Att förstå Jobs bok/Kunskap.Verkliga syftet med livet

 

Problem?  Hur lösa dem? Job och Jobs bok är full av sådan kunskap vi borde ta till oss.  Job hade varit noga med att tillbe Gud och inte något materiellt. Nu hade han drabbats av katastrofen. Han upplevde den som ett hån  mot den hängivenhet han visat Gud, och han klagade över att olyckan hade drabbat honom trots hans rättfärdighet. Kände han som människor kan känna idag, att det var  kränkande?

De principer han levt efter visade sig värdelösa och han började förlora fattningen. Men varken sorg eller motgångar, vare sig de tillfälliga eller mer bestående, kan omintetgöra det verkliga syftet med livet.

Vi lever inte för att uppleva lycka eller personlig framgång utan för att TJÄNA och ÄRA Gud. Leva i ödmjukhet.

Det är inte våra känslor som avgör livets värde, utan den verklighet som ingen kan ifrågasätta, nämligen Guds kärlek till människor.

Men tro inte att Gud kommer att  bespara dig allt lidande bara för att han älskar dig. Guds kärlek kan inte bedömas efter graden av vårt lidande. Inget kan skilja oss från Guds kärlek (Rom 8:38-39)

8 thoughts on “Att förstå Jobs bok/Kunskap.Verkliga syftet med livet

  1. Hej David, välkommen hit
    Ja visst ska vi sätta Gud först! Det vill han ju , och Jobs bok är strålande underbar! Den säger mig att vad än Job gjorde så älskade han Gud, genom allt så älskade han Gud, trots vänner som inte förstod och plågor som var över,mäktiga så var Gud där mitt i allt! Det är tro!
    Jag anser ju att den personliga friheten FINNS I JESUS. När man kommer till tro blir man FRI. Hänger du med hur jag tänker? Jag har skrivit mycket om friheten i Jesus.
    När man blir frälst blir man fri, för då inser man sanningar som inte andra förstår. När man blir frälst blir man fri att umgås o älska Gud och vilja likna Jesus. Det är fantastiskt.
    Samhället på den tiden var inte ok, likaså är det inte ok nu. Job förlorade allt men stod kvar i tro, och till slut ordnade det sig för Gud är full av nåd.
    Det är min övertygelse av Jobs bok.

    Kristna ledare och dessa s k coacher borde läsa bibeln bättre och fördjupa sig i sin tro innan de går ut med ibland mycket felaktiga råd.
    Välkommen tillbaka hit. /Hälsn Maria

  2. Jag ser jobs bok som en slags kritik mot vårt samhälle där vi tror att tänkandet och rationaliteten skall rädda oss från meningslöshet och missmod. Det är ju så att coacher och kristna ledare mer och mer använder olika teorier för att ge råd och stöd. Kanske menar Gud i texten att det i princip inte spelar någon roll vad du gör bara du sätter Gud först? Det du vinner genom ett sådant synsätt är trygghet men det du förlorar är personlig frihet.

    Har jag fel?

  3. Hej! ja det är verkligen många som behöver Jesus, för att räddas och komma in i vila, få slut på högmod och egen vilja och sturskhet
    Jag tycker att Lennart uttryckte det så bra i sin kommentar! Med vårt förstånd motsätter vi oss Herrens önskningar och vilja, för vi fattar inte vad Gud vill, eller kan ha svårt att se hur väl han vill, det verkar så otroligt det han vill göra med oss och för oss. Men han är ju vår Far, så han vet bäst.
    Ja man blir lurad i kristenheten- verkligen- Det är bra att veta om det och kolla in lurendrejerierna- men då krävs det att man har bibelkunskap och har omvänt sig. annars tror jag man faller.
    Gud öppnar våra ögon och varnar oss för dåligheter och hot, och vad gör vi? vi ska lyda och göra hans vilja, då blir det bra.
    Gud vet bäst!
    Förståndet, tänkandet, otron, går inte ihop med tro.
    /Maria

  4. @ Lennart “Krossa mitt förstånd som är en fiende till min tro.”

    Om du menar “intellektuellt högmod” verkar det klart. Vem odlar inte det någonstans?

    “Krångla inte till det”

    Folk brukar säga till mig att jag “inte ska krångla till det.”

    Varför bry sig om “saker i perferin” som RKK, Israelfrågorna, sista tiden?

    Om vi blir lurade i dagens kristenhet (hur många villor finns det?) kan det kanske vara bra att hålla lite koll på alla lurendrejerier?

    Ja, det har vi ju gjort de sista 2-3 åren!

    Gud vet och varnar oss. Kanske vi behöver komma i vilan?
    Ett stressat träd försöker överleva och väntar frukt.

    Vad många det är som behöver Jesus! Och inte vet just det!

    🙂

  5. Hej Lennart Tack för din kommentar- jag tror att detta är ett tilltal från Gud till mig just ikväll./natt.
    Jag håller med dig om att det nog är så med Gud att han vill vara HERRE, och vårt förstånd i den saken hänger inte med, jag tror/VET att han måste krossa mycket av vårt eget för att få oss med på det han planerat!
    Ja förståndet är en fiende , Gud sade för ett tag sedan då jag “ifrågasatte” hans ord.. “Tro.Endast Tro.” Ja, jag tror och älskar honom.
    Vi har haft svåra prövningar i många år och vi väntar ihärdigt på bönesvar och….
    Gud välsigne!
    /Maria

  6. Hej!

    Job är en av mina favorit-böcker i Bibeln.
    Killen som dyker upp i kap.32,Elihu, är spännande. Hmm, undrar om det inte är Jesus kanske?
    Nu vet jag inte om det är så här för Er ang. prövningar, men jag är övertygad att i mitt eget liv så är prövningarna till för att krossa mitt förstånd. Mitt förstånd är en fiende till min tro. Därför vill Gud tillintetgöra mitt förstånd.
    Jag tror det var likadant för Job.

    mvh L.S

  7. Hej, minns inte vem det kan ha varit- men sant är att Gud sänder oss prövningar för att se om vi står fast i TRO! Ja öknen är mycket jobbig, men man kommer ur den till sist- man lär sig att lita på Gud och ha en orubblig tro. Sådant är en troendes liv. Mycket öken beroende på hur trofast man vill vara.
    Han låter oss prövas av mer än en orsak- och det är nödvändigt annars kan vi inte vara användbara till olika saker…..m m
    /Maria

  8. Var det inte en (svensk) evangelist du hade med på sidan som sa att Jobs lidanden kom av att hans tro inte var stark nog?

    Gud låter oss gå genom öknen emellanåt, och där är det färre distraktioner och mindre pengar också.

    Kan man säga att Gud testar oss/vår tro? Att Han låter den prövas i lidanden, så att den ska bli starkare?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.