud. Skulle något vara omöjligt för mig? Jer. 32:27

4 thoughts on “Själens läkedom; fri från sår

  1. Hej Jeanette! Tack är att du skriver här, det finns många svåra saker att gå igenom, och kan jag hjälpa dig så vore det bra. Vi är bara människor och inte alltid starka, det vill jag visa i mina artiklar.
    Är du en kristen vilket jag tror att du är så är det JESUS vi skall gå till, men ibland kan det vara så att man kan tro eller tycka att man inte blir hörd. men det är fel för JESUS är den enda vi har att gå till, för HAN och bara HAN kan hjälpa oss i grunden.
    Att känna sig och vara sviken är en fruktansvärd/a upplevelser som tar hårt, mycket hårt. jag vet själv för jag lever ett liv i efterdyningar nu som gör mycket ont. Jag har ingen bostad och är förtvivlad.
    Jag hoppas att du kan finna tröst här på sidan med att läsa och förstå att JESUS är den som förstår DIG och oss ALLA bäst. I alla dagar och tider är han med den som vill LITA på honom, han är allt för mig o jag har ingen som honom.
    Jag skall be för dig ikväll/natt då jag brukar be och jag hoppas och jag tror att HAN kan hjälpa dig att få tillbaka tro o förtröstan och så småningom glädje och annat. Det finns INGEN som kan göra bättre än Jesus, lita på det. Du kan maila mig om du vill, asress på gästboken. Jag hoppas att dessa orden o tankarna från mig kan hjälpa dig en stund o flera stunder. Jag ska be Gud förändra dig o ditt liv till det bättre! I Jesu namn ropar vi på ett bättre liv för dig och förtroende för Jesus. Kram o hälsn f Maria.

  2. Hej, jag bråttas just nu med svår ångest och oro pga av mkt smärtsamma händelser som hänt de tre sista åren. Den värsta va den som hände sist. Va trasig i min själ innan detta hände tyvärr. Allt detta har lett till att jag tappat all livslust och glädje. Är helt dränerad på energi. Har haft självmordstankar ofta. Orkar inte ha det så här. Vill bli hel som människa och slippa svåra minnen som plågar mig. Speciellt över det sista som hände mig som va ett fruktansvärt svek emot mig. Mvh Jeanette

  3. Hej Bebben, välkommen hit! Ja det är svåra saker du har, det gör verkligen ont, och man lider svårt av sådant som varit och sådant som sker i ens liv. Ja Jesus helar och Jesus gör gott på alla vis. Bara han kan hjälpa oss att bli fria och hela. Glädjen finns Bebben. Herre, du ser Bebbens nakna själ och Bebbens liv. Jag ber här och nu att livet skall förvandlas och Bebben ska bli fri och få nytt hopp och liv. Prövningar är svåra och gode Gud man kan inte orka allt. Jag ber dig Herre om befrielse från sår och ångest, kom Herre med helande! Herre, vi tackar dig att du helar och bygger upp våra liv. Tack för att du hör bön och gör Bebbens liv till glädje och frid. Bara Du Herre har svaret på detta. Jag ber i Jesu Kristi namn om befrielse och lugn och ro från allt som gör ont. Gör Bebbens liv till ett nytt liv med dig och låt Bebben få tjäna dig på det sätt som Du vill Herre. Amen. Tack för bönesvar Herre!
    Bebben, du kan skriva till mig när du vill, jag finns här och du kan maila mig. Jag tror du har läst här att jag vet vad prövningar är. Jag går igenom svåra saker, ja hela mitt liv har varit en kamp, men Gud är god. Gud välsigne dig. Hälsn Maria gudrun.reponen@tele2.se

  4. Hej ! Är 65 år och kallas Bebben. Har en själsliga sår och dåliga nerver. Har skador i mitt jag med ångest.Önskar helande i min själ och som förälder bli hoppfull och slippa lugnande medicin och få framtidshopp och glädje.Vill ni be om detta mirakel att jag blir helad i själen ? Mvh Bebben

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.