Att FÅ lov att lyda och förstå varför. Bibelord om lydnad

 

Foto Maria

Foto Maria

Man går igenom många olika stadier då man har en tro på Gud. Att t ex verkligen vilja lyda Gud i allt, det är arbetsamt att kämpa sig fram till det beslutet. När man väl förstått vad det innebär (det kallas också för gudsfruktan= respekt) då vet man att man har kommit så pass långt att man begriper hur viktigt det är och att det är lydnaden som tar över i allt det man ska göra och säga och vara.

Verkar det svårt? Ja kanske det, men vet du, det är ju det som är friheten i Kristus. Att FÅ lyda är så skönt, det är som en vacker tavla där Herren målat upp de regler och ansvar vi ska ha. Den är vacker för att vi vill lyda i glädje och tacksamhet! Och han lägger längtan och kärlek i våra inre och vi tycker att det känns så bra att få vara hans barn och lärjungar. Det är skönt att få lära sig dag för dag vad det är som HAN vill ha av mig!

*
Nedan finner du några av bibelorden som berättar om LYDNAD!

1 Petr 1:14 Som lydnadens barn skall ni inte styras av de begär som ni tidigare levde i när ni ännu var okunniga.

Hebr 5:8 Fastän han var Son, lärde han sig lydnad genom sitt lidande.

Rom 16:26 men nu har uppenbarats och genom profetiska Skrifter på den evige Gudens befallning gjorts känd, för att alla folk skall föras till trons lydnad

Rom 1:5 Genom honom har vi fått nåd och apostlaämbete för att bland alla hednafolk föra människor till trons lydnad för hans namns skull.

2 Mos 24:7 Han tog förbundsboken och läste upp den för folket, och de sade: “Allt vad HERREN har sagt vill vi göra och lyda.”

5 Mos 12:28 Var noga med att lyda alla dessa bud som jag ger dig, för att det till evig tid må gå dig väl och dina barn efter dig, när du gör det som är gott och rätt i HERRENS, din Guds, ögon.

Jos 24:24 Folket svarade Josua: “HERREN, vår Gud, vill vi tjäna och hans röst vill vi lyda.”

Men riket, makten och väldet över alla riken under himlen skall ges åt det folk som är den Högstes heliga. Hans rike är ett evigt rike, och alla välden skall tjäna och lyda det.”

Men Petrus och Johannes svarade dem: “Döm själva om det är rätt inför Gud att lyda er och inte Gud?

Apg 5:29 Då svarade Petrus och apostlarna: “Man måste lyda Gud mer än människor.

Apg 7:39 Men våra fäder ville inte lyda honom. De stötte honom ifrån sig och vände i sina hjärtan tillbaka till Egypten.
Rom 10:16 Men alla ville inte lyda evangeliet. Jesaja säger: Herre, vem trodde vår predikan?

Tit 3:1 Påminn dem om att de skall underordna sig och lyda myndigheter och makthavare och vara beredda att göra allt som är gott,

Filem 1:21 Jag skriver till dig, övertygad om att du kommer att lyda mig. Jag vet att du skall göra ännu mer än jag ber om.
Jak 3:3 När vi lägger betsel i munnen på en häst för att han skall lyda oss, styr vi också hela hans kropp.

1 Petr 1:22 Ni har renat era själar genom att lyda sanningen, så att ni älskar varandra uppriktigt som bröder. Älska då varandra uthålligt av rent hjärta.

/Maria

Marias-2737

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.