Helvetet /Krig, nazister, Ondska

 

 reach2.gif

Jag har sett Schindlers List, mer än en gång, och jag kan aldrig fatta de vidrigheter som skett.Vad vet du om förintelsen?  Att ha varit med om det måste liknas vid helvetet.

Wikipedia kan tala om för dig:

Filmen handlar om förintelsen under andra världskriget och skildrar hur den tjeckiska fabrikören Oskar Schindler köpslog om judiska arbetare för att rädda dem från att skickas till förintelseläger.

Om filmen

Titeln syftar på Schindlers namnlista över judar som han räddade genom att de fick arbeta i hans fabrik istället för att skickas till läger. Filmen är baserad på en verklighetsbaserad roman av den australiske författaren Thomas Keneally. Boken gavs först ut som Schindler’s Ark på engelska, men har senare publicerats under samma namn som filmen. På svenska gavs romanen ut som Schindlers ark och 2004 gavs filmen ut på DVD.*

Så står det om filmen i Wikipedia. Men Verkligheten för alla dessa människor i denna förintelse? Jag kan inte säga mer än att den som förnekar att förintelsen verkligen hände, den kommer att få svara inför Gud. Det finns så många vansinniga saker som hänt genom alla tider, Pol Pot, Stalin, Hitler, Mao….Jag vill bara säga: Vidrigheter.Hur kan det finnas krig? Dum fråga?

Hur kan man plåga människor så svårt, hur kan man döda en annan människa? Jag har inga svar.

Vad är faran med otrohet mot Gud? Den som medvetet trotsar Guds lag bryter gemenskapen med honom och försämrar förmågan att skilja mellan rätt och orätt.

Det måtte finnas otroliga mängder människor som brutit mot Guds lag och blivit bestar, odjur. Det går inte att räkna dem. Djävulen har varit lös alldeles för länge, det är dags att han försvinner för gott.

Håll dig till Gud, håll honom kär, gå den rätta vägen, Lär dig vem Jesus är. Han är vår starkhet, vår räddning, Han är vår Far. Som kristna har vi ett otroligt stort böneansvar. Gå in i bön för världen!

 

 

3 thoughts on “Helvetet /Krig, nazister, Ondska

  1. Hej Maria!
    Jag har lärt mig en sak från Bibeln och det är att Gud ger både det goda och det onda till människorna .d.v.s.Han tillåter satan att ser till att vidrigheter händer och det för att få människorna omvända och söka Gud istället för ondskan.
    Gud vet dessutom vilka av oss som aldrig kommer att vända om och kanske är det just dessa människor används i de ondas arbete,men Gud kommer ändå vinna i slutändan är jag alldeles övertygad om!!!
    Han kommer aldrig tillåta satan att vinna!
    Kram Kyllikki

  2. Hej Kyllikki Ja ondskan är stor, och den som inte har tagit emot Gud går på farliga vägar. Därför är det så viktigt att alla får en chans att höra läsa och ta emot….JESUS.
    Kram Maria

  3. Ja,människornas ondska i världen har inga gränser och de fattar tyvärr inte varifrån ondskan kommer:((( en dag kommer det vra för sent att söka Gud,stackars stackars arma enfaldiga människo släktet!!!

    Det gäller verkligen att hålla oss till Gud!!!
    Kram Kyllikki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.