Bibeln /Jesus, tusenårsriket, en ny himmel och en ny jord..

 

Det nya Jerusalem är platsen där Gud bor mitt ibland sitt folk. Istället för att vi ska gå upp till Gud, kommer han ner till oss för att vara med oss, leva med oss, precis som när han en gång blev människa i Jesus (Joh 1:14) Överallt där Gud råder är det frid, tryggeht och kärlek.

Liksom Gud avslutade skapelsen ( 1 Mos 2:1-3) och Jesus återlösningen (John 19:30) kommer Fadern, Sonen och Anden tillsammans att fullborda sin frälsningsplan genom att inbjuda de friköpta till en nyfödd värld.

Ja dessa rader har jag tagit med förr men de tål ju att sägas igen, för jag tror att vi missar mycket i bibeltexten/erna, av olika orsaker. Varför skall JESUS komma tillbaka ner till jorden då jorden inte längre finns? Varför skall Jesus komma och regera på jorden? han skall ju hämta oss på skyarna och då finns det en NY himmel och en NY jord. Den gamla jorden och den /de gamla himlarna och havet ska ju vara borta vid tidens slut. /Det är inte konstigt om det kan bli splittring i lägren.

Det finns så mycket i texterna som man förmodligen förbiser, inte ser, eller inte förstår. Jag är själv ingen teolog, så jag kanske ska vara tyst kanske man säger,  men säger att det gäller nog att läsa mycket noga, det säger ju Gud att vi ska.  …för att få reda på sanningen.
Eftersom det verkar finnas flera olika vinklingar på just Jesus och tusenårsriket så tror jag att det finns flera vinklingar på detta  i denna texten också, därför bör vi studera mycket noga vad Gud säger.

/Maria

7 thoughts on “Bibeln /Jesus, tusenårsriket, en ny himmel och en ny jord..

  1. Ja tänk om man skulle ge folket rätt evangelium!
    Eller göra så som man själv vill, utdela frälsning.
    Jag kan inte ställa mig under/bakom en sådan “auktoritet”, som kristen, då sviker jag ju Jesus, och det tänker jag ej göra.
    Du har helt rätt i det du skriver här!
    Bara Jesus…
    /Maria

  2. “…Det är mycket som är märkligt att man utbildar folk till präster, men de får inte säga vad de vill- det är styrt- men inte från Gud.”

    Är det inte ett av bokens första trick?

    Varför ödsla tid på att kämpa mot en rörelse, när man kan ta över den, och styra den i den riktning man istället vill?

    Läste man evangeliet som det står på många platser i Bibeln, blev det nog tyst i bänkarna och det krävdes att prästen slätade över de bullriga och kravfulla verserna.

    Sedan RKK utvecklades ur själva Romarriket (det är ett faktum att gamla romare gick rakt in i kyrkan som ledare!), har evangeliet fått en helt annan betydelse än Bibelns.

    Det är RKK/kyrkan som utdelar frälsning! Frälsning är en (kyrko-) process i RKK:s läror. Inte den upplevelse av Den Helige Andes frälsning och nåd, som Bibeln berättar om.

    Vill du veta vad Gud anser om en sak? Fråga Rom först!

    Hur kan man ställa sig bakom en sådan “gudomlig auktoritet” som kristen?

    Det finns en Gud. Varför inte fråga honom?

    Det finns en medlare mellan Gud och människor, det är Jesus Kristus!

  3. Det är märkligt att det finns präster som skall förkunna evangelium men kallar Gud för MODER GUD. Det är märkligt att man syslar med yoga/new age i kyrkan
    Det är märkligt när man är präst att man inte ens är frälst! men förkunna Guds ord, det vill man.
    Det är märkligt att det är politikerna som styr “kyrkan” idag, nej förresten så har det väl alltid varit.
    Det är mycket som är märkligt att man utbildar folk till präster men de får inte säga vad de vill- det är styrt- men inte från Gud.
    /Kram f Maria

  4. Hej Marie När Jesus kommer kommer han på skyarna för att hämta de sina, han kommer inte för att regera på jorden.
    /KRAM f Maria

  5. Hej Marie! Jag vet inte om du sett denna text som är på “framsidan, förstasidan” på min sida, denna texten säger att det finns tre (3) sätt att se detta på. Det finns något som heter Darbyism m m och som fått människor att tro på uppryckandet innan vedermödan m m. KYRKAN säger väldigt mycket och jag tror inte att de har rätt. De vill söva folk. Läs dessa tre antaganden här nedan: /Det tolkas olika för att det finns sanningar i bibeln som man vill gömma, och dessa borde komma ut bland de kristna o andra, folk är vilseledda, och vad står det om villfarelse? Likadant är det med mycket anna,t t ex judarna o Israel. Men förr eller senare får vi all sanning, häng gärna kvar o läs här, det kommer sanning hela tiden, och bibeln kan man läsa dygnet runt.

    ****Det finns tre huvudlinjer band uppfattningarna om hur och när detta ”tusenårsrike” ska inträffa. (20:2-4):

    1. En faktisk period med tusen år av fred som åstadkoms genom församlingen.Vid slutet av de tusen åren kommer Satan att släppas lös, men Kristus återkommer till jorden och besegrar honom för att sedan regera i evighet. Kristi återkomst inträffar alltså först efter tusenårsriket.

    2. En faktisk period av tusen år, där tusenårsriket börjar med att Jesus återkommer och regerar på jorden innan Satan släpps lös igen före sin undergång.

    3. Ett symboliskt uttryck för perioden mellan Kristi himmelsfärd och hans återkomst, då Jesus regerar i de troendes hjärtan och i församlingen- alltså detsamma som ”församlingens tidsålder”. Tusenårsriket avslutas med Kristi återkomst.

    Dessa olika tolkningar rörande tusenårsriket behöver inte skapa splittring eftersom de alla erkänner det grundläggande för den kristna tron, nämligen att Kristus skall komma tillbaka, besegra Satan och regera i evighet. När och hur tusenårsriket än inträffar så kommer Jesus att förena alla troende. Vi ska inte tillåta dessa olika synpunkter att splittra oss.***Källa: Fann detta i Handbok för livet. … Läser 1917

    ______________

    Splittring kan man väl kalla det som sker på olika fronter nu då det gäller Guds ord och de olika tolkningar av Gudsordet som man har. Man kan ju undra varför det finns så många olika uppfattningar både om Jesu återkomst och om tusenårsriket. Kan det vara så att man faktiskt inte förstår Guds Ord? och kan det vara så att det ligger andra saker bakom, som t ex felaktig undervisning sedan lång lång tid? Detta funderar jag över…och återkommer om det…. Man får be ständigt att Gud visar sanningen- även om den gör ont. Läs gärna om 666- Antikrist också…/Maria Gud välsigne dig! Kraam

  6. Kyrkorna predikar olika om hur Jesus ska komma tillbaka,jag har trott att det är just det vi väntar på i dessa tider,men så tolkar ni det på annat vis.Att det skulle bli först efter 1000-års riket,som Jesus kommer tillbaka!Kan detta vara möjligt???
    Vill höra hur det egentligen är o varför det tolkas så olika!!!
    Gud välsigne dig,Maria!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.