Framtiden och väckelsen/ Joel

  Jesus säger: Visa kärlek

Väckelse? Javisst väntar den troende på väckelse. Men det kommer kanske ingen världsvid väckelse. Det är snarare tvärtom att det ska bli annorlunda tider, då de kristna kommer att förföljas och att man även går in i New Age så pass starkt att man inte vet vem Jesus och kristendom ÄR.

Eftersom jag studerat Joels bok och bibeln i övrigt om väckelse, så tror jag att det kan bli små eldar här och där, men världen är ju faktiskt på väg åt rakt motsatt håll. Jag vill ha väckelse, jaaadå, men det är nog bäst att inte förivra sig, såsom många andra gjort..Den nya världsordningen kommer att sätta alla käppar i hjulet för väckelse bland människorna.

Det är  faktiskt väldigt tydligt det som sker nu, och vi får vara glada om vi hinner utföra så mycket som det går av Jesu order att sprida Evangelium.

Jag tycker du ska läsa texten här nedan så förstår du min och andras  tankegång:

Många kristna har idag den uppfattningen att det skall bli en aldrig tidigare skådad världsvid andeutgjutelse och väckelse i den yttersta tiden. En del menar att detta är själva förutsättningen för Jesu återkomst. Några förkunnare talar i detta sammanhang om ”Joels armé” och avser då att de kristna i denna tid kommer att vara så mäktiga i andens kraft att de likt osårbara ”nästan-gudar” skall inta landområde efter landområde för att utbreda Guds herravälde. Man grundar denna tro framför allt på texterna i profeten Joels bok i Gamla testamentet (GT) och särskilt då kapitel 2.

Eftersom denna tro uppenbarligen öppnar upp för många villfarna rörelser som har sitt huvudfokus på denna tänkta andeutgjutelse och väckelse, finns det all anledning att undersöka vad Joels bok egentligen handlar om. Handlar den verkligen om en världsvid andeutgjutelse? Skall den ske bland de kristna eller enbart bland det judiska folket? Utgörs Joels armé verkligen av kristna, eller är den identisk med Antikrists armé? Du måste våga fråga dig detta om du söker sanningen och om ett Bibelstudium skall bli meningsfullt.

Inledningsvis vill jag visa på varifrån denna lära om ändetidens andeutgjutelse och väckelse i huvudsak härstammar.

Letar man nu efter denna läras rötter så landar man tveklöst i den s.k. ”Latter rain-rörelsen”. ”Latter rain” är engelska och betyder ungefär ”senare regn” eller vårregn. Ordet kommer bl.a. från Joel 2:23 där det står:

  • ”Fröjda er, ni Sions barn, var glada i Herren, er Gud, ty han har givit er Läraren som ger rättfärdighet. Han skall låta rikligt med regn komma ner över er, både höstregn och vårregn (eng. latter rain) som tidigare.”
  • HELA artikeln läser du HÄR:
  • http://www.bibelfokus.se/joel 
This entry was posted on 21 februari 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 Comments

2 thoughts on “Framtiden och väckelsen/ Joel

  1. Hej Kyllikki Det kommer ett stort avfall innana Jesus kommer. Men i detta avfallet så skall ju folk gå in i Newageliknande eller New Age, och Antikrist ska komma. Innan Antikrist fulla regeringsperiod kommer Jesus att komma.
    Nu läste jag om i går att de skriver i svensk media i DN (vilket jag inte trodde de skulle göra,) att de förbereder en NY Världsordning. Där är början.Se kommande länkar
    Kram Maria

  2. Hej Maria1
    Det är väl det stora avfallet som kommer innan Jesus kommer tillbaka?
    Kram Kyllikki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.