Att berätta om Jona

dsc00141.JPG

Varför blev Jona så irriterad över att Gud skonade Nineve?

Guds folk ville inte att andra nationer skulle få del av Guds budskap till mänskligheten. Situationen var densamma som på Paulus tid (1 Thess 2:14-16). De hade glömt Guds syfte med dem som nation- att vara en förebild och en välsignelse för alla andra folk genom att förkunna Guds budskap för dem (1 Mos 22:18).

Jona trodde inte att det var möjligt att gå med ett budskap till ett ogudaktigt och hedniskt folk. Låt oss be Gud om att alla troende i vår tid verkligen skal inse att ingen enda människa är undantagen hans generösa erbjudande om frälsning.

Jona var arg på Gud och Jona glömde att Gud hade skonat honom själv från en svår situation. Han borde ha glatt sig åt att så många tog emot budskapet. (jfr Luk 15:10)

Jona avslöjar varför han först vägrat att gå till Nineve. Han säger: “Detta är precis vad jag trodde du skulle göra Herre, när jag var hemma i mitt eget land och du för första gången sa till mig att gå hit. Det var därför som jag försökte komma undan och ge mig iväg till Tarsus, för jag visste ju att du var en nådig och barmhärtig Gud, som sällan blir vred men är god och omtänksam. Jag visste hur lätt det skulle vara för dig att ändra dina planer på att förgöra detta folk.”

Jona insåg inte att Gud inte bara är Israels Gud utan hela världens Gud. Därför ska vi veta att vi inte ska begränsa Guds möjligheter att rädda människor. Ingen av oss har ju förtjänat hans nåd.

One thought on “Att berätta om Jona

  1. Intressant att du här skriver precis det jag tänkte när jag läste Jona bok sist!

    Jona vill se Nineve förstöras (trots att det vänt om och insett sin synd) för att det känns “gott” är se det – en ljuv hämnd på grannen, helt enkelt.

    Gud tänker inte så och undrar vad han sitter där och väntar på? Varför är du arg, när jag skonat både dig och Nineve, frågar Gud.

    Israels Gud är GUD.

    Frågan är ju vilken tonvikt man lägger vid orden.

    Vilken betoning är det:

    1 *Israels* Gud är Gud?

    Eller:

    2 Gud är Israels Gud (från början), och nu också vår GUD!

    Ibland kan det på vissa kristna låta som om vi ska komma till Israel först (och kanske främst), och sen till Gud.

    Gud är alla människors Gud, och han har utvalt Israel som ett exempel på ett folk som ska följa honom, och som Han i historien visar (visat) sig för, stödjer, vägleder, älskar, manar osv. Vi kan lära oss mycket av hur Guds relation till Israel utvecklats genom tiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.