Guds kärlek../Säll är den som hoppas uppå Herren

 

Solsida eller skuggsida? Livet vi fått att leva ser olika ut för de flesta.Ett prövat hjärta…

*Säll är den som hoppas uppå Herren Med en barnslig tro som Abraham. Ty han trodde där allt hopp var fjärran, Och han aldrig, aldrig kom på skam. Säll är den som med trofast hjärta Vandrar stadigt uti Herrens bud, Och i prövningarnas bittra smärta, Tyst och stilla bidar inför Gud.*
/E Gustafsson

Sången innehåller många verser och den finns i sin helhet här på sidan sedan förut…

Med en barnslig och trofast tro klarar vi av att vänta och hoppas, kort sagt; VI TROR. Där allt hopp syns slut och borta: Vi tror. Där hjärtat gråter och bitterheten hälsar på så har det skett något ändå: Man tror på Gud i allt. Genom allt finns Gud med.  I allt.  Den erfarenheten har jag, och ville skriva några ord om det…./Maria

Psa 18:16  (18:17) Han räckte ut sin hand från höjden och fattade mig, han drog mig upp ur de stora vattnen.

6 thoughts on “Guds kärlek../Säll är den som hoppas uppå Herren

  1. Hej Kyllikki Ja du har rätt, och även fast man får besked om hur det förhåller sig så vill man inte få en tro på Jesus och förändring och nytt och evigt liv. Det är tragiskt.
    Vi får hoppas och tro och be att man vaknar. Det finns många människor som sover.Kram f Maria

  2. Människor utan frälsning är förlorade är ett som är säkert!!!
    Vi behöver bara titta på hur det är i världen:((((
    Satan har enorm makt över mänskligheten och människorna är blinda och döva:(((((

  3. Ja jag tror att man tror att man är god och det behövs ingen Jesus minsann, i våra liv behövs han inte vi klarar oss själva! MEN man vet INTE att det handlar om liv och död! Utan frälsning= död Med frälsningen= LIV, överflödande liv.

    Det egna jaget måste ju dö och Jesus komma fram i stället. Jodå vi behöver sannerligen frälsningen, den är det viktigaste i våra liv.
    Människor är rädda för sanningen- särskilt den sanningen som säger att de saknar något i sitt inre. Jesu kärlek.
    /Maria

  4. Nej, jag menade: ibland ger det inget att påpeka att vi alla är syndiga, och behöver göra upp med ett och annat. Jag behöver det själv!

    Är det så att man måste närma sig sin egen död (jagets) innan man är villig att ta emot det nya livet i Honom?

    Varför skulle den rike mannen ge upp allt?
    Allt att förlora och inget att vinna?

    Är det så vi tänker vänligtvis? Är det en av orsakerna till varför evangeliet är så missförstått?

    Vi är goda (tror vi helst!). Och då behöver vi ingen frälsning.

    När en kristen påpekar Jesu ord om att “ingen är god, utom Gud”, börjar människor att förundrat gå ifrån samtalet. Där verkar en gräns gå!?

  5. Vi skall inte vara tysta då det gäller Jesus och frälsningen han vill ge- många vill inte lyssna på sådana ord- men vi ska inte vara tysta i sådana lägen, så sa Paulus.
    Männikor VILL inte se möjligheten att bli födda på bytt för då får de göra upp om sitt liv och bli omvända- det vill man ju inte, för då får man inte följa sitt jag utan följa Jesus- vad det än kostar. Är man villig att ge upp sitt eget?

    Vi får följa frivilligt- Gud pressar oss inte men är så klok att han gett oss så många bevis på att han finns- så man borde ju vakna och se.

    Tack själv Janne för dina kloka kommentarer och gästbloggar här. /Maria

  6. En sylvass tunga räddar få människor…Är det dags att vara tyst och be Herren om att lägga bort bitterheten?

    Kan lätt känna sig som Don Quijote som fäktas, och ingen begriper vad problemet är!

    På julafton gick vi i Uppsala Domkyrka på julspel. Barn sjäng ur Händels messias, jättefin musik!

    Texterna had man översatt och bearbetat til svenska i vår tid.

    Hallelujah -en ny tid är här. Kristus finns i oss. Hallelujah.
    Ett barn är fött – och alla barn ska axla herraväldet. De bär ett inre ljus som ska födas i oss…barnen är vår framtid, kom hit och sätt dig ned, du ska lära dig av dina motgångar och finna vägen själv osv osv.

    Jag tänkte: så här vill människor se messias – frälsningen kommer ur oss själva, inte från Jesu offerdöd och uppståndelse.

    Det blev lättare att acceptera att människor VILL TRO det.
    Gud vill att vi ska se till JESUS och vad han är och har gjort.

    Vi har ett val! Gud pressar sig inte på oss, vi får följa Honom frivilligt.

    (Gud, hjälp mig att hålla mun, när det är bäst att vara tyst.)

    Tack för din text, Maria! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.