Jeremia- /Jeremia profeterar dom/ Ifrågasätta Gud?

 

Jeremia, den gråtande profeten-

Jeremia var förvånad över att  människorna i hans hemstad Anatot ville döda honom. De ville av flera skäl tysta honom och hindra att hans budskap nådde ut till folket:

1. ekonomiska- hans fördömanden av avgudadyrkan var ett hårt slag mot tillverkningen och försäljningen av avgudar.

2. religiösa- budskapet om dom och undergång gjorde människorna skuldmedvetna;

3. politiska- Jeremia avslöjade politikernas oförmåga och tillrättavisade dem offentligt;

4. personliga- man hatade honom för att han avslöjat deras inställning. Jeremia kunde välja mellan att fly och gå under jorden eller att ropa till Gud om hjälp. Han vände sig till Gud och Gud svarade honom. Var och en av oss som möter motstånd på grund av vår trohet mot Gud har samma valmöjligheter som Jeremia.

Vi kan försöka fly, eller så kan vi be Gud om hjälp och ledning. Om vi flyr förlorar det budskap vi framfört i trovärdighet, men om vi låter Gud ta ansvaret understryks det ytterligare.
Det finns så många i historien som verkligen velat framföra Guds budskap, de har verkligen kämpat för Gud, och Gud har varit på deras sida och varit den som verkligen varit HERRE. Hur är det idag? VILL man gå ut med budskap? Vågar man gå ut med budskap?  Det finns de som inget annat vill än att gå ut till folk som litar mer på politiker än på Gud. I radions P1 i morse talade de om Gud och hans makt och hans vilja för folk, men det var tydligen inte intressant så det samtalet avslutades kvickt.

Det råder verkligen en anda/e av avkristning i detta landet! Och ingen Jeremia-person som kan gå ut och berätta hur det verkligen är.  Det är tragiskt. Folk är grundlurade, de måste få lära känna Gud. Det är märkligt att man litar BLINT på, och inte vågar IFRÅGASÄTTA politiker, men man vågar säga att GUD INTE FINNS!  Det är med sorg i hjärtat som många av oss troende inget annat vill än att människor skall förstå att de är på väg mot ett verkligt elände, då de inte vill ta emot Gud och hans VILJA. Gud är stor och mäktig, mäktigare än kungar och furstar och miljonärer och beslutsfattare! GUD ÄR GUD och kommer Alltid att vara det! Vad än människor tycker och tänker så är det han som är HERRE. /Maria

*

4 thoughts on “Jeremia- /Jeremia profeterar dom/ Ifrågasätta Gud?

  1. Hej Julia, javisst är Jesus frälsaren och vill visa oss vad livet egentligen är, livet med honom, det som alla borde vilja ha. Han vill att alla skall komma till honom, men tyvärr gör de ju inte det, de förspiller sina liv.
    Vi får glädjas åt dem vi kan nå och berätta o berätta vad god han är.
    Hälsn Maria

  2. Hej Julia Tack för besöket. Jaa det gäller två saker här i livet- lyssna och ödmjuka sig inför Gud- eller gå under.
    Denna världen är riktigt smutsig, och det finns bara en glädje som består: Jesus.

    Hälsn Maria

  3. Riktigt bra skrivet! Jag tycker så synd om de människor som inte förstår att de är på väg till ett riktigt elände som du säger!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.