Bibelord. /Petrus brev. Utvald, ja. Trygg

Den troende är utvald sedan jordens början, av Gud, att bli just en troende. Det är mäktigt att veta det. Ska vi fortsätta i Petrus brev och se vad han skriver: *Från Petrus. Utsänd av Jesus Kristus./Kära vänner, Gud Fader utvalde er för länge sedan och visste att ni skulle bli hans barn. Och den helige Ande har varit verksam i er så att ni lyder Jesus Kristus, som har renat er med sitt blod. Jag ber att Gud skall ge er all den nåd och frid som ni behöver.* /1 Petr 1:—Petrus brev är ett brev med uppmuntran och styrka till alla troende, då som nu. Under kejsar Neros tid var det en mycket stor förföljelse. Alla kristna kunde räkna med att bli missförstådda, många blev illa behandlade, till och med dödade.

De flesta romare på den tiden trodde att den kristna tron var en judisk sekt. Judendomen var accepterad enligt lagen, och då blev kristendomen det också, men bara så länge de troende höll sig inom imperiets lagar. Alla kunde räkna med att bli straffade av de lokala myndigheterna om de vägrade tillbe kejsaren som Gud, vägrade tjänst i armén eller blev inblandade i oroligheter, som till exempel i Efesos (se Apg 19::23)

I Apg  finns det åtskilliga  exempel på hur judarna tog till våld mot de kristna, drev dem ut ur staden eller försökte få myndigheterna att reagera…….läs också om Paulus…

I allt detta finns Gud, en mäktig och älskande Gud. En räddande Gud, en underbar Gud. Som sagt, du som är troende på honom, kan aldrig komma på skam. Han är din räddning, ditt skydd.

*****

Åh, vad livet är BRA!  Glädje:

Åh vad livet är bra! Åh vad jag älskar att leva! Åh vad varje dag är spännande! Och, Åh vad jag väntar på nästa dag!  Ibland kan man tycka att livet är pest, men Jesus är ju ändå bäst. Ibland kan man känna sig trött och sliten!  och ganska liten.. När stunder kommer som får mig att lipa, då går jag till Jesus och får min tröst. Då blir det bra och jag sjunger: Åh vad livet är bra! Å vad jag älskar att leva! Halleluja, allt är ok! /Maria

Dessa ord kan lätt missförstås, för i texten låter det som om jag inte har ett enda bekymmer, men se, det råkar jag ha, masssor av dem. MEN Jesus är ju med mig! han lämnar aldrig mig, därför är jag ju trygg, vad som än händer. Gud känner till allt och vet hur det ska lösas.

8 thoughts on “Bibelord. /Petrus brev. Utvald, ja. Trygg

  1. Hej Det är många som undviker Paulus, men t ex så var det en av de alla som jag lärde mig tycka om för så längesedan… jag är glad att du fortsätter att läsa och få en klar bild av hur det var och VEM han var, denne man som hade ett sådant märkligt liv, I JESU FOTSPÅR. Mer mer ropar mitt hjärta, utav bibeln och under och mirakel.
    /Maria

  2. Jag har undvikit Paulus ända till nu. Han kan vara väldigt krävande och kärv i tonen, har jag tyckt.

    Men om man läser Apostlagärningarna först klarnar bilden, tycker jag, nu!

  3. Hej jag gillar Paulus, han har lärt mig mycket- läs: han förklarar Jesu ord.
    Paulus är mycket klar över vad han säger o skriver, liksom Jesus inte alla gånger är mild utan väldigt rakt på sak.
    /Maria

  4. Ja texten var väl ganska bra (på tal om det).

    Paulus diggar jag inte, eller så kanske det bara är så att jag inte förstår honom.

    Jämför Paulus ord med Jesus ord. Jag kan nog inte säga att Paulus ord är lika träffsäkra. (eller heter det Pauli ord? grammatiken).

  5. Hej Janne roligt att du gilalr texten..det gör jag med, jag tycker mycket om Paulus, han är en stark förebild. Och på det mäktiga sätt som han blev frälst och engudsman så är det inte konstigt att han blev så stor på den tiden. Han säger också att han vill löpa sitt lopp—och den inställningen skall vi ha!
    Han var en mycket kunnig man och från att jaga kristna- så blev han själv en, precis som vi, men han hade verkligen styrka och tro, och det är så vi ska leva.

    Det finns mer om honm här under kategorien Aposteln Paulus.
    Gud är så underbart god, och tänk att vi får vandra med honm precis som de första kristna, det är därför som det inte stämmer med denna ekumeniken och allehanda galenskaper idag, så var det inte meningen!
    Tillbaka till den apostoliska tiden!!!!
    /Maria

  6. Härlig text!

    Jag läser Apostlagärningarna nu, och det fram går så tydligt att Gud inte kastar oss ut i tomma intet när vi får tron.

    Jag visste inte att Paulus var uppväxt i grekisk kultur (idag Turkiet) och att han kunde grekiska, hebreiska (som lärd jude/farisé) och arameiska.

    Han var också Romersk medborgare.

    I en predikan citerar Paulus grekiska dikter för att
    förklara att alla folk söker Gud (Bibelns Gud som lagt sitt ord och längtan efter Honom i våra hjärta från början!))

    Paulus gick till de judiska församlingarna i Grekland och predikade Jesus. Han visste vad han gjorde och mötte mycket motstånd, fast han var en kunnig man på många sätt, och församlingarna växte trots maktmotståndet.

    Det vore en viss skillnad om Gud sänt en man som var okunnig i språk och kultur, om än med samma starka personlighet som Paulus!

    Rätta mig om jag har fel!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.