Att älska sig själv. Gud älskar dig. ..Och att älska honom av hela sitt hjärta. Mark 12:33


The song on the video is Come Just as you are by the Tommey Coomes band. The poem A Love Letter from Jesus is written by Ron Podvojsky and it is copyrighted.

Att älska sig själv är kanske det de flesta har svårast för. Man känner ju sig själv bäst och har kanske blivit besviken på sig själv gång efter gång. Då finns det ofta inga positiva känslor kvar när man ser på sig själv. Men även här har Bibeln krav. Du skall älska dig själv.

Om kärlek då är att göra gott, offra sig, för den man älskar; Vad har då Bibeln för krav på hur jag handlar emot mig själv?
Gud kräver inte känslor.

Gud kräver inte att jag ska ha översvallande känlsor när jag tänker på mig själv. Men han kräver att jag handlar med mig själv som jag handlar med andra. Därför skall vi vara snälla emot oss själva och naturligtvis mot andra.. / Från okänd

Jag tror att det är såhär att när vi älskar Gud så blir vi snällare emot oss själva och andra och ser våra egna och andras behov.

Mark 12:33 Och att älska honom av hela sitt hjärta och av hela sitt förstånd och av hela sin kraft och att älska sin nästa som sig själv, det är mer än alla brännoffer och andra offer.”
Ef 5:28 På samma sätt är mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv.
Ef 5:33 Men vad er angår skall var och en älska sin hustru som sig själv, och hustrun skall visa sin man vördnad.

Emmanuel, ”God is with us,” also calls to mind the last verse in Matthew (28:20):
”Behold, I [Jesus] am with you always, until the end of the age.”

Ofta anklagar människan sig själv t ex för misslyckanden och tillkortakommanden, men det är ju fel. Javisst är det fel. Ja så har jag ofta också gjort och tyckt att jag är värdelös, men det är ju inte sant! Gud älskar oss alla och vill få oss att förstå hur älskade vi är.

Den rättfärdige måste lida mycket, men HERREN räddar honom ur allt.
(Ps 34:20)

Mina älskade, var inte förvånade över den eld som ni måste gå igenom till er prövning, som om det hände er något oväntat. Nej, gläd er ju mer ni delar Kristi lidanden. Då skall ni också jubla och vara glada, när han uppenbarar sig i sin härlighet. Saliga är ni, om ni hånas för Kristi namns skull, ty härlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er.
(1 Petr 4:12-14)

2 Thess 2:16 Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, 17 uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning.

 

  /Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.