Låt dig inte distraheras av det spektakulära. Villoläror/L Jareteg artikel

 

Truth

Låt dig inte distraheras av det spektakulära /Lennart Jareteg, Bibelfokus

Det är ett stort antal kristna förkunnare, författare och bloggare som med Bibeln som utgångspunkt under många år gått till rätta med allehanda villoläror som dykt upp i kristenheten under de senaste 30 åren. Inte minst gäller detta förvillelser som framgångsteologi/trosförkunnelse och Toronto-andligheten – två ytligt sett olika rörelser, men som har exakt samma grumliga ursprung (se denna artikel). Trots all information som nu finns tillgänglig, träder det gång på gång upp nya ivriga försvarare av dessa villoläror (och dess förkunnare) som kritiserar ”kritikerna” för deras kritik. Argumentationen rör sig då mycket sällan på den bibelförankrade planhalvan, istället tar kritikernas kritiker ofta till personangrepp som vapen. Och en allt vanligare kommentar från de som försvarar villolärorna och dess förkunnare är att ”allt Gud gör måste ju inte stå i Bibeln”. Nej, självklart måste inte allt vad Gud uträttar i världen finnas med i Bibeln.

Men all undervisning som ges måste stämma överens med ”summan av Guds Ord”; vi får varken lägga till eller ta bort något från Bibelns undervisning, och vi får inte heller förvanska något som står där. Sedan bör ju faktiskt också det som sker i kristenheten på ena eller andra sättet harmoniera med hela Bibelns anda – om det nu skall kunna räknas som äkta. Man måste känna igen Jesu sinnelag hos sanna förkunnare, sunda sammanhang och skeenden, i äkta andliga manifestationer, osv. Och Jesu sinnelag lär vi främst känna genom om att läsa om Jesus i våra Biblar; alla andra källor är som gungfly i jämförelse med Bibeln.

Fil 2:5-8: ”Var så till sinnes som Kristus Jesus var. Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden – döden på korset.”

Eftersom många sedan lång tid tillbaka avslöjat de teologiska bristerna i många villoläror, pekat på källorna till villolärorna och frukten av sådan förkunnelse, så är det inte så lätt för dessa villolärare och deras medlöpare att förankra sina idéer i Bibeln. För den som vill veta sanningen, så ligger ju sanningen om de flesta villoläror idag ganska blottlagda. Vad tar då de falska förkunnarna till för knep för att deras inkomstbringande verksamhet skall kunna rulla vidare? Jo, spektakulära manifestationer!

Min fråga bli då denna: blir villoläror mer sanna, mindre farliga och rent av helt okey, om det bara händer lite ”coola” saker där man förkunnar villoläror? Nej, självklart inte! Detta är bara irrbloss. Det som fortfarande är helt avgörande är vad som förkunnas!

Om det nu t.ex. skulle falla ner något som liknar glitterkonfetti (”gold dust”) i en lokal där det samlats folk för att lyssna till en särskild förkunnare, då kan du vara helt säker på att detta är en förkunnare som kommer med villoläror – för det är faktiskt bara i sådana sammanhang som sådant sker (ja, detta sker faktiskt idag). Jag har aldrig hört eller sett att sådant förekommit i samband med att BIBELNS evangelium förkunnats av en genuin evangelisk förkunnare. Det finns inte heller sådana exempel i Bibeln, och det rimmar dåligt med det sinnelag som Jesus visade oss. Vad är då avsikten med sådana manifestationer som t.ex. ”gold dust”? Jo, avsikten är helt uppenbar, för effekten blir en andlig förblindelse för många som får vara med om detta; rullgardinen går ner, mörkret lägger sig! Där sådana här manifestationer sker, där distraheras man från att tänka klart och kritiskt och därmed hindras man från att vara vaken och kunna rannsaka det budskap som förmedlas. I en viss mån är det åskådarnas eget fel, då de kanske inte har satt kärleken till Sanningen över allt annat (2 Tess 2:9), men vi ser i Bibeln att det stora ansvaret för all förvillelse ändå vilar på de falska profeterna (Matt 18:6).

I King James Bibel talas det i 2 Tess 2:9 om ”lying wonders” (falska under, under som ljuger). Det är ett bra ordval, för det är uppenbart att Satan i vår tid förleder en mycket stor skara kristna med just falska tecken och under, och det är då frågan om tecken och under som ljuger om sin upphovsman. För några år sedan fick bibelordet 2 Tess 2:1-12 en alldeles särskild betydelse när det gäller min förståelse av vad som sker i vår tid. Och jag skulle önska att hela kristenheten avsatte en månad till att begrunda vad detta starkt profetiska och mycket allvarliga bibelord har att säga oss just nu. Då skulle mycket kastas ut ur våra församlingar, och sedan skulle mycket se annorlunda ut. Då skulle alla de som idag fungerar som apostlar för Toronto-andligheten (och därmed indirekt för framgångsteologi och trosförkunnelse) förlora all bärande vind under vingarna och falla pladask ner i backen. Det vore ett mycket nyttigt ras för dessa falska apostlar och hela vår tids kristenhet!

