Det finns bara en Gud /Ateisternas trosbekännelse LJ

 

 

Ateisternas trosbekännelse

Lennart Jareteg/Bibelfokus

Alla har vi våra trosbekännelser – mer eller mindre uttalade. Muslimerna har sin: “Det finns ingen gud utom Gud, och Muhammed är hans profet”. Judarna har sin som inledningsvis lyder: “Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en…”. Den kristna trosbekännelsen skulle vi kunna säga att den lyder så här: “Jesus är Herren!”. Denna kristna trosbekännelse tycker jag hakar i den judiska, så att man får fram hela sanningen som då kan sägas vara: “Herren är ensam Gud, Herren är en, Jesus är Herren!”. Denna bekännelse är evangelisk och bibliskt förankrad, och den går inte att förena med Islam eftersom Islam förnekar att Jesus är Herren och Guds Son.

Vad har då ateisterna för trosbekännelse? Ofta märker jag bland ateister att det trots allt finns en underton av anklagelser mot en eventuell Gud. Detta är så klart ledsamt, för den negativa inställningen kan säkerligen bero på en barndom med korrupt kristendom i hemmet, eller kanske på hur vi kristna bemöter tvivlare och kritiker. Det finns så klart även ateister som grundar sin form av tro på vetenskapliga argument, evolutionsteorin etc. Man skall observera att ateism också är “tro” som sysslar med metafysiska antaganden som inte går att bevisa. Det är nämligen lika vetenskapligt inkorrekt att säga att Gud finns som att säga att han inte finns.

Hur som helst, här är ett förslag på trosbekännelse för ateister som stämmer mycket med deras tankegångar:

“Det finns ingen Gud, och all ondska är hans fel!”  /Lennart J

_______________

Jag vill prisa Herren, för han finns. Vi har en stor och mäktig Gud!  /Maria

6 thoughts on “Det finns bara en Gud /Ateisternas trosbekännelse LJ

  1. JUST DET E coli bakterier, det är fruktansvärt.
    Och vad är det stora utbrottet av bakterier nu då som människor dör av?
    Detta borde vara naturligt förstånd att veta hur det fungerar eller inte fungerar och var riskerna finns! Men pengarna är väl viktigare än hälsa.
    Tror du det kommer fram om att det är GMO? Tror du att vi får svar på vad det är för ngt som sker med människor nu,,,som dör av..? vad?
    /Tröttsamt att det är så här. /Maria

  2. I filmen Food Inc (du skrev om för två veckor sedan!) framgår det att när kor äter genmodifierad majs (Monsanto!) bildas e coli bakterien i en av kons magar.

    När det görs gödsel, och gödslet fortfarande är infekterat, sprids bakterien vidare över allt man gödslar.

    Som vanligt kommer det säkert att hävdas i media att detta är ngn slags konspirationsteori, om det kommer fram att bakterien kommer från de majsätande korna! Haha!

  3. Vågar man gå ur skökan? Jag tror att enbart kyrkan är inte skökan utan det vi diskuterar här t ex.
    Jag hörde för två veckor sedan att vi inte skulle ha GMO i Sverige enligt politikerna- men då har de vänt kappan efter vinden här och satsar alltså på GMO
    HUR ska det gå? Sjukdomar i dess väg.
    Ja jag tror det finns bönder som vill annorlunda, men titta på landet USA, där blir bönderna tvingade till vissa saker. Skall det bli likadant här.? Bakterierna i Tyskland? Var det GMO? VAD var det? Ett utspel av ngt slag som vi inte får veta? VAD Vet Vi?
    Det är självklart upprörande, det som sker..
    /Maria

  4. Bioteknik (labbväxter och labbdjur) är “naturlig växtförädling”, sägs det.

    På vilket sätt är aluminiumresistenta grödor naturlig växtförädling? Ska man odla ris i öknen? Ska kor äta genmodifierat majs och sprida e coli-bakterier mm över världen, när de kan äta gräs? (Då blir de inte lika tjocka)

    Hörde du att Sverige ska släppa igenom produktion av Gmo-majs, raps, socker, potatis mm?

    Ingen vill äta Gmo som sett tre minuter på dokumentärfilm.

    Politikerna kan inte säga nej.

    Frågan är hur vi ska undvika hälsoeffekterna? Det måste ju finnas bönder i Sverige som inte köper monstret Monsanto?

    “Gå ur henne (skökan Babylon) så du inte får del av hennes plågor.”

  5. Det är en hemsk tid som är nu, för inget är naturligt, det naturliga ratas, det naturliga blir uppblandat med sådant som är farligt o osunt.
    Om vi ser på maten så kan vi bli ganska äcklade av vissa saker som vi ser är onaturligt, GMO t ex. Och vad sker? Vi klagar inte, vi protesterar inte över något, vi tar emot och människor blir sjuka.
    Ja det finns så många sätt på vilket inte saker fungerar som de borde. Det är ledsamt att se detta förfarande. Det kommer väl knappast att bli bättre…
    Ateisterna, stackars dem, de är grundlurade, måtte de vakna och ta till sig att GUD finns och vill nå dem.
    /Maria

  6. (Ateismens värderingar)

    Ateisterna tror på en värdefri vetenskap. Men utan värderingar skulle ingen öppna plånboken för att stödja forskningen!

    Den forskning som stöds är alltså inte värderingsfri. Man betalar inte i allmänhet för något som inte kan komma till användning!

    Darwinisterna tror på det naturliga urvalet.
    “Den starkare överlever.” Så har de “lägre människoraserna” raderats ut i historien med överlägsen teknik (vapen mm).

    Det naturliga urvalet (natural selection) har i vår tid ersatts av det onaturliga urvalet – dvs genetisk manipulation med gen-kanoner i labben mm.

    Vart någonstans i livskoden det står att det onaturliga urvalet skulle konkurrera ut det naturliga, förstår inte jag. Kanske Darwinisterna kan förklara på vilket sätt onaturliga laboratorieorganismer ska segra över naturliga organismer i naturen?

    Idag översvämmas världen av onaturliga organismer och onaturlig mat. Allt är i sin ordning!

    Fisk och spindel i bra kombinationer. Gift och majskorn i jordbruket i bra blandningar! Haha! Vad ska man säga?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.