Döm rätt. Läs bibeln. Fälla orättfärdiga domar.


skog 006

DÖM RÄTT!

  Döm inte, på det att ni inte må bli dömda; ty med den dom varmed ni dömer ska ni bli dömda, och med det mått som ni mäter med skall ock mätas åt er. Matt. 7:1-2.

  Jesus menar naturligtvis inte att vi helt ska avstå från att döma. Många gånger måste vi döma för att inte själva bli insnärjda i falska läror. Om vi har blivit indragna i en falsk lära så kan vi ta oss ur den och komma rätt genom att studera Guds ord i Bibeln, och göra en bedömning om vad som är rätt och fel, sanning och lögn.

  “Ta er till vara för falska profeter, som kommer till er i fårakläder, men invärtes är rovlystna vargar.” Matt. 7:15. Hur kan vi ta oss tillvara för falska profeter om vi inte får döma dem efter deras ord? Om vi inte jämför deras förkunnelse med Bibeln och dömer dem med hjälp av Guds ord, hur kan vi då veta att de är falska?

  Jesus befaller oss att döma. “Döm inte efter skenet, utan döm en rätt dom.” Joh. 7:24. “Varför låter ni inte ert eget inre döma om vad rätt är?” Luk. 12:57.

  Paulus skriver i 1 Kor. 6:2-3, “Vet ni då inte att de heliga ska döma världen? Men om nu ni ska sitta till doms över världen, är ni då inte goda nog att döma i helt ringa mål? Ni vet ju att vi ska döma änglar; hur mycket mer bör vi inte då kunna döma i timliga ting?” Jesus berömde Simon i Lukas 7:43 för att han dömde rätt.

  De som är mest ivriga att hänvisa till Matt. 7:1-2, och talar om att man inte ska döma, de är själva kvicka till att döma. De gör just detta som Jesus i detta bibelord säger att vi inte ska göra. De fäller orättfärdiga domar utan hänsyn till vad Guds ord säger. I stället för att ha Guds ord som grund för sin bedömning, så har de en falsk lära, och sina egna åsikter som utgångspunkt i sina domar. De försvarar obibliska kyrkotraditioner och falska läror, och fördömer sanningen.

  De har ingen undervisning om Guds församling och kan inte förklara någonting. Varför det? Därför att de har inte bett till Gud om någon sådan kunskap. De är “fullärda” och de “vet” hur det ska vara. De trivs så gott i kyrkornas andliga mörker så de känner ingen längtan efter att få veta något om Guds församling.

  De vill ha ett evangelium utan sälta. När de hittar ett “saltkorn” så slutar de att läsa, eller lyssna, och börjar “undervisa” och slänga fram frågor. Så var det med fariséerna, de trodde att de visste bättre än Jesus själv. I stället för att besvara deras frågor, så gav Jesus dem avvisande svar, eller gav dem en motfråga, eller framställde en liknelse. Det är ingen mening med att diskutera med sådana, för de är inte intresserade av att lära sig någonting.

  Vi måste döma mellan vad som är rätt och fel, sanning och lögn, vad som är Guds församling och vad som är falska kopior av Guds församling.

*

Hur många gånger har man hört att “man får inte döma”?  Jo, man  får döma det som är fel. Det kan du läsa om i bibeln, börja med bibelorden här i texten. Sanningen står verkligen  i Guds ord.  /http://www.algonet.se/~allan-sv/KARLEKEN.HTM#rätt

2 thoughts on “Döm rätt. Läs bibeln. Fälla orättfärdiga domar.

  1. Hej Nisse Välkommen hit!!! Ja jag förstår problemen innan och utantill. Jag har sett o hört mycket. Jag har sett Enroos in action. SÅ hemsk! han är farlig, o många av dem där ute som vill sko sig på andras olycka o sjukdom, t ex Livets Ord, och Arken m fl. Tala om synd.
    Är du med på FB? Det finns en grupp där som heter Kristna villoläror, jag är med där o försöker berätta en del.Det är verkligen falska profeter där ute! Usch.
    Du är välkommen hit fler ggr o tipsa gärna om sådant du vill ska skrivas om. Jag tar in det. Hälsn Maria JESUS LEVER

  2. Har äntligen hittat nån som ser problem med vissa profeter. Jag har upptäckt att vissa profeter är mer intresserade av “demonutdrivning” än att prata om Jesu kärlek och sen att de tjatar om att de ska ha pengar till sina ministrys och att vi är inte tillräckligt läskunniga att förstå vissa saker i Bibeln .
    Det finns en som som slagit sig samman med Enroos nu och 2 av tre inslag på FB så är det snack om att det behövs pengar..antar att du vet vem jag menar. Mvh

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.