Guds kärlek till oss/Tjänande

 

Det är ingen “vanlig dag” idag! Nej minsann, här firar vi min älskade makes födelsedag idag!   Men innan gästerna kommer med buller och bång och gratulationssång och senare lovsång och bönestund, så vill jag skriva några ord och det blir ur Filipperbrevet.

Ödmjukhet och en riktig syn på sig själv, det förordar Romarbevet och liksom alla de andra breven. Det handlar om att den som är frälst är frälst bara av nåd. I Filipperbrevet uppmanar oss Paulus om att vi inte ska vara själviska, utan vi ska ställa oss till Guds förfogande.

 Å så riktigt det är! Botemedlet mot själviskhet heter: TJÄNANDE. I Filippi syntes många olika människotyper och bakgrunder.. Filipperbrevet handlar alltså om att vi ska sträva efter att tjäna Kristus och varandra, och kämpa mot fördomar, avundsjuka och annat som kan sätta käppar i hjulet för vårt tjänande.

Jag vet att jag tagit med dessa bibelord tidigare, men det är så oerhört viktigt att bli påmind om hur vi borde vara, allt till Kristus ära. I Filipperbrevet 2:5-11 finns ett citat och det är trolihgen från Jesaja 53, där Jesus beskrivs som tjänare.

Varför är det så viktigt att vi ska vara tjänare? För att Kristus kom till världen och ner till jorden som en tjänare. Kristus har alltid funnits hos Gud. Han är Guds jämlike eftersom han är Gud.

Trots att han är Gud har han blivit människa för att fullfulja Guds FRÄLSNINGSPLAN för ALLA människor. Han förklädde sig inte utan VAR verkligen människa för att kunna gå in under människans SYND.

JESUS KRISTUS var ödmjuk och villig att avstå allt för att tjäna. Skall vi då inte vara likadana? Vi måste också vara drivan av samma kärlek till Gud och människor för att kunna göra det som Gud vill ha oss att göra. ..Underbart logiskt och sant.

Gud är ordningens Gud. Om Jesus som både Gud och människa kan du läsa vidare om i: Joh 1:1-14; Rom 1:-5; 2 Kor 8:9; 1 tim 3:16; Heb 2:14; och 1 Joh 1:1-3. Ta till dig Guds ord och lev efter dem, du kommer aldrig att ångra dig att du ville gå GUDS VÄG istället för din EGEN väg.

*Du, Gud, är både början och slutet. Du är målet för min vandring och du är vägen som jag går dit.* /E Pettersson :::Läs Filipperbrevet

2 thoughts on “Guds kärlek till oss/Tjänande

  1. Gud har en så stor kärlek till oss alla. MEN det finns en ond makt, även kallad Satan eller djävulen, som människor följer istället. Därför finns det en ond makt på jorden , i världen, som styr, Stackars Engla kom i klorna på en genomond människa.
    Det är en mycket välkänd frågeställning du tar upp här och jag kan bara svara att Gud är god och att människan innerst är ond. Ondskan styr i världen. Läs bibeln så ser du snart vad jag talar om.
    Se även övriga kategorier om ondska.
    Hälsn Maria

  2. Vad är det för sorts kärlek som har totalt
    struntat i att hindra ondskans och
    katastrofernas värld ifrån att ha blivit
    skapad? Vilken kärlek var det som räddade
    och bevarade livet på Engla och alla andra
    ihjälpinade barn här i världen?
    ——–Finns det svar?
    ——–hälsningar evertis@hotmail.com—–

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.