Att se på Jesus. Välj livet./Lovsångens betydelse

 

*

Lovsångens betydelse
Pris ske Gud och Lammet i himlen så Satan bävar! För det gör han. När vi prisa Herren så är detta en maktfaktor i andevärlden som djävulen har respekt för. Av barns och spenabarns mun har Gud upprättat en makt till att nedslå fienden. Psalm 8:3.

När Jesus red in i Jerusalem så tålde inte fariséerna att Jesu lärjungar prisade Gud. Luk. 19:37-40. Men Jesus sa till dem: “Om dessa tiger, ska stenarna ropa.” Kan stenarna verkligen ropa? Ja, det var just vad som skedde år 70 när Jerusalem förstördes.

När fiendens härar började omringa staden, då kom lärjungarna ihåg vad Jesus hade sagt. “Men när ni får se Jerusalem omringas av krigshärar, då ska ni veta att dess ödeläggelse är nära. Då må de som är i Judéen fly bort till bergen, och de som är inne i staden må draga ut därifrån, och de som är ute på landsbygden må inte gå dit in.” Luk. 21:20-21.

När de kristna hade flytt från staden, då fanns det inte några kvar i Jerusalem som prisade Gud. Då hade lovsången tystnat i Jerusalem. Då var det stenarnas tur att ropa. Då var det ruinernas och grushögarnas tur att ropa, och vittna om för kommande tider hur det går för ett folk som förkastar Kristus. För en stad där man förföljer Guds församling och där man gör vad man kan för att tysta ned lovsången och göra slut på bönemöten.

Detta kommer snart att upprepas. Men denna gång kommer hela jorden att drabbas av Guds dom. Den mest fredsbevarande faktorn i världen idag, är att det finns människor som prisa Herren. När de har flyttat hem, då blir det katastrof! När lovsången har tystnat på jorden, då är ödeläggelsen nära. Då går den ogudaktiga världen mot sin undergång.

För den som tror på Jesus är döden en besegrad fiende. “Du död, var är din seger? Du död, var är din udd? Dödens udd är synden, och syndens makt kommer av lagen. Men Gud vare tack, som giver oss segern genom vår Herre Jesus Kristus!” 1 Kor. 15:55-57.

Men för den ogudaktiga världen som inte vill ha med Jesus att göra, är döden en obesegrad och oövervinnelig fiende.

Världens nationer har kastat bort miljarder på militära rustningar för att skydda sig mot fientliga angrepp och kunna överleva.

Men det kommer att bli deras död och undergång. Gud kunde mycket väl ha undanröjt faran för kärnvapenkrig och låtit det bli fred på jorden. Men världen vill inte veta av honom. Man har lämnat Gud och hans makt helt ur räkningen och litar bara på sig själva och sina vapen.

Men åt alla dem som tar emot Jesus och tror på honom, ger han makt att bli Guds barn. Joh. 1:10-13. De har övergått från döden till livet. Joh. 5:24. Den som tror på Jesus, han skall leva om han än dör. Joh. 11:25.

Det är endast JESUS som har denna makt att ge evigt liv. Förutom Herren finnes ingen frälsare. Jesaja 43:11. Den som har Sonen, han har livet; den som inte har Guds Son, han har inte livet. 1 Joh. 5:10-13.

http://www.algonet.se/~allan-sv/SIDA9.HTM#Lovsångens

/Maria

2 thoughts on “Att se på Jesus. Välj livet./Lovsångens betydelse

  1. Hej jag är också en av dem som anser att Jesus profeterade om det som skedde på hans tid, innan han dog och uppstod. Ja det kan bli mycket ibalnd då man tycker att det är både rätt och fel i den tid man lever i eller ang alla profetior. Men Gud sade att vi skulle vara vakna och vaka och be och vara FÖRBEREDDA på att Jesus skall komma tillbaka, det är huvudsaken.

    Men i mitt fall, som skriver, så betyder det: Ja jag är vaken, ja jag ber och vakar, MEN alla dem som jag vet finns därute, som inte tror, vad skall jag säga dem? Att allt är lugnt? Att allt är bra? Att Jesus inte finns och att det är krångligt att tro? Jag kan inte ljuga, därför fortsätter jag skriva och berätta om Jesus och TRO. Det är det viktigaste att få reda på och leva i för en människa. Ja tidens slut är nära och Jesus kommer nog snart, om nu bara alla kristna kunde se att de måste ut ur sina sammanhang och inrätta sina liv efter Jesus.
    /Maria

  2. Klara ord som tydliggör flera av Jesu profetior. När Jerusalem tempel förstördes lämnade många staden och den “kristna tiden” började.

    I dag tolkar många kristna orden om att “Jerusalem ska omringas av härar (nationer),” som om de gäller dagspolitik.

    Det verkar mer logiskt att Jesus här profeterar för de människor han talar med, än att han talar om händelser 2000 år senare. Klart är att allmän tolkningen av profetior i GT och NT också kan gälla “alla tider.” Det är ju Guds eviga ord. Ibland när man försöker förstå orden ur “evighetens synvinkel,” blir det väldigt snurrigt. Därför måste Den Helige Ande upplysa oss om vad det står och, hur det ska tolkas. Detta är en verklig gåva från Gud!

    Jerusalem ska trampas av hedningar till Jesu återkomst.
    Tidens slut kommer efter evangeliet har predikats för alla folk. Det är ganska snart det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.