Den som vill rädda sitt liv ska mista det… Luk 9:24-25

 

22 juni kallt 008 foto Maria

 

Varför kan livet vara mycket meningsfullt eller varför kan det kännas totalt meningslöst?

Lukas 9:24 Den som vill rädda sitt liv ska mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han ska rädda det.25 För vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men mister sig själv eller går förlorad?

Om livet är det käraste du har så gör du allt du kan för att skydda det. Du kommer inte att göra något som kan innebära fara för din säkerhet, hälsa eller bekvämlighet. Å andra sidan, om det viktigaste för dig är att följa Jesus, kommer du kanske att hamna i en del verkligt farliga, ohälsosamma och obekväma lägen.

Du kommer kanske att riskera livet, men du är inte rädd, för du vet att Jesus kommer att uppväcka dig till evigt liv. Den som bara är angelägen om att bevara livet har ingen sådan försäkran bakom ryggen.

Hans jordiska liv kanske blir längre, men troligen kommer han att uppleva det både trist och meningslöst.

 

NamnlösMaria

 

 

2 thoughts on “Den som vill rädda sitt liv ska mista det… Luk 9:24-25

  1. Ja sent ska ju syndaren vakna…….Tack för dina ord Henke. Man vet inte mycket då man är ofrälst- och det är ingen ursäkt men en förklaring. Att vara en ateist- att inte tro, det är jobbigt det.För man är fast i sitt synsätt som är som inmurat.Det är en jakt i dag på alla saker man bara måste ha och det riktiga sanna livet syns inte.
    Livet som frälst är det bästa livet, men kan vara väldigt väldigt tufft- men Gud hjälper i allt, så står det i hans ord och det stämmer.
    När en troende dör/somnar så vet den att den kommer till rätt ställe, Jesus väntar.
    Jag är verkligen tacksam att jag fick min tro, min frälsning/räddad/. Jag förstod inte först hur allvarligt och hur räddad jag var, det tog tid, jag fick leta mig fram och kom i hamn.
    Ja hjärntvätt kan man nämna i sammanhanget- världen är inget bra ställe- och nu är det ju ännu värre, där ekumeniken råder och ännu fler förnuftiga människor nu sysslar med saker de inte borde och tror att de gör rätt och inte vill lyssna på vad en troende förklarar o berättar.
    Men…vi gör vad vi kan och är tillsagda att göra, en order från Jesus är att sprida evangelium, och det gör vi.
    Gud välsigne dig och jag håller med dig o dina ord om den skam man kände för att man inte förstod! Nu är han ju allt.Gud.
    /Hälsn Maria

  2. Så sant….man har ju undersökt vad folk verkligen ångrar på sin dödsbädd; och allt som man värdesatte i sitt hektiska liv – pengar, karriär, att grannar och omgivning beundrar vad man uppnått ekonomiskt….det var som hö. ALLA ångrade att man inte gett tillräckligt med energi till det goda i livet som familjen och vänner och riktiga intressen i livet, och inte bara ytlighet och trams…

    Vi kan ju bara vara tacksamma för att vi fått möta Jesus, tänk att man varit ateist en gång; om man skulle dö nu i det tillståndet skulle man ju vara förtvivlad! HUR kunde man leva utan att tro stenhårt på Gud förut, jag fattar det verkligen inte! Man var hjärntvättad av alla ‘förnuftiga’ människor som avsatt Gud. Det var det första som hände mig; jag grät av skam för att jag inte fattat att Gud existerade. Så det var ett uppvaknande som hette duga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.