Att förstå Jobs../Gud- den Högste som lever i evighet

 

Job 12:24
*De ledande på jorden berövar han förståndet, han låter dem irra i väglösa ödemarker.*

Bibelorden berättar för oss om Job som slår fast att utan Gud har ingen människa någon verklig visdom. Ingen undersökning eller forskning kan ersätta vad Gud står för.

Vetenskapliga upptäckter och medicinska framsteg kan aldrig ta honom med överraskning. I vårt sökande efter ledning inför beslut och i viktiga frågor måste vi inse att visdom överstiger allt världen har att erbjuda. Låt inte rådgivare, även om de är goda, stå i vägen för din längtan att lära känna Gud bättre.

Jobs bok skrevs 2000-1800 f Kr och vi kan ju se att det är likadant idag i detta upplysta/upplösta/ samhälle som vi kan kalla världen… har vi sådana som regerar men inte klarar av att hjälpa människorna, men man skor sig själva. Jobs bok är verkligen en skatt att läsa och lära av.

Parallellställen: Dan 4:28 Medan ordet ännu var i kungens mun kom en röst från himlen: “Till dig, kung Nebukadnessar, skall det sägas: Ditt rike har tagits ifrån dig. 29 Du skall stötas ut från människorna och tvingas bo bland markens djur och äta gräs som en oxe. Så skall sju tider gå fram över dig, till dess att du har insett att den Högste råder över människors riken och ger dem åt vem han vill.”
30 I samma ögonblick gick det ordet i uppfyllelse på Nebukadnessar. Han stöttes ut från människorna och måste äta gräs som en oxe. Himlens dagg fuktade hans kropp till dess att hans hår växte och blev som örnfjädrar och till dess att hans naglar blev som fågelklor.
31 Men när den tiden hade gått lyfte jag, Nebukadnessar, upp mina ögon till himlen och fick tillbaka mitt förstånd. Då lovade jag den Högste, jag prisade och ärade honom som lever i evighet.
Hans välde är ett evigt välde, hans rike varar från släkte till släkte.

*

Job säger också att han vet att Gud lever, en trosviss bekännelse:

19:25 Men jag vet att min återlösare lever,
och som den siste skall han träda fram över stoftet.
26 När sedan denna min sargade hud är borta,
skall jag i mitt kött skåda Gud.
27 Jag själv skall få skåda honom, med egna ögon skall jag se honom,
inte med någon annans. Därefter trånar jag i mitt innersta.

/Maria

2 thoughts on “Att förstå Jobs../Gud- den Högste som lever i evighet

  1. Hej Stefan. Job´s bok är så fantastisk och den hjälper oss idag att se på de problem vi har och försöka att leva så som Herren vill. Jag har läst Job så många gånger och mitt liv liknar verkligen det han levde. Jobs bok har lärt mig en hel del.Jag har drabbats så oerhört och det har varit hemska år må du tro, men jag förstår precis som Job att Herren fostrar. Jobs vänner kunde inte förstå varför han drabbades så. han var ju troende. Jamen det är ju de som drabbas, för att kunna lära känna Herren helt och fullt, att bli Kristuslika.
    Jag vet att Gud sänder problem och han hjälper oss och han vill att vi ska förstå att HAN, GUD, är lösningen på det vi kämpar med. Det finns INGEN annan än Gud som kan ge oss hjälp och sända mirakel eller vad vi nu behöver. Jag har sett det så många gånger i mitt eget liv. Jag har fått hjälp där ingen hjälp finns- jo Herren gjorde det.
    Högmod. Jo det kan vi sannerligen drabbas utav och det var också Job som fick gå till Gud och be om förlåtelse för att han satte sig upp mot Gud!

    Hur det än är så är vi frälsta och måste rätta oss efter Herren, Job gjorde ju det men man kan ställas inför så svåra problem att man vill dö, så har jag själv upplevt vissa saker!
    Jag dog inte men jag fick lugn.
    GUD finns ALLTID KVAR, det har jag lärt mig och det lärde Job också.
    Han är allt vi behöver, men vi vill ha allt annat också??? Mat o kläder säger Paulus räcker, men kanske nånstans att sova också……….
    Prövning och lidande leder till en djupare och starkare relation med Gud. Uthärda..
    Hälsn Maria

  2. Vad tror och tycker du om den stridsfråga som Job ställdes inför i början av hans bibelbok. Inledningen tar ju upp ett ämne som gör att boken fyller en viktig del i bibelns kanon. Vad är lärdomen för oss idag?
    Mvh.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.