Jesu död/Vad betyder Jesu blod för dig

   O, det dyra Jesu blod
 

Tårar. ….Jag hade aldrig uthärdat att ens för en sekund att gå igenom det Jesus fick utstå.

Jesus talade om sitt förestående lidande och lärjungarna försökte förstå. Men i mångt och mycket missförstod de vad han ville säga dem och förbereda dem på.

Döden är inte vacker, och Jesu död var inte heller vacker att se. Jag var inte där, men att bara tänka på vad han fick utstå, det gör ont.

Ja mänsklighetens Jesus fick en grym död, och alla förstår inte att den var planerad av Gud. Fariseer och sadduckkeer var så nöjda med att ha tänkt ut hur de skulle bli av med Herrars Herre.

De visste inte att Gud redan planerat både Jesu död och uppståndelsen.

Jesus fick utstå så mycket grymheter. Skulle jag kunna utstå ETT ENDA piskrapp? Nej, definitivt INTE. Skulle du?

Inte ens att se en av piskorna de använde på min Herre, det skulle skrämma ihjäl mig. Men Han, Min Kung, han fick utstå det och mer därtill.

Människor som inte förstår vad han fick utstå, de har nog inte Jesus i hjärtat, i frälsningen. Människor tror ju inte heller på att han lever i dag!

MEN: den helige Ande uppenbarar Guds ord, och i frälsningens vetskap tränger orden in i mitt hjärta. Jag har precis haft en bönestund, och läser om och om igen  … och Jesu lidande är verkligen lidande.

Visst har Jesus uppstått från döden, och visst lever han i dag, men jag tror att vi måste förstå lidandet på korset för att förstå Jesu uppståndelse korrekt.

Petrus var klippan som Jesus ville bygga församlingen på, men Petrus ville ju inte/kunde inte förstå att Jesus skulle dö. Jesus hade gång på gång (tre gånger) talat om sin förestående död, men lärjungarna fattade inte vad Jesus sade.

När Jesus talade med Petrus om sittt kommande lidande drog Petrus Jesus åt sidan och sade: “Gud är nådig mot dig, Herre. Detta skall aldrig hända dig.” Nådig! Vad visste Petrus om nåd om han inte kunde förstå att detta skulle ske?

Kunde han förstå Guds plan, eftersom han säger detta till Jesus. …. Vad svarar Jesus? jo: “Gå bort från mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar.” /Matt 16:21-23/ Människotankar och människors okunskap finns även idag och de är i mångt och mycket riktigt farliga.

Här säger Jesus i ovanstående text till Petrus att Petrus inte förstå Guds tankar. Förstår du som läser hur ensam Jeus måtte ha känt sig? Hur många förstod vad han skulle gå igenom?

Förstod de att Jesus var en lidande tjänare? De kunde inte förstå på grund av att de missuppfattat VEM JESUS VAR. Han var inte en militär ledare, han var (och är)JESUS.

Denna delen av Jesu liv visar på Jesu tillkännagivelse om himmelriket! En vändpunkt, för alla.

De tog Jeus tillfånga, de tog Jesus och förnedrade honom så grovt, de hånade honom, de piskade honom, de dödade honom. MEN HAN UPPSTOD! HAN UPPSTOD!

Förstår du undret med döden och uppståndelsen? Förstår du inte lidandet och inte tror på det som hände, så förstår du kanske inte heller undret med att Jesus Kristus, Herren, lever IDAG.

Ditt hjärta måste fyllas av smärta (och glädje över uppståndelsen) och ditt hjärta måste vara i samklang med den helige Ande för att du ska förstå vad som hände för ca 2000 år sedan, och vad som sker idag.

Jesu död och förföljelsen av de troende stämmer med Daniels profetior. Messias skulle dödas, (Dan 9:25), en tid av svårigheter skulle följa (Dan 9:27) och sedan skulle kungen komma i ära och glans (7:13-14). Lärjungarna skulle få möta samma lidande som sin kung, men också så småningom bli belönade på samma sätt som han.

Jesus lever.  Lärjungen Petrus försökte skydda Jesus, övertyga honom om motsatsen, men Jesus visste redan allt, från begynnelsen visste han vad som komma skulle.

De svåraste frestelserna kommer ofta från dem som bara försöker skydda oss från obehag. Detta visste Jesus och han visste mycket klart vem Satan är.

Det måste komma tider då människor kan förstå fullt ut vad Jesu död och uppståndelse betyder, det måste predikas, eller ropas! ut från taken VEM Jesus är.     BE FÖR SVERIGE!

6 thoughts on “Jesu död/Vad betyder Jesu blod för dig

  1. Hej ! Ja det finns hopp, hoppet tar aldrig slut, det är i hjärtan som älskar Jesus, och somm vet vad frälsning är och vad den betyder, den människan är aldrig mer tyst. Den vittnar om Jesus och tro.
    Visst har nog många blivit erbjudna att leva med och för Jesus men de säger nej tack! för de begriper inte bättre och har inte fått förklarat för sig vad det innebär! Därför skriver vi om Jesus, därför ber vi Jesus om nåd för människorna.
    Detta landet ligger illa till! för det är ett ogudaktigt folk! Och väckelse innebär för mig att man vaknar och ser vad klockan är slagen och hur kyrkor vilseleder och hur församlingar lurar människor, gå ut ur Babylon. Vi får be att man vaknar på alla vis och att man blir frälst och kan få många till Jesus. Och att man vet vad Guds ord säger. Lärdom. Styrka. Jesus är kärleken.
    Gud välsigne. Vad roligt att du besöker här.
    /Maria

  2. Guds frid!

    Det känns som att det fortfarande finns hopp om att människor tror och erkänner Jesus som sin frälsare. Vår älskade Jesus har gjort det omöjliga möjligt för oss. Han erbjuder oss det eviga livet, tyvärr är det allt för många som tackar nej till. OBS! det är inte kört ännu, jag och du kan förändra en hel del genom att be. Jesus är levande och hör bön.

    Jesus, vi ber om väckelse till det underbara landet Sverige. Ber om vägledning, styrka och vishet till de kristna som vill göra en insats för att få flera att söka sig till Dig Jesus! Amen!

  3. Hej Tomas, Tack för ditt besök här och för dina ord som jag instämmer i! Be och tacka och prisa och be över Sverige, det ska vi göra.
    Det Jesus gjorde kan ingen annan göra, har ingen annan gjort, HAN ÄR UNIK i allra högsta grad, och detta måste människor få veta.
    Vi kämpar på! Hälsn Maria

  4. Ja du Maria, man kan inte tacka Jesus för mycket för vad han gjorde då och gör nu för oss. Bön och rop vem Jesus är, livsviktigt!

    /Tomas

  5. Tack Ritva. Ja han griper tag i oss,han visar visar oss vägen, vi får gå Golgatavägen.
    En Mästare är han. KRAM Ritva./Maria

  6. Så bra skrivet.Tänk att Jesus gick till Golgata för vår skull.Vilket under.Och vilken Mästare vi får följa.Kram Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.