Mindervärdeskänslor

 jesluvsu1.jpg

Kan man förklara tro? Det är nog inte så lätt, utan tron skall upplevas. Tro handlar om insikt anser jag, att få uppleva verklig tro på insidan, i hjärtat, och har man väl fått göra det, kan ingen ta denna tro ifrån en.

När du fått uppleva att Gud är med dig och att han älskar dig kommer många olika saker att falla på plats. Ditt liv kommer att få en helt annan mening. Du kommer att lära känna dig själv då du lär känna Jesus. Många människor går omkring och tror att de inte är älskade, de tror de är fula och gör allt för att likna denna världens idoler. Detta är fel. För vi ÄR älskade av en stor Far.

Vi har en kropp som kan arbeta, ett utseende vi fått att ha med oss, även om vi inte alltid är nöjda. Men den personligheten vi har  kan vi utveckla och vi kan få vår personlighet av växa och stråla. Det gör inget om vi har en lite sned näsa eller ojämna tänder, det är väl charmigt! Personlighetens skönhet handlar inte i första hand om att vi ska se perfekta ut. Faktum är att många gånger är den inre personligheten så avgörande i folks bedömning, att “skönhetsfelen” blir attraktiva detaljer som man kommer ihåg kring denna människa. Ett ansikte kan ha många olika utseenden; det kan upplevas frånstötande och det kan upplevas tilldragande. Allt beror på den inre personligheten.

Ordspråksboken 11:22 säger: “Såsom en gyllene ring i svinets tryne, så är skönhet hos en kvinna som saknar vett.”  Bibelns Esther är ett bra exempel på skönhet, för vacker var hon, och hon hade också en stark personlighet. Hon präglades av politisk medvetenhet och andlig beslutsamhet.

Så vi kan alla vårda vårat utseende, även om vi har något skönhetsfel, genom att uträtta saker, genom att vara den vi är, det fyller omgivningen med uppskattning och glädje.

 

2 thoughts on “Mindervärdeskänslor

  1. Hej Kyllikki har glömt att svara dig ser jag. Du är värdefull för Gud, för dina barn, för dig själv. Jo Gud vill ha dig nääära sig, han ser dig och hör dig. Lita på att han för dig fram! Lita på och luta dig emot honom. Vi är underbara i Guds ögon han har ju skapat oss! Nej vi ska inte ge upp, för hans finns helt nära även då vi inte känner det så, men vi ska inte gå på känslor. Att tro är en livsstil, att tro är en vandring.
    Kram f Maria

  2. Hej Maria!

    Jag vet att Gud älskar mig,men jag känner inte det inom mig,så jag känner mig ovärdig att få Hans kärlek och det gör ont!

    Jag kan känna underbar frid då och då,men sedan kommer tomheten igen,precis som om jag skulle vistas långt borta i en öken,bortglömd av Gud.
    Ingenting hjälper mot detta,inte bönerna,inte tänkande på Korset,inte tacksamheten jag känner,inte Bibeln….
    Och ändå älskar jag att läsa Bibeln,speciellt G.T
    Jag har börjat tro att Gud vill inte ha mig nära sig,men aldrig att jag ger upp,hur tomt det än bli inom mig!!!

    Utseendet intressera inte mig!

    Kram Kyllikki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.