Att förstå Job´s bok/ Att bevisa Guds allmakt

 

Att läsa Job i Gamla Testamentet är en hänförande läsning. Boken är kanske bibelns äldsta bok. Den är skriven omkring 2000-1800 f Kr. Stackars Job, han hade det inte lätt. Han var en framgångsrik man i landet Us. Hans trohet mot Gud sattes på hårda prov… Satan gjorde verkligen allt för att knäcka Job totalt.

Job förlorade allt han ägde; han hade tusentals får, kameler och annan boskap och ett stort hushåll med många barn och tjänare. Han förlorade så mycket, men han förlorade aldrig sin tro på Gud.Däremot så fick han förstå att han handlat fel emot Gud och han be om förlåtelse, och han blev till slut svarslös inför Guds frågor, Herren vill ha ödmjukhet först och främst/gudsfruktan.

Satan träder fram inför Gud och talar om för Gud att det enda skälet till att Job älskar Gud är att Gud har gjort Job framgångsrik, och att allt har gått Job väl i händer. Jobs trohet mot Gud sätts på oerhörda prov. Satan får nämligen lov av Gud att ta ifrån Job och hans hustru allt.

Job drabbas även av sjukdom. Jobs hustru ber honom om att förbanna Gud och att Job skall ta livet av sig. Men Job vägrar. Han litar fortfarande på att Gud skall hela honom och att han skall få tillbaka och leva det liv han levde förut.

Jobs tre vänner sörjer först med honom, men sedan förebrår de honom och påstår att hans synder är grunden till allt han får gå igenom. Job förstår inte vad de menar och menar att han är oskyldigt drabbad.

Till slut talar Gud ur en virvelvind. Tillintetgjord av Guds makt och majestät faller Job svarslös ner inför honom. Gud tillrättavisar Jobs vänner och ger Job en ny start. Job blir återigen en framgångsrik man med många barn.

Bara Gud visste om vad som låg bakom Jobs lidande, men han förklarade det aldrig för honom. Trots det höll Job fast vid Gud. Gud var grunden i hans liv. Varken hans erfarenheter, vishet, vänner eller rikedom kunde ändra på det.

Vi måste lära oss att känna igen Satans angrepp på våra liv och undvika att drabbas av fruktan. Han kan aldrig gå längre än vad Gud tillåter honom. Tron på Gud befriar oss inte heller från motgångar i livet.. Vi kommer aldrig att förstå precis allting som händer, men erfarenheten av lidande kan fördjupa vår relation med Gud.

Läs Jobs bok i Bibeln. Det är den första av bibelns poetiska böcker. Den avslöjar hur Satan arbetar och hur Gud vill att människor ska vara emot honom!

irchgr22.gif

2 thoughts on “Att förstå Job´s bok/ Att bevisa Guds allmakt

  1. Hej Marie Tack! Det är alltid svårt att förstå lidande, och Job fick lida så mycket mycket, hans hustru tyckte att han skulle ta livet av sig för att allt var så svårt.
    MEN han trodde, ja han TRODDE på att Gud skulle rädda honom till slut. Job´s bok har varit till mycket tröst för mig, och jag tror precis som Job gjorde, att Gud finns och har omsorg om oss och ser våra smärtor och sår och kommer till undsättning.
    Gud är allsmäktig och det är underbart att veta! Tack för att du tycker om att läsa det jag tycker mig ha förstått i bibeln.
    Gud är god.
    Kram f Maria!

  2. Har tidigare läst om Job i bibeln.Har inte riktigt förstått varför Job måste gå igenom så svåra saker,under så lång tid,när han trodde så starkt på Gud.
    Denna tolkning av Job,som du gjort var mycket intressant,tack Maria!
    Kram/marie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.