Så låt dig inte distraheras av spektakulära manifestationer, för de saknar värde när det gäller en människas frälsning och andliga mognad. Visst gör Gud under där hans sanna evangelium predikas, och då låter han det ske för att bekräfta sitt ORD (Mark 16:20). Men tyvärr förkunnas det sanna evangeliet allt mer sällan, och då är det också sällan som vi får se under som har Gud som upphovsman. Det vanliga är istället ”lying wonders” som lockar många till avfall från den sunda tron och till en slags beredskap att ta emot den yttersta tidens stora Antikrist – som kommer att använda just ”lying wonders” i syfte att bedra. Så ta det för din egen skull inte lätt med Jesu egna ord, utan ta dessa på mycket stort allvar!

Matt 24:4 Se till att ingen bedrar er. 24 Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. 25 Jag har nu sagt er detta i förväg. 42 Var därför vaksamma.

/Lennart

http://bibelfokus.se/blogg130903

 

/Maria

Se också 2 mos 32:20; Upp 13:13

8 thoughts on “Låt dig inte distraheras av det spektakulära. Villoläror/L Jareteg artikel

  1. Hej Johannes, jag förstår hur du menar, men jag förstod inte först. Jag tycker du har rätt som lägger in en kommentar om hur det ser ut i kristenheten och hur man kan häda mot Jesus och den helige Ande m m.
    Just nu är jag mycket irriterad över PRIDE denna vecka, det är en styggelse och det måste man tala om att det är och det tänker jag göra nu igen.
    FRID och hälsn Maria

  2. Nej men oj..
    Jag skrev inte detta med tanke på dig Maria.
    Jag skrev det för att jag fått det till mig i våras och kände att jag vill dela det. Jag tror det finns kristna människor (jag själv t ex) som fastnat i detta och som behöver höra det.
    Frid.

  3. Hej och välkommen hit. Jag vet inte direkt vad du menar med att tala om dömande… artikeln som du refererar till har inte jag skrivit men tagit med här från Bibelfokus.se
    Fariséerna anklagade Jesus för att vara satan, Matt 9:34, och de smutskastade Jesus genom att göra folk upprörda och få dem på sin sida, vi vet hur det gick, Jesus korsfästes, dog och uppstod.
    Och: Jesus har fullkomlig makt och auktoritet över satan och alla hans styrkor. Vi behöver inte vara rädda om vi är troende på Jesus..
    Ja vi måste korrigera och rätta till där det är fel, men det är märkligt att man korrigerar på så många olika vis i stället för att korrigera då det gäller synd inom kristenheten t ex. Man tycks kunna få göra vad man vill i Jesu namn nu för tiden.
    Jodå vi får döma, d v s vi får döma det handlande som människor ägnar sig åt som går stick i stäv med Jesu ord och lära. Där tycker jag att människor inte är vakna idag för de tycks inte läsa bibeln i alla fall. Varför sker så mycket konstigheter? jo för att människor ägnar sig åt villoläror och sådana finns det gott om. Eller hur?

    Inbördes krig mellan de kristna har alltid funnits, och kan det vara så att det finns de som är mer troende än andra och försöker förklara felaktigheterna i församlingen? Gå ut ur Babylon sade Jesus. Gå ut och var utanför lägret. Ja Jesus var utanför lägret och där bör man vara , d v s utanför församlingarna där det ofta händer så mycket knepiga saker och där människor lider och är plågade. Där vill inte jag vara och har inte varit på många år.

