Fakta om New Age /Ändetid

KAN VI VERKLIGEN VARA VID TIDENS SLUT?
Av Ray Yungen
(utdrag ur ’A Time of Departing’)

Genom mitt kristna liv har jag tidvis hört medkristna säga att vi lever i den sista tiden. Ofta kommer kommentarerna när man relaterar till nya fall av våldsbrott, sexuella perversioner, krig eller naturkatastrofer. Eftersom jag visste att historien alltid varit full av sådana saker, så hade dessa förutsägelser en lite ihålig klang.

Men så, 1984, hade jag ett oväntat möte som förändrade hela min inställning. En nyvunnen vän upplyste mig om New Age rörelsen och dess inflytande i ändetiden. Efter en tids efterforskning, så blev jag mer och mer övertygad om att detta mycket väl kunde vara den tid som Uppenbarelseboken talar om. Istället för en otydlig, dunkel manifestation av profetian, såg jag att något distinkt och genomsyrande höll på att sprida sig i kyrkor och samhälle. Och otroligt nog, så har detta skifte blivit förutspått av båda sidor.

Kristna måste komma ihåg att själva trovärdigheten i den kristna tron beror på om dess profetior besannas. Jesus Kristus, aposteln Paulus, och flera andra apostlar och profeter i gamla och nya testamentet gör klara och tydliga referenser till specifika händelser i framtiden. Om dessa händelser är fantasier, så skulle resten kunna dömas ut som lika fiktivt. Jag tror att aktuella händelser verifierar Jesus Kristus och Paulus profetiska uttalanden om ändetiden. När man tittar närmare på bevisen, så är det tydligt att utvecklingen i vårt samhälle (och våra kyrkor) förutsades av de apostoliska skrifterna.

Aposteln Paulus talade om ’Herrens Dag’ i samband med ’tider och stunder’ i femte kapitlet av 1 Tessalonikerbrevet. Han beskriver hur Gud kommer att ingripa snabbt, och utan dröjsmål. Paulus säger i 1:a Tess 5:1-6:

1 Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. 2 Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. 3 När folk säger: “Fred och trygghet”, då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. 4 Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv. 5 Ni är alla ljusets barn och dagens barn. Vi tillhör inte natten eller mörkret. 6 Låt oss därför inte sova som de andra utan hålla oss vakna och nyktra.

Paulus säger att tidens slut kommer att komma över världen som en tjuv om natten. Med andra ord, så kommer den alltså att smyga sig på folk. Så, intressant nog, illustrerar Paulus två grupper: ’Men ni, bröder (Kristi efterföljare) lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv (ovetandes).’ (v.4) Här säger Paulus att troende på Kristus kommer att ha information tillhanda som förbereder dem för ’den dagen’.

De som vandrar i ljuset kan se både vart de är på väg och vad som dyker upp framför dem. Paulus varnar sedan för att vara andligt sovande och berusande, som kan leda till att man kan överrumplas av den dagen, aningslös: ’Låt oss därför inte sova som de andra utan hålla oss vakna och nyktra.’ (v.6) Att vara nyktra betyder att vara alerta och medvetna. Om vi instrueras att hålla vakt och vara medvetna, så måste det finnas något att vara vaksam för – annars skulle Paulus förmaning vara onödig. Men vem och vad är det vi ska hålla koll på?…

Intressant nog, så förutsade Paulus någon han kallade för ’syndens människa’ och ’undergångens son’ som skulle utropa sig själv som Gud. (1 Tess 2:3-4) Jag tror att den här kommande Vattumannens Messias (Aquarius) kommer att vara ’undergångens son’ som Paulus talar om i 2 Tessalonikerbrevet. Dessutom är jag övertygad om att New Age rörelsen är hans andliga plattform. Alltför mycket stämmer in för att det skulle vara en tillfällighet. Därför måste vi vara vakna för den omstrukturering av världen genom dem som förbereder hans ankomst i världen, och för att hans identitet ska bli ’uppenbarad’.

Daniel 8:23 säger att denne man kommer att vara en man av dunkla ord. Från hebreiskan, så översätts det som en som är skicklig i listiga och tvetydiga uttalanden. Världen kommer att betrakta honom som hedervärd, och andligt briljant. Håll detta i minne när du läser följande beskrivning:

Den kommande kommer inte att vara kristen, hindu, buddist, inte amerikan, jude, italienare eller ryss – hans titel är inte viktig; han är till för hela mänskligheten, för att förena alla religioner, filosofier och nationer.

Den ende som skulle kunna genomföra något sådant är den som passar in på beskrivningen i Daniel. Det förklarar New Age:s kraftansträngning, som genomsyrar vårt samhälle med meditation just nu. När denne man träder fram, så kommer alla de som är i kontakt med sitt ’högre jag’, de som är ’uppväckta’, att tydligt känna igen honom som deras förenare, och svära honom sin trohet. Han kommer att ha en färdig regeringsgrupp (många i nyckelpositioner) som hjälper honom att omdana civilisationen. Detta kommer att vara det slutliga paradigmskiftet…

Familjära andar (fallna änglar) kommer inte bara att förleda ett fåtal individer; de kommer att förleda hela världen till att välkomna ett nytt system. Satan (vars namn betyder motståndaren) kommer att vara kraften bakom ’den kommande’ – den store antikrist. Ursprunget till antikrists religiösa system avslöjas tydligt av aposteln Johannes iUppenbarelseboken 17:5: På hennes panna var skrivet ett namn, en hemlighet: det stora Babylon,
modern till skökorna och skändligheterna på jorden.

Ett annat namn för Babylon i gamla testamentet var Kaldéen. Kaldéerna var kända för sin användning av metafysiska krafter. De startade de första mysterieskolorna. Daniel 4:4 säger:
’Spåmännen, besvärjarna, kaldeerna och stjärntydarna kom,’ Detta mystiska Babylon ska då vara urkällan eller modern till det som nu kallas New Age- metafysik…

Jag tror att bibeln innehåller ett viktigt avsnitt, som tydligt indikerar att ett skifte av tider och stunder kan ligga framför oss. I Matteus 24:3-5, ett kapitel som handlar om vedermödan, så talar Jesus med sina lärjungar om tecknen för Hans återkomst och tidens slut:

När Jesus sedan satt på Oljeberget och lärjungarna var ensamma med honom, gick de fram till honom och frågade: “Säg oss: När skall detta ske, och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?”

Jesus svarade dem: “Se till att ingen bedrar er.  Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse.

I ljuset av alla som kommer att komma i Jesu namn, så tror jag också att (ockultisten) Alice Baileys ’profetior’ kan bidra med ytterligare insikt i vad Paulus kallade för avfallet. Bailey talade förväntansfullt om det hon kallade ’kyrkornas förnyelse’.  Hennes argument för detta var uppenbart:

’Den kristna kyrkan och dess många förgreningar kan tjäna som en Johannes döparen, som en röst som ropar i öknen, som en kärna genom vilken världens upplysning kan genomföras.’

Med andra ord, istället för att motarbeta kristendomen, så kommer den ockulta världen att fånga och beblanda sig med kristendomen, och sedan använda den som sitt främsta redskap för att sprida och inpränta New Age – medvetande! De olika ’kyrkorna’ skulle då ha kvar sina yttre skal av ’kristenhet’ och använda mycket av samma språk. Om de tillfrågades om klassisk kristen doktrin, så skulle man ge samma svar. Men det skulle alltihop vara på utsidan; på insidan skulle en kontemplativ andlighet dra in alla som öppnade sig för den…

Världen öppnar famnen för att helt välkomna en andlighet som kommer att existera under mystikens paraply. Det sammanfattande temat kommer att vara – vi är alla Ett. När Laglöshetens Människa kommer till makten med en världsekonomi och en politisk plattform, så kommer han att förföra många att söka efter sitt eget kristusmedvetande, istället för efter Messias, Jesus Kristus. /Ray Y

Detta är ytterligare en text som talar om för oss vad som händer just nu i världen, och vad som kommer. Jag hoppas att du som inte är kristen läser  detta och tar till dig livsviktig information. Sök Jesus Kristus. /Maria

6 thoughts on “Fakta om New Age /Ändetid

  1. Vad är andlighet i dag kan man fråga sig, det handlar mer o mer om new ageinfluering och inte om kristen tro och den helige Ande.
    Tro det är tro/förvissning om att Gud finns, vi kan läsa hur Paulus definierar tro/förklarar vad TRO är.
    Det har jag tagit med i kategori Tro.
    Andlighet kan handla om att söka Gud, men folk söker i andra religioner för det mesta.I tro lever vi med Gud och älskar Jesus..Prästerna i sv kyrkan har sitt jobb, och är i många fall inte troende.Därför kan de inte vägleda folk heller.Bibeln ger oss alla svar vi behöver.
    /Maria

  2. “De olika ’kyrkorna’ skulle då ha kvar sina yttre skal av ’kristenhet’ och använda mycket av samma språk. Om de tillfrågades om klassisk kristen doktrin, så skulle man ge samma svar. Men det skulle alltihop vara på utsidan; på insidan skulle en kontemplativ andlighet dra in alla som öppnade sig för den…”

    Det här låter som insidan av vissa Svenska kyrkor idag.

    Vad är det för skillnad på tro och andlighet?

    Kan man säga att andlighet är att söka Gud,
    tro är att leva med Gud?

    Den troende vet att Gud existerar, medan den andligt intresserade “vill veta mera”?

    En prästvigd ska väl inte “söka svar på andliga frågor”.
    Bibeln ger redan svar på andliga frågor!

  3. Du, detta är så vidrigt! och folk går på det. Alla är INTE Jesus, vilken skymf! att uttrycka sig så och att tro så, man blir så ledsen eftersom man vet sanningen som sätter oss fria.
    Ja det kommer sannnerligen en världsregering, och innan de mörklägger oss helt så är det bråttom!!!
    /Maria

  4. Jag har läst om Alice Bailey, Helena Blavatsky och Barbara marx hubbard mfl. och hur ockulta tankar fortplantas inom FN och katolska kyrkan i boken False Dawn.

    De använder namnet Jesus, men menar att “alla är Jesus”.

    Världsregeringen är målsättningen.
    Att äga din själ är deras längtan.

    Allt detta är redan här.
    Vad tror ni FN Earth hour och Earth Day handlar om?

    Spring Equinox – sommarsolståndet, är en “helig dag” för dessa ockultister.

    “mörklägg världen, för att rädda världen…”
    Vem i Bibeln skulle kunna formulera sig så?

  5. Hej Kyllikki! Det är så glädjande att du tycker det som skrivs här är bra, du har verkligen också förstått o vill förstå vad allt rör sig om. Herren hjälper den som vill förstå.
    Det är underbart att leta och finna i Ordet vad sanning är.
    Varm kram till dig o alla andra som flitigt läser här. Besöksiffrorna är inte låga här.
    /Maria

  6. Hej Maria!
    Jag är verkligen mycket tacksam för din sida!
    Orden här hjälper mig att förstå Bibeln.Tack snälla du och tack Jesus som hjälper dig att berätta och skriva om sådant här!
    Kram Kyllikki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.