En öppen kyrka. /…..synden

Framtiden-

En öppen kyrka

Publicerad 2013-09-17  i:

http://experimentlandet.blogg.se/2013/september/en-oppen-kyrka.html

“I en öppen kyrka får man vara HBQT och vara stolt“. Så står det på en affisch som svenska kyrkan låtit trycka upp och som sprids. HBQT står för homosexuell, bisexuell, queer och transsexuell.

I “den öppna” svenska kyrkan får man numera inte bara vara homosexuell, bisexuell, queer, transexuell eller allmänt pervers (pervers = naturvidrig). Underförstått bör man vara stolt över sin avvikande sexuella läggning.

Tänk om de judiska församlingarna i Sverige eller de muslimska organisationerna hade låtit trycka upp affischer där det står “i en öppen synagoga får man vara HBQT och vara stolt” eller “i en öppen moské (muslimsk organisation) får man vara HBQT och vara stolt” Undrar om medlemmarna och anhängarna hade accepterat detta eller om protesterna blivit högljudda, ja rent av våldsamma? Vad tror ni?

Allt fler kristna kommer till insikt om att kyrkan av idag och i synnerhet svenska kyrkan, är öppen för i stort sett vad som helst. Allt och alla är välkomna och det finns inga gränser när det gäller öppenheten som jämställs med kärlek och förståelse för olikheter.

Alla är lika mycket värda resonerar man och sätter likhetstecken mellan människovärdet som vilar på världslig grund och som handlar om att alla har rätt att få vara som de vill i världen, och den kristna läran som utgår ifrån att vara trogen Gud som har skapat människan (världen) och skapat henne till sin avbild. Till att bli lik honom och göra hans vilja. Inte till att bli lik världen och alla ofullkomliga människor med sina nycker och göra deras vilja som kan variera från dag till dag. Vi är alla ofullkomliga.

Gud älskar självklart alla människor, även de med avvikande sexuell läggning, men han har i sitt ord, i bibeln, gjort klart vad som gäller angående sexualitet och samlevnad. Om vi som kristna tror på att bibeln är Guds ord så måste vi väl tro att det som står där är sant.

Detta även om det finns människor som tycker att det går att bortse från både det ena och det andra samt att det är helt i sin ordning att tolka skriften som man vill. Vad dessa människor gör är att de försöker få bibeln att passa in efter världen och efter världens ideal, normer och värderingar. De påstår att deras motiv är kärlek.

Men den kärlek som bibeln talar om är inte en kärlek som säger ja till allt och till världen med dess tomma lustar och begär som ständigt blir till nya begär när ett begär har tillfredställts. Det är inte en kärlek som tycker synd om människor som känner sig utanför eller avvikande.

Det är en kärlek som vill upprätta människan, ge henne liv och få henne att bli just Guds avbild på jorden, få henne in i Kristus (Kristus i henne) så att hon kan fungera på bästa sätt med sina medmänniskor och med Gud. Så att hon kan utbreda Guds rike här på jorden och ta tillbaka det som gick förlorat när satan gjorde uppror i himlen och kastades ner till jorden, över vilken han nu är herre, och där han för närvarande utbreder sitt rike med den nya världsordningen.

Jesus Kristus och den helige ande (Guds ande) som Jesus lovade utgjuta över de troende när han vände tillbaka till Gud (Fadern) är länken mellan människan och Gud och skriften är Guds ord. Gud skapade inte människan till att vara HBQT. Och varför gjorde han inte det? Är det inte bra med sexuell mångfald eller har Gud något emot vissa människors sätt att visa kärlek? Någon kanske får för sig att jag som skriver denna text personligen har något emot individer med avvikande sexuell läggning. Så är inte fallet.