    Jag springer inte runt och dömer mina kristna vänner, men jag vet vad som är rätt och fel i olika beteenden.Och nej, jag vet inte vilka som kommer att vara med mig i himmelen en dag, det kan komma att bli en stor överraskning, för Gud är Gud. Jag hoppas jag förstått dig rätt i din kommentar här, annars får du väl visa på vad du menar.
    FRID.
    /Maria

  4. Matteusevangeliet 12:22-32 SFB98

    Sedan förde man till Jesus en besatt som var blind och stum, och han botade honom, så att den stumme talade och såg. Och allt folket blev utom sig av häpnad och sade: “Kanske är han Davids son?” När fariseerna hörde det, sade de: “Det är bara med hjälp av Beelsebul, de onda andarnas furste, som han driver ut de onda andarna.” Men Jesus visste vad de tänkte och sade till dem: “Ett rike som är splittrat blir ödelagt, och en stad eller en familj som är splittrad kommer inte att bestå. Om Satan driver ut Satan, har han kommit i strid med sig själv. Hur kan då hans rike bestå? Och om jag driver ut de onda andarna med hjälp av Beelsebul, med vems hjälp driver då era söner ut dem? De kommer därför att vara era domare. Men om det är med Guds Ande jag driver ut de onda andarna, då har Guds rike kommit till er. Eller hur kan någon gå in i den starkes hus och plundra honom på vad han äger utan att först ha bundit den starke? Sedan kan han plundra hans hus. Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar. Därför säger jag er: All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse. Men den som talar mot den helige Ande skall inte få förlåtelse vare sig i den här tidsåldern eller i den kommande.

    I Markus står det..
    Markusevangeliet 3:20-30 SFB98

    Sedan kom Jesus hem. På nytt samlades så mycket folk att han och hans lärjungar inte ens hade tid att äta. När hans anhöriga fick höra det, gick de ut för att ta hand om honom, eftersom man sade att han hade förlorat förståndet. Och de skriftlärda som hade kommit ner från Jerusalem sade: “Han är besatt av Beelsebul. Med hjälp av de onda andarnas furste driver han ut de onda andarna.” Då kallade han dem till sig och talade till dem i liknelser: “Hur kan Satan driva ut Satan? Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå, och om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå. Om Satan gör uppror mot sig själv och kommer i strid med sig själv, kan han inte bestå. Då är det slut med honom. Ingen kan gå in i den starkes hus och plundra honom på det han äger utan att först ha bundit den starke. Sedan kan han plundra hans hus. Amen säger jag er: Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” De hade ju sagt att han hade en oren ande.

    Det som slagit mig är att..

    1. Dom skriftlärda, dom som “kunde” skrifterna inte känner Jesus och förstår vem Han är och vem som verkar genom Honom. Utan anklagar Honom och misstänker det som sker genom Honom för att inte vara äkta utan falskt.

    2. Lägg märke till hur Jesus säger:

    Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” De hade ju sagt att han hade en oren ande.

    Alltså, dom beskyller DHA som verkade genom Jesus (Jesus antog en tjänares gestalt och blev människa och kunde inte göra under förrän DHA kom över Honom då Han döptes) för att vara en oren ande. Och det är det Jesus säger är att häda DHA!

    Jag menar och tror att vi ska vara försiktiga med att dömma under och tecken som sker i sammanhang där det är Jesus-bekännande kristna.
    Inte så att vi ska svälja allt som sägs, för allt är sällan helt rätt, men är det DHAs verk är vi på hal is om vi dömmer ut det.

    Jag påminns om Saulus (Paulus) och hur han förföljde dom kristna, ja Jesus själv. Jesus sa ju då Han slog honom till marken på damaskusvägen att Han var “Jesus, den som du förföljer”.
    Och Paulus blev omvänd, Han som förföljt och mördat kristna!

    Jag tänker även på breven till dom olika församlingarna. Hur Herren förmanar dom och ger “ris och ros”. Säger vad som är bra men också vad som är fel och som måste korrigeras.

    Jag jag tror vi måste våga korrigera och påtala det som är fel samt visa på rätt väg. Det är Herrens väg tror jag.
    Jag tror tyvärr satan är nöjd över hur hans strategi lyckas när det inom kristenheten blir inbördeskrig mellan bröder och systrar. Emellan samfund och rörelser.

    Säg mig, vet du om ifall den du i ditt hjärta dömer inte kommer vara tillsammans med dig i himmlen?

  5. Hej Marie! Du är i mina tankar. Jag blir glad om man får öppnade ögon, “Öppnade ögon, Herre, mig giv….(L Sandell) för det behövs sannerligen. Det gläder mig att du fortsätter att växa, ja det bör vi ju alla göra hela tiden. Det finns många av predikanterna som inte gör det de ska. de ska vara herdar som vårdar sig om människor. Inte ulvar som vill sluka en människa med hull och hår och förvilla och förminska en och använda hypnos.
    Jag är glad att du skriver från ditt hjärta till mitt just nu. Det stärker mig. Jag vill tacka dig så mycket.

