ELIA /profeten

sunset.jpg 

Viktiga händelser i Elias liv:
Elia profeterar för kung Ahab om treårig torka.1 Kungaboken 17:1

Han gömmer sig vid bäcken Kerit, där korpar förser honom med mat.1 Kungaboken 17:2-7

När bäcken torkar ut, ger han sig av till Sarefat, där han stannar hos en änka och hennes son i tre år. Otroligt nog räcker deras lilla förråd av mjöl och olja under hungersnöden. När sonen blir sjuk och dör uppväcker Elia honom till liv igen. 1 Kungaboken 17:8-24

Efter de tre åren återvänder Elia till Kung Ahab och utmanar de falska Baalsprofeterna till tävling på berget Karmel. Herren visar att han ensam är Gud. Torkan upphör. 1 Kungaboken 18:20-46

Elia flyr för sitt liv för att undkomma Isebels, Ahabs drottnings, hämnd. 1 Kungaboken 19:1-4

På berget Sinai får han nytt mod av Gud, en ny syn och nya förhållningsorder. 1 Kungaboken 19:5-18

Elia utser Elisa till sin efterträdare.1 Kungaboken 19:16, 19-21

Ahab planerar mordet på Nabot för att kunna lägga beslag på hans vingård. Elia förkunnar Guds dom.

Ahasja, Ahabs efterträdare, blir sjuk. Elia profeterar om hans död. 2 Kungaboken 1

Elia tar med sig Elisa och ger sig ut på sin sista resa. På Jordans östra sida blir han upptagen till himlen i en vagn av eld och lämnar kvar Elisa, som skall fortsätta hans arbete som Guds profet. 2 Kungaboken 2:1-12

Läs dessa spännande och underbara böcker i bibeln.

Och här kan du läsa om:

http://www.expressen.se/debatt/1.1423210/hamas-anvander-barn-som-skoldar

2 thoughts on “ELIA /profeten

  1. Hej Kyllikki Tack för dina ord, ja vi har med bibelcitat med förklaringar för att vi ska förstå vad texten vill säga, det finns mycket oerhört intressant att förstå. Israel är Guds folk, och vi ska välsigna dem.

    Rättelse 2011: Detta om Israel o välsignelse är faktiskt en fråga som vi alla skall /borde studera närmare. Denna kommentar är gammal och nya saker börjar komma idagen gällande Israel.VAR någonstans i NT står det om att välsigna Israel? Kram f Maria

  2. Hej maria!
    NU äntligen förstår jag varför du och andra troende har Bibel citat i texterna!
    Detta väcker i alla fall min vilja att läsa just dessa kapitel i Bibeln.Jag längtar efter att börja läsa i Kungaböckerna.

    Det som pågår i Israel och Palestina är fruktansvärt!!!! :(((((

    Kram Kyllikki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.