Om vittnesbörd i Bibeln. Läs i olika kapitel

 

Bibeln/Bild Maria

 

Vad är vittnesbörd och var kan man läsa om det? Det får du reda på här nedanför. Några ord om vittnesbörd:

Vittne, Vittnesbörd, är givetvis ord, som hämtats från det juridiska området, men de användes redan i GT i religiös mening. I Jes 43:9-13; 44:1-22 talas om att folken samlas liksom till en process, där det skall avgöras, vem som är Gud, om det är Herren eller avgudarna. Avgudadyrkarna skall föra sina gudars talan, åberopa sig på erfarenheter, som visar, att dessa gudar är verkliga gudar, 43:9; 44:9. Meen de kommer på skam inför dem som för Herrens talan, 44:11. Om Israel säger Herren emellertid tre gånger: “Ni är mina vittnen”, 43:10, 12; 44:8.

Ty Israel kan åberopa sig på erfarenheter, som visar att deras Gud är en verklig Gud. Det är därför israeliterna kallas hans vittnen.—–Mer eller mindre klart skönjes denna tankegång överallt i bibeln, där det talas om vittne och vittnesbörd.  Guds vittne är den, som företräder Guds sak. Människor skall vittna om Gud. Men det kan ske endast genom att Gud själv ger dem insikt om sanningen och utrustar dem med sin fullmakt. /Biblisk uppslagsbok.

Läs gärna de spännande bibelställena och ta reda på vad som står!

I molnstoden talade han till dem. De höll hans vittnesbörd och den lag han gav dem.[kap]
Saliga är de som tar hans vittnesbörd i akt, de som av allt hjärta söker honom, [kap]
Jag jublar över dina vittnesbörds väg som över stora skatter. [kap]
Tag bort ifrån mig smälek och förakt, ty jag tar vara på dina vittnesbörd. [kap]
Dina vittnesbörd är min glädje, de är mina rådgivare. [kap]
Jag håller mig till dina vittnesbörd, låt mig inte komma på skam, HERRE. [kap]
Vänd mitt hjärta till dina vittnesbörd och inte till orätt vinning. [kap]
Jag vill tala om dina vittnesbörd för kungar och jag skall inte komma på skam. [kap]
Jag ger akt på var jag går och vänder mina fötter till dina vittnesbörd. [kap]
Låt dem som fruktar dig och känner dina vittnesbörd vända sig till mig. [kap]
Håll mig vid liv enligt din nåd, jag vill ta vara på din muns vittnesbörd. [kap]
De ogudaktiga vaktar på mig för att förgöra mig, men jag aktar på dina vittnesbörd.[kap
Jag är klokare än alla mina lärare, ty jag begrundar dina vittnesbörd. [kap]
Jag har dina vittnesbörd till min eviga arvedel, de är mitt hjärtas fröjd. [kap]
Alla ogudaktiga på jorden kastar du bort som slagg, därför har jag dina vittnesbörd kära. [kap]
Jag är din tjänare, ge mig förstånd så att jag lär känna dina vittnesbörd. [kap]
Underbara är dina vittnesbörd, därför tar min själ dem i akt. [kap]
Du har givit befallning om dina vittnesbörd i rättfärdighet och stor trofasthet. [kap]
Dina vittnesbörd är rättfärdiga för evigt, ge mig förstånd, så att jag får leva. [kap]
Jag ropar till dig, fräls mig, jag vill ta vara på dina vittnesbörd. [kap]
Sedan länge vet jag genom dina vittnesbörd att du har fastställt dem för evig tid. [kap]
Mina förföljare och ovänner är många, men jag viker ej från dina vittnesbörd. [kap]
Min själ håller fast vid dina vittnesbörd, de är mig mycket kära. [kap]
Jag håller fast vid dina befallningar och vittnesbörd, ja, du känner alla mina vägar. [kap]
dit stammarna drar upp, HERRENS stammar, som ett vittnesbörd för Israel att HERRENS namn skall prisas. [kap]
Om dina barn håller mitt förbund och mitt vittnesbörd som jag skall lära dem, då skall också deras barn få sitta på din tron till evig tid.” [kap]
Bind ihop vittnesbördet och försegla undervisningen* bland mina lärjungar. [kap]
“Till Guds undervisning, till vittnesbördet!” Om de inte talar enligt detta ord finns ingen morgonrodnad för dem. [kap]
De skall vara till tecken och vittnesbörd om HERREN Sebaot i Egyptens land. Ty när de ropar till HERREN på grund av förtryckarna, skall han sända dem en frälsare, en stor frälsare, och han skall befria dem. [kap]
Därför att ni tände rökelse och syndade mot HERREN och inte lyssnade till HERRENS röst eller vandrade efter hans lag, hans stadgar och vittnesbörd, därför har denna olycka drabbat er, så som det är i dag.” [kap]
Och Jesus sade till honom: “Se till att du inte talar om detta för någon, men gå och visa dig för prästen och bär fram den offergåva som Mose har föreskrivit, till ett vittnesbörd för dem.”* [kap]
Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser. [kap]
Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma. [kap]
“Se till att du inte talar om detta för någon, men gå och visa dig förprästen och bär fram det offer som Mose har föreskrivit för din rening, som ett vittnesbörd för dem.” [kap]
Och om man på någon plats inte tar emot er eller hör på er, så gå därifrån och skaka av dammet under era fötter till ett vittnesbörd mot dem.” [kap]
Jesus förbjöd honom att berätta det för någon och sade: “Gå i stället och visa dig för prästen och bär fram det offer som Mose har föreskrivit för din rening, som ett vittnesbörd för dem.” [kap]

HÄR i denna länk kan du fortsätta att läsa allt som står om vittnesbörd i bibeln, (eller gå tillbaka från början, sida 1) :

http://www.folkbibeln.net/vers/search?offset=96&text=vittnesb%C3%B6rd

http://www.folkbibeln.net/vers/search?offset=0&text=vittnesb%C3%B6rd  1

 

Bibeln Guds Ord

 

 

 

/

2 thoughts on “Om vittnesbörd i Bibeln. Läs i olika kapitel

  1. Hej Lennart!
    Tack så mycket, jag blir så glad över dina ord här. Jag försöker på ett enkelt och lättförståeligt sätt berätta för människor, alla kategorier, om tro, så att alla kan fatta vad det är, vem Jesus är och vad tro är- ja lite av varje som synes…Du är så välkommen hit.
    Jag har varit inne på din sida och gillar den men jag kan inte kommentera där, men jag kan läsa o det är bra.
    Gud välsigne dig. Gud är fantastisk, och han är den ende som man kan lita på till 100% och han vill förändra människors liv! det är så gott att veta.
    Han har räddat mig från mycket.
    /Hälsn Maria (Gudrun Maria)

  2. Hej!

    Jag gillar din sida.
    Känns frisk och sund
    Bra undervisning får man här
    Du har hittat en bra “nisch”

    mvh Lennart.S

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.