    Jag ber Gud välsigna dig i allt om du vill göra för honom och att din gemenskap och tro ska vara beständig för alltid. Ge honom allt du har. Han är allt.
    Den som skall ha allt tack och uppmärksamhet är JESUS som lärt mig att ta reda på saker och att läsa och förstå vad bibeln säger. jag är tacksam även om det finns andra som inte tycker om det jag gör.
    Kram f Maria!

  6. Hej Maria!

    Tack för alla fakta som jag får läsa om.Utan detta vore jag vilse i tron och vem Jesus Kristus är…Det har varit skrämmande med allt det jag sett på kanal 10.Visste från början att det är så fel mot oss som inte kan bibeln.Så allt stöd har kommit mig till del,trots personliga problem,gm.Jesus lever.Tack,Tack Maria.Trots allt känner jag att jag att min misstänksamhet,var befogad.Jag vill inte ha dessa “trender”i Jesu undervisning.Det är mycket skrämmande med detta FIRE-skrik.
    Med stapplande steg,emellanåt,men med Jesus för min blick,är densamme i dag ,i morgon,och i evighet.

    Kram Maria

  7. Jag vill tacka dig för kommentaren som du gett här och videon! och som är perfekt för denna artikel av Lennart J. Det är bra att man tar upp och varnar och visar bibelord och annat för att berätta om denna tidens konstigheter. Allt går igen, runt runt.
    Ja det är ett väldans välsignande hit och dit i New Wine. Det är tragiska saker som sker!
    Så många församlingar som fastnar i detta “nya” beteende och “trevliga häftiga” möten!
    Ja människor har sin lust i synden, så är det och så har det alltid varit, och Gud har alltid varnat och HANS ord gäller ännu som det alltid gjort, men man vill inte se sanningen.
    /Maria

  8. Guldstoft och eld från skyn

    Den amerikanske sångaren och pastorn Joshua Mills har varit i EFS Betlehemskyrkan i helgen och på bloggen Hela pingsten sägs det att guldstoft dök upp som ett mirakel på gudstjänsten. Kolla in videon här där en dam på gudstjänst med Joshua Mills har guldsstoft och ett rött märke i handen. “Hallelujah, Jesu tecken, vill du ha det?”, frågar hon!

    http://www.alittleleaven.com/2010/07/false-gold-dust-miracles.html

    För mig signalerar guldstoft och tecken i handen något helt annat. I Bibeln förekommer bara guldstoft en gång: Mose malde ner guldkalven i sin vrede och lät folket dricka guldstoftet (2 Mos 32:20). Ett rött märke i handen som damen har på videon är en kuslig symbol som ingen kristen ska vilja ha för sitt liv (Upp 13:16).

    Guldkalven

    2Mos 32:19-20 När sedan Mose kom närmare lägret och fick se kalven och dansen, blev han så upprörd att han kastade ifrån sig tavlorna och slog sönder dem nedanför berget. Och *han tog kalven som de hade gjort och brände den i eld och krossade den till stoft*. Detta strödde han i vattnet och *lät Israels barn dricka det*.

    Catch the FIRE!

    Det verkar vara populärt att ta emot Den Helige Andes eld och det känns så bra. Jesus kommer och helar hela församlingar på New Wine/Torontorörelsen/Trosrörelsens gudstjänster. Ta emot elden, säger man. Andens eld kan föras vidare med bön och handpåläggning, rockmusik och sträcka sina händer mot skyn. “Himlen håller på att landa på jorden”.

    Visst är allas vår längtan att Guds rike ska komma och allt elände på jorden vara slut. Självklart! Men man måste komma ihåg att Gud är den samme igår idag och i evighet (Hebr 13:8, Upp 1:11). Vad Gud säger folket i GT måste vi lyssna på. Det gäller att komma ihåg verserna! Bibeln är vår vägledning och Guds karaktär är synlig i Bibelordet. Därför blir det så bisarrt när folk säger att Guds Rike håller på landa på jorden, men man läser inte ur Bibeln eller vill veta vad Gud har sagt! Om inte tecken och under liknar de som Bibeln beskriver, varför ska vi tro att de kommer från Gud?

    Uppenbarelseboken säger (inte om Gud) om draken: Han gör *stora tecken* och *låter eld komma ned från himlen* i människors åsyn och säger åt människor att de ska göra en bild av vilddjuret och dyrka den (Upp 13:13). Detta ska hända i sista tiden för att människor inte tror på Gud utan har lust i synden.

    Blessings

    Det är ett väldigt välsignande och smörjande av varandra på New Wine/Toronto!

    Johannes skriver i Uppenbarelseboken kapitel 1:
    *Välsignade* är de som läser orden i denna profetia och tar till vara på orden, för (den sista) tiden är inne (Upp 1:3).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.