Jesus: Människa och Gud. Läs Lukas som berättar om Jesus

 

Evangelium1

Från att ha varit ett barn och helt beroende av andra, växte Jesus till och blev fullständigt utrustad för sin uppgift. Han utvecklades och mognade som människa, precis som vem som helst av oss. Men ändå behöll han sin gudomlighet – han var samtidigt Gud. Han tog inga genvägar i livet och undkom varken frestelser eller svårigheter. Det är likadant för oss Det finns ingen genväg till ett liv i Guds tjänst. Läs Lukas 1:1:4-13

Jesus undervisade stora skaror av människor, särskilt genom liknelser, dvs berättelser ur livet som innehåller viktiga sanningar och där poängen bara når fram till dem som lyssnar på rätt sätt. Vi ska be att Guds Ande hjälper oss att förstå dessa sanningars betydelse i våra liv så att vi kan bli mer och mer lika Jesus. Läs Lukas 4:14-21:38

Världens Frälsare blev arresterad och avrättad. Men döden kunde inte göra slut på honom, han fick liv igen och återvände till himlen (där han kom ifrån). I Lukas noggranna, historiska beskrivning, får vi fakta kring uppståndelsen. Men det räcker inte att acceptera fakta, vi måste också tro att Jesus är vår Frälsare. Det är kortsynt att bortse från betydelsen av fakta, men det är djupt tragiskt att acceptera fakta och förbise det viktigaste  –  den förlåtelse som Jesus erbjuder var och en av oss. Läs Lukas 22:1-24:53

 

Foto Maria

Foto Maria

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.