Att berätta om godhet/ God eller ond? Ef 2

 

Är människan god eller ond? Svaret får du i bibeln
Det faktum att vi alla, utan undantag, syndar visar att människans natur i grunden är syndig. Betyder detta att det inte finns några “goda människor utanför de troendes gemenskap?

Naturligtvis inte – många gör gott mot sina medmänniskor, oberoende av tro. Det finns många moraliska, trevliga och laglydiga människor.
Jämförde vi dem med kriminella skulle vi i högsta grad kalla dem goda. Men enligt Guds måttstock är ingen enda människa god.

Bara genom att leva i gemenskap med Kristus kan vi bli goda i Guds ögon. Så säger Gud.

*
Eph 2:1  Så har han ock gjort eder levande, eder som voren döda genom de överträdelser och synder
Eph 2:2  i vilka I förut vandraden, efter denna världs och tidsålders sätt, i det I följden fursten över luftens härsmakt, över den andemakt som nu är verksam i de ohörsamma.
Eph 2:3  Bland dessa voro förut också vi allasammans, där vi vandrade i vårt kötts begärelser och gjorde vad köttet och sinnet ville; och vi voro genom vår natur hemfallna åt vredesdomen, vi likasom de andra.
Eph 2:4  Men Gud, som är rik på barmhärtighet, har, för den stora kärleks skull, varmed han har älskat oss,
Eph 2:5  gjort oss levande med Kristus, oss som voro döda genom våra synder. Av nåd ären I frälsta!
Eph 2:6  Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus,
Eph 2:7  för att i de kommande tidsåldrarna bevisa sin nåds översvinnliga rikedom, genom godhet mot oss i Kristus Jesus.
Eph 2:8  Ty av nåden ären I frälsta genom tro – och det icke av eder själva, Guds gåva är det –
Eph 2:9  icke av gärningar, för att ingen skall berömma sig.
Eph 2:10  Ty hans verk äro vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, vilka Gud förut har berett, för att vi skola vandra i dem.
Läs gärna hela Efesierbrevet-   Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.