Alla människor behöver Gud och Kristus. Det är synden i världen och inte syndarna som skall bekämpas. Vi har ju själva varit syndare, och vissa av oss mycket värre än de som ännu inte funnit Gud, innan vi blev frälsta. Vi har fortfarande den syndiga naturen i oss som vi varje dag måste gå till korset med. Syndarna skall vi försöka föra fram till Gud precis som vi själva av någon blev hjälpta att hitta vägen till honom.

Vi vet alla som är vuxna och har relationer att det finns både uttalade och outtalade regler vi måste rätta oss efter om våra relationer skall kunna fungera tillfredställande. Gud vill att vår relation med honom och våra relationer med varandra skall vara bra för att inte säga perfekta. Han vet att det är då vi kan bli lyckliga, levande och han ställer inga omöjliga krav liknande de krav som människor gärna ställer på varandra i relationer.

Det enda kravet han ställer är att vi skall lyda honom. Oj, vad hemskt, tänker säkert en del då lydnad ofta förknippas med maktfullkomlighet och egenvinning. Men betänk att Gud inte kräver lydnad för att han vill ha makt över oss likt diktatorn som vill att vi skall lyda för att det gynnar honom och hans diktatur (världsliga intressen såsom ekonomi och mycket annat).

Han vill att vi skall lyda honom för att det gynnar oss. Det är skillnaden. Han vill oss det allra bästa och han är den enda som vet vad vi alla behöver tillsammans (samhälleligt och världsligt sett) och vad vi var och en behöver för oss själva (privat). Han gjorde inga misstag när han skapade människan och världen, allt mellan himmel och jord.

Ingen människa vet däremot vad samhället, världen eller den enskilda behöver helt och hållet. Inte ens de människor som står dig allra närmast och som känner dig vet exakt vad du behöver för att bli lycklig. De kan gissa sig till det men Gud vet. Vilken skillnad! Och vad mer är. Han har vetat det långt innan du föddes.

Gud är alltid trogen, rättvis, rättfärdig, sanningsenlig. Han är kärlek. Gränslös kärlek. Det är mer än vad man kan säga om någon människa. Inte ens den mest exemplariska bland oss kan komma i närheten av Guds egenskaper på egen hand. Därför behöver vi Kristus och att genom tron förvandlas till Kristi efterföljare och Guds barn som han vakar över och bryr sig om ända in till tidens slut.

När saker och ting blir fel, när vi kämpar med besvärligheter i våra liv och när vi känner ångest och pina så kan vi vända oss till honom i alla situationer. Han helar våra kroppar och våra själar, för oss in på rätt väg, leder oss, ger oss frid och låter oss alltid få tillgång till strömmar av levande vatten. Halleljuja, tack käre Jesus Kristus och tack gode Gud.

Därför kan vi med glatt hjärta vända ryggen åt satans kyrka som vill splittra, söndra och uppmuntra till förfall, avfall och villoläror genom att öppna upp för all slags synd. Synd i den betydelsen att inte lyssna på Gud (vår skapare) och att vända sig bort från honom.

Istället vänder vi oss direkt till Jesus Kristus och blir medlemmar i Guds stora världsomspännande församling där Kristus och inte prästen, pastorn, biskopen eller påven är huvudet och där skriften och inte traditioner och människomeningar är vår ledstjärna och vårt ljus som lyser för oss i denna tid.

Vi ser i dessa tider hur det blir värre och värre med att bry sig om GUD på DJUPET och att vilja LYDA hans ord och se till att man lever så som han vill. Därför denna artikel som faktiskt är från 2013. Sedan 2013 har det exploderat av många smällar i samhället och i världen.

Vi ser nu hur mycket  och mer är tillåtet än för två år sedan.

Jag är så glad att inte leva av världen,  men jag lever i den och ser varje dag hur allt eskalerar. Jag är glad och tacksam att vara ett Guds barn, där Jesus är huvudpunkten i mitt liv. Är han det i ditt liv? Skynda annars på och lär känna honom, han är det enda rena i denna djupt sjuka och sjunkna värld. 

NamnlösMaria

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.