Hesekiel. Profeten /Sorg, förödmjukelse, ånger

 

I vår tid har många människor, särskilt de unga, rakade huvuden. Vad kan det bero på? Är det bara en trend? De kanske är tuffa i största allmänhet, kanske musiker, eller  tillhör någon speciell grupp på ngt sätt. Det finns många orsaker och många grupperingar…

Men, när man tittar i bibeln så ser man att på Hesekiels tid så var ett rakat huvud tecken på SORG, FÖRÖDMJUKELSE och ÅNGER.
Tror vi att ungdomar i dag rakar av sitt hår på grund av de tecknen? Nej knappast.

Åter till Hesekiel:  (Kapitel 5:1-4) som handlar om att man vanhedrat templet genom att tillbe avgudar, Gud ville förgöra Israel… 

Hesekiel skulle raka både huvud och skägg och dela upp det avrakade håret i tre lika delar. Hesekiel fick ofta illustrera de budskap han kom med på ett drastiskt sätt för att göra ett ouplånligt  intryck på sin publik. Att på liknande sätt vara kreativ med de medel som idag står till förfogande kan göra det lättare för människor att uppfatta Guds erbjudande om frälsning och evigt liv.
De få hårstrån Hesekiel gömde i sin mantel var en symbol för den lilla kvarleva av gudfruktiga som Gud skulle bevara. Men inte ens alla dessa skulle visa sig ha en tro som höll måttet (Hes 5:4)
Jesus har varnat och sagt att många som tror sig vara på den säkra sidan inte är det. (Matt 7:22-23) Människor måste tänka efter noga var de står i sitt förhållande till Jesus. Kan de bli, eller är de gudfruktiga människor? En dag skall vi alla möta Jesus.   /Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.