Ett Guds barn /Andliga begrepp…

Skall man kunna räkna med att okristna skall kunna förstå vårt budskap? Skall man kunna räkna med att den som kanske aldrig öppnat en bibel eller känt längtan efter att förstå Guds ord, skall  kunna förstå?

Nej jag tror inte att sannolikheten att förstå Guds ord är stor, då man inte känt längtan efter att söka Gud. Och den som vill söka Gud söker ofta på fel ställen. Hur skall man kunna förstå andliga realiteter?   Det här är inte endast en frälsningsfråga – det blir också en fråga om att överhuvudtaget kunna förstå det andliga,, Så här förklarar Paulus det i  1 Kor 2:14:

*En oandlig (själisk, köttslig) människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är en DÅRSKAP för henne, och hon kan INTE förstå det, eftersom det MÅSTE bedömas på ett andligt sätt.* /  läs också Hebr 4:12,13

Den som inte är född på nytt kan inte tro eller förstå det vi försöker berätta/vittna/ skriva/ ropa ut om. Läs om Jesus och Nikodemus i Joh 3:3.

Läs också i 2 Tim 3:5: * Den sista tidens människa vill enligt Bibeln ha “skenet av gudsfruktan, men inte veta av dess kraft”. Så är det idag då människor kallar sig troende, och en del kallar sig religiösa. Och de som kallar sig religiösa tror att de verkligen tror, medan den troende ALDRIG skulle vilja kalla sig religiös. Förstår du hur jag menar?

*Men åt alla dem som tog emot honom gav han rätt att bli ett Guds barn, åt dem som TROR på hans namn. De är inte födda av blod eller köttets vilja eller av någon mans vilja utan av GUD.” /Joh 1:12, 13

2 thoughts on “Ett Guds barn /Andliga begrepp…

  1. Hej Janne nej det borde inte vara svårt. Jag kunde inte heller en gång förstå hur stor Gud är, men jag lärde mig, för jag VILLE lära mig och han lärde mig. Det finns ingen frihet i världen, bara fångenskap, det är i Jesus Kristus vi verkligen är fria. Och vi är värdefulla, fast bara en annan slags människor anser att de är förmer än andra.
    Det är klart vi ska be om hjälp, det gör jag varje dag, att varje dag få växa så som HAN VILL.
    /Maria

  2. Det ska inte var svårt!
    Det svåra för mig var att jag tyckte att Jesus dömde mig och ankagade mig i många av sina ord, när jag läste Bibeln.

    Jag kunde inte förstå hur stor Gud är.
    Och att vi kan få förlåtelse.

    Det finns ingen frihet i längden i lösryckta relationer, sprit och partys och i maktkrampen som lätt kommer i vilja att vara värdefull.

    Vi är värdefulla allihopa!
    Och behöver inte vara exakt likadana för det!

    Jag är fortfarande syndig, men jag vet nu att man kan be Jesus om hjälp.

    Varför inte pröva